Ti bee
När vår trädgård anlades för länge sedan så planterades rikligt med buskar och träd runt om. Det har ju nu vuxit upp alltihop och en hel del buskar har hamnat inträngda i skuggan av större träd och buskar.
Jag har tidigare funderat över att flytta 2st död mans fingrar ut i ljuset, de står och förtvinar i skuggan av en stor magnolia.
Nu funderar jag också över att flytta (rädda?) en Deutzia som knappt ser dagens ljus längre, inklämd mellan magnolian, syren och hagtorn.
Hur och när gör vi det bäst?

Jag antar att jag ska gräva upp rotsystemet, försöka följa det och rädda så mycket jag kan? Låter det sig göras alls? För hand? HUr mkt rotsystem krävs för att busken inte ska dö?
När är bästa tiden för en sådan flytt, höst eller vår?
Kan man göra som med en perenn vid planteringen sedan, dvs låta rotsystemet suga upp vatten ett tag först, vatten i planteringsgropen och sedan jord?

Deutzian är inte så stor eftersom den inte får mycket ljus längre (bara en ynka gren eller två brukar orka sig ut i ljuset). Död mans fingrar är större.
Vad tror ni busk- och trädkunniga? Ska vi göra ett försök att få ut dem i ljuset, till en lite friare tillvaro? Eller blir det för svårt tro?
smile.gif
Lars
Om bara en eller två grenar letar sej fram tycker jag att du ska försöka flytta den. Antagligen är den så liten att du kan gräva upp hela utan att skada för mycket rötter. Gräv runt om, en bit utanför busken - du behöver inte lyfta den, utan kan dra den till den nya platsen på en presenning. Glöm inte att vattna tills den har rotat sej ordentligt. Borde gå att flytta så snart tjälen gått ur jorden.

Hälsningar Lars
Ti bee
Många tack! smile.gif Så ska en gammal Deutzia få uppleva lite sol och fägring för första gången på - jag gissar - 50 år eller mer!
smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon