Gullkaktus
På vårt torp har vi en plätt i gräsmattan som är översållad med vilda smultron. Plantorna frodas och sprider sig. Jag vill gärna ha kvar smultronplanten men få bort gräset som växer mellan. Gräset klipps aldrig där smultronen finns, och det är för mycket av det för att jag ska idas gräva upp det för hand. Vill heller inte trampa runt där och rycka upp enstaka strån hela sommaren eftersom det skadar smultronen...
Finns det något slags bekämpningsmedel (som tar bort bara gräset) alt gödning (som ger smultronen lite extra styrka)? Något annat tips?
HelénE
Du får nog leva med blandningen smultron och gräs.
Tar du bekämningsmedel oavsett sort så lär förmodligen smultronen dö. Såvida du inte ska pensla varje gräsströ med round-up, men det verkar jobbigt. För övrigt skulle jag inte vilja äta smultronen om man kört med bekämningsmedel mellan plantorna.

Ett stätt är ju att du gräver upp smultronplantorna, de brukar vara ganka lätta att få loss, växer ytligt, och sedan täcker marken med markduk eller kanske flera lager blöta tidningar, lägger ny jord på och återplanterar smultronen. Har du gräs omkring så lär det dåck ganska snart växa in i gen i smultronen så du måste i så fall göra ordentliga kanter ner i marken som spärr.

Smultron gillar gankska mager jord, så sätt dem inte i för näringsrik jord.

Helén
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon