-asno-
Hej!
Jag önskar mig ett litet träd, ca 1,5-2.0 m som får stå i min rabatt. Nu bor jag i zon 7 så jag undrar om man kunde få lite hjälp här med valet av växt. Det skulle ju gärna både få blomma, vara vackert grönt och få en vacker höstfärg. Det är väl lika bra att begära allt när man ändå ber smile.gif
/Åsa
Sylvia
Hmmm... inte det lättaste om man bor i zon 7 och vill ha allt!
Men hur vore det med scharlakanshagtorn, Crataegus intrigata, eller varför inte fjäderkarakan, Caragana arborescens 'Lorbergii' eller praktrönn, Sorbus decora.
Blodhägg, Prunus padus 'Colorata' kan gå om det är skyddad och varmt där...
Gunilla W
CITAT (asno @ 20-03-2004, 19:52)
Hej!
Jag önskar mig ett litet träd, ca 1,5-2.0 m som får stå i min rabatt. Nu bor jag i zon 7 så jag undrar om man kunde få lite hjälp här med valet av växt. Det skulle ju gärna både få blomma, vara vackert grönt och få en vacker höstfärg. Det är väl lika bra att begära allt när man ändå ber smile.gif
/Åsa

Hej!
Det jag kom att tänka på direkt var hängkaraganen, den är ympad på en lagom hög stam, så du får ett träd direkt smile.gif .

Annars är det som du väl förstått inte så lätt. Det finns en liknande variant av sälg också, alltså hängande grenar ympad på stam.
Om du kan tänka dej ett träd som så småningom blir lite större så finns det ju mer att välja på... T.ex. bärapel, Malus baccata, blir inte så stort och har fin blomning och röda frukter eller barnäpplet, Rescue, som kan få ätlig frukt ett bra år.(Har också fin blomning).

Buskar finns det många fler av förstås!

Lycka till!
Gunilla också i zon 7
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon