Full version: Älskade pluggplantor
Lilla hjärtat
Att fixa en trädgård med pluggplantor man själv drivit upp måste vara det smidigaste som finns! Nu låter jag som en reklampelare, men jag älskar mina popup-boxar! Både till grönsaker och blommor! Blir så glad när det fungerar bra smile.gif

Pluggplantor

Solsken
//Linda
batski
Kul att du är nöjd smile.gif Men länken fungerar tyvärr inte..
Lilla hjärtat
Nu fungerar den smile.gif
//Linda
batski
Wow, det låter som nånting som skulle passa mig biggrin.gif
Iren
Ja så kul att se! Jag provade den första året i år med och blev så nöjd! Så inser jag att det är vissa växter som passar bättre i den än i root trainern som tar de lite mer pålrots/kraftiga växtena :-). Hann sätta flera omgångar i båda och hade ju gärna haft flera pluggboxar :-)
Azur
Det är Pluggbox vi talar om?
Mycket bra, har köpt två trots att de är så dyra.
Lilla hjärtat
Japp, det är den på bilden. Jag har rätt många och har haft turen att kunna köpa på mig när det har varit superrea – mindre än halva priset. Till fullpris är de onödigt dyra! Men plasten är så bra att de fungerar på lägre temperaturer i diskmaskinen och det uppskattar jag mycket!

Jag har också märkt att de fungerar olika bra till olika saker och att root trainern är bättre i vissa fall smile.gif

Solsken
//Linda
Azur
CITAT (Lilla hjärtat @ 27-05-2012, 10:15) *
plasten är så bra att de fungerar på lägre temperaturer i diskmaskinen och det uppskattar jag mycket!

Vilket guld-tips! Mina ser lite, hm, tråkiga ut, ska köra dem i diskmaskinen efter att jag tagit ut plantorna!
Lilla hjärtat
De blir som nya!!! Men, låg temperatur och gärna där uppe. Jag körde riktigt varmt en gång och det blev INTE bra!
batski
Var köpa man såna? Och är det vanligt med rea på dem?
officinalis
Jag gillar inte pluggboxen som visas ovan, men det är mycket trevligt att föröka växter i plugg. Lätt att hantera.
Tricket för att lyckas är att hitta rätt storlekar till rätt växter.
Jag har använt plugg för sallat, kål, smultron m.m.
Red Top
CITAT (batski @ 26-05-2012, 21:56) *
Wow, det låter som nånting som skulle passa mig biggrin.gif

Du kan köpa dem på Odla.nu t.ex.. http://erbjudande.odla.nu/st/

Annars finns de på de större växtvaruhusen. Jag är inte helt säker, men jag har för mig att plantagen har haft rea någon gång.

Jag är väldigt förtjust i mina också. Jag sår mina pelargonfröer i dem och sätter även små sticklingar från änglapelargoner t.ex. Det fungerar alldeles urmärkt. [attachment=70242:ja2.gif] När jag har kraftigare sticklingar sätter jag i vartannat hål.


Pelargoner

Scout
Jag har flera stycken, det är ju fantastiskt stabil och hållbar plast i pluggboxarna, jämfört med roottrainern som spricker bara man tittar på den.

Brukar sätta 2-3 frön i varje plugg och sen knipsa bort de plantor som är klenast/krokigast, så att man får en perfekt i varje.

Jag skulle vilja ha en pluggbox fast med större och djupare hål, för lite större växter. I storlek som roottrainern fast i pluggboxens stabila och hållbara utförande. Men det har jag inte hittat. Finns det? Någon som vet?
Violen_
På gekås, Ullared fanns det för ett par veckor sedan pluggboxar för omkring 130 kronor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon