WayuU
Hej,

Jag har svårt att hitta äkta naturlig Sälg, trädet Salix caprea, inte andrda viden. Jag är inte mycket för alla mänskligt modifierade arter och den enda jag hittar överallt är en typ hängsälg.
Jag vill köpa en Sälg så som dom finnes i naturen och som klarar sig helt själv och förökar sig. Helst en hane och en hona men i värsta fall bara en hane.
Jag försöker återställa både floran men framför allt faunan i Småland där de ska stå och Sälg är en av de viktigaste arterna för detta.
Jag har inte bil så jag måste låna för detta tillfälle men jag kan inte åka runt överallt och leta i naturen och ta därifrån (dom har ju blivit illa behandlade av oss människor så det finns inte så mycket kvar), därför söker jag en plantskola som kan tillhandahålla detta, helst i Stockholmstrakten.

Någon som vet var man kan köpa dessa?

Tack för hjälpen.
Gaerrent
Jag bor strax söder om Stockholm, du kan få komma hit och hämta hur mycket sälg du vill. Även andra viden som växer naturligt i Sverige, som jolster, kan du få när du ändå är i farten.
Azur
Eftersom sälg är så vanligt förekommande tror jag knappast man kan köpa det. Däremot kan du nog hämta plantor i närmaste skogsområde, framförallt i skogsbryn där det är lite fuktigt (fråga markägaren innan du börjar gräva). Notera att det nog är vanligare att sälg växer som buske än som träd, men det är samma art.
Lokan
Dessutom är ju sälg världens enklaste att föröka: bryt av kvistar och stick ner i jorden! tummenupp.gif
Huggorm
CITAT (Lokan @ 21-05-2012, 22:02) *
Dessutom är ju sälg världens enklaste att föröka: bryt av kvistar och stick ner i jorden! tummenupp.gif

Sälg är faktiskt en av få salix som inte är så enkel
WayuU
Tack för svaren men jag tror inte de flesta av er vet att sälg är EN art och inte flera arter. Sälgen hör till familjen videväxter och det är ofta som vilken videväxt som helst kallas för sälg.

Gaerrent, jag kommer gärna förbi om jag vet att det verkligen är Sälg du har. Kan du fota hela trädet, en gren med blad och ett blad och skicka mig innan jag ger mig iväg för att hämta hos dig? Som sagt har jag inte bil så jag måste vara säker innan jag åker.

Azur, du blandar ihop arter och hybrider med den rena Sälgen. Sälg är inte så vanligt förekommande. Den har minskat drastiskt de senaste årtiondena och måste nu få rejält stöd med att räddas då den är en av de absolut viktigaste växterna för biologisk mångfald. Sälg är ett träd. Det är möjligt att det kan förekomma hybrider som är buskar men inte rena Sälgen.

Och, jo, det går att beställa alla sorters olika videarter från plantskolor men dom har dem inte hos sig då de flesta vill ha konstgjorda växter, typ hängsälg. Problemet är att dom ofta inte heller har så mycket kunskap om den riktiga naturen så även dom tror att det finns massa sälgarter och kan inte hjälpa. Därför behövde jag veta genom detta forum om någon här hade kunskapen och kanske visste en plantskola som har kunskaperna och möjligheterna, jag har ju inte besökt allt för många för detta än.
Azur
CITAT (WayuU @ 23-05-2012, 13:31) *
Azur, du blandar ihop arter och hybrider med den rena Sälgen. Sälg är inte så vanligt förekommande. Den har minskat drastiskt de senaste årtiondena och måste nu få rejält stöd med att räddas då den är en av de absolut viktigaste växterna för biologisk mångfald. Sälg är ett träd. Det är möjligt att det kan förekomma hybrider som är buskar men inte rena Sälgen.

Nej, jag blandar inte ihop något.

Sälg är åtminstone här i stockholmstrakten mycket allmänt förekommande.
Huggorm
Sågar man ner en sälg så skjuter den gärna nya skott från stubben och blir en buske. Är det trångt utvecklar den en bra stam och blir ett träd utan tendens till buskighet.
Häromkring är sälgen relativt vanlig, men den skall ju få plats tillsammans med allt annat i de 19% av skogen som inte är gran eller tall
Gossen Ruda
Sälgen blir sällan gammal, insektsangrepp och svampar brukar göra sitt till. Däremot frösår den sig villigt. Att den skulle vara sällsynt och hotad betvivlar jag.
WayuU
CITAT (Azur @ 23-05-2012, 14:36) *
Sälg är åtminstone här i stockholmstrakten mycket allmänt förekommande.


Möjligt att du har rätt om Stockholmstrakten då det var länge sen jorden brukades i de trakterna och därmed har bönder inte plockat bort dom överallt. Men i Sverige som helhet har dom minskat väldigt mycket, faktiskt till kritiska nivåer.

CITAT (Huggorm @ 23-05-2012, 18:21) *
Sågar man ner en sälg så skjuter den gärna nya skott från stubben och blir en buske. Är det trångt utvecklar den en bra stam och blir ett träd utan tendens till buskighet.
Häromkring är sälgen relativt vanlig, men den skall ju få plats tillsammans med allt annat i de 19% av skogen som inte är gran eller tall



Alltså har den blivit behandlad av människor eftersom sågar inte förekommer i naturen.
Men tack ändå, då jag inte visste att den gjorde detta när man sågar ner den. Jag gör ju inte så smile.gif

CITAT (Gossen Ruda @ 23-05-2012, 20:19) *
Sälgen blir sällan gammal, insektsangrepp och svampar brukar göra sitt till. Däremot frösår den sig villigt. Att den skulle vara sällsynt och hotad betvivlar jag.



Just därför den är så viktig, vilket jag förklarade tidigare, biologisk mångfald.
Att du betvivlar är ju upp till dig att ändra på. Det är bara att söka fakta bland naturvårdarkretsar. Fråga NSF eller kanske tom WWF känner till det.

Man vill ofta inte höra det som får en att må dåligt och är man den som alltid ska gallra bort allt man inte tycker om utan grundlig kunskap om hur viktiga de olika arterna är för en balanserad biotop så vill man inte ha den kunskapen.
Gossen Ruda
I Göteborgstrakten är den ofta ett ogräs, jag vet hur sälg ser ut.
Cilla
Sälgen är inte utrotningshotad, men borttagen så till den milda grad att det är viktigt att föra den tillbaka i många områden! Bin och humlor är bara några som för deras överlevnad behöver den. Och bin har minskat till farligt låga gränser. Vi bör alla försöka se till att sälg får finnas där den redan finns, och planteras ut där den saknas.

"i Sverige försvinner sälg och viden i allt snabbare takt, och övervintrande insekter får det svårare att hitta mat"
http://www.biodiverse.se/articles/salg-en-nyckelart

Om vikten av sälg:
http://www.wwf.se/vrt-arbete/arter/1237640...elart-i-naturen


Gaerrent
CITAT (WayuU @ 23-05-2012, 13:31) *
Gaerrent, jag kommer gärna förbi om jag vet att det verkligen är Sälg du har. Kan du fota hela trädet, en gren med blad och ett blad och skicka mig innan jag ger mig iväg för att hämta hos dig? Som sagt har jag inte bil så jag måste vara säker innan jag åker.


här ett par bilder av en av sälgarna. I området finn en hel del fler, varav många är högre och klart mer trädiga.

[attachment=70390:IMG_0013.jpg]

[attachment=70391:IMG_0012.jpg]
Azur
Jag har fyra stycken trädformiga sälgar (den grövsta har en stamdiameter i brösthöjd på sisådär 35-40 cm) och ett dussin eller så buskformiga bara på tomten. Om jag kommer ihåg ska jag samla in frö åt er när de är mogna.

EDIT: Insåg just att jag faktiskt postat en bild där man ser stammen på just den grövsta av mina sälgar.
Huggorm
Ett varningens ord bara, de kan bli rätt feta med tiden. Den här kamraten står hemma hos mig.
Azur
CITAT (Huggorm @ 02-06-2012, 14:19) *
Ett varningens ord bara, de kan bli rätt feta med tiden. Den här kamraten står hemma hos mig.

Wow, den va redig den! Det är nog den fetaste sälg jag sett! Är den hamlad?
Huggorm
Nej, inte hamlad, det är egentligen en förvuxen buske. Man kan ana hur den delar sig i en mängd stammar i överkant på bilden. Tyvärr börjar den närma sig livets slutskede, det växer svamp från den och en del grenar har knäckts under snön de sista vintrarna. Synd, den såg kärnfrisk ut för bara några år sedan
Azur
CITAT (Huggorm @ 02-06-2012, 19:25) *
Nej, inte hamlad, det är egentligen en förvuxen buske. Man kan ana hur den delar sig i en mängd stammar i överkant på bilden.

Det låter som om den nog kanske varit hamlad - det är precis så det blir när hamlingen inte längre underhålls, man kan rätt ofta se såna träd i gamla odlingslandskap. Hamlade träd blir dessutom äldre och grövre än om de växer "på egen hand".
Det kan gå att restaureringshamla den, men det är nog kanske bäst att låta den vara.
Huggorm
Den ser inte direkt hamlad ut, jag tror det är en naturlig form. Hur som helst vore det dumt att ge sig på den nu, det tror jag inte den hade överlevt
Gossen Ruda
Sälg är ännu mer kortlivad än exempelvis björk.
Azur
CITAT (Huggorm @ 02-06-2012, 21:41) *
Den ser inte direkt hamlad ut, jag tror det är en naturlig form. Hur som helst vore det dumt att ge sig på den nu, det tror jag inte den hade överlevt

Håller med. Gamla f.d. hamlade träd brukar se ut mer så här.

Trädgårdskarin
Hej!

Detta är en gammal tråd men jag har ramlat in på den så många gånger under mitt sökande efter ett ställe som säljer Sälg (Salix Caprea) så jag känner att jag måste dela med mig nu när till slut har ett svar på frågan! Kanske är det fler som söker efter samma sak!

Det finns nämligen ett ställe som säljer Sälg! Och det är Cramers Blommor, se länk nedan.

https://shop.cramersblommor.com/vaxter/trad...-65-100-barrot/

Det säljs alltså i 10-pack på barrot och är spön, så det tar ju några år innan de vuxit till sig. Men jag är så glad över att ha hittat ETT enda ställe som säljer Sälg. Känns som att det borde finnas en större marknad i detta nu när Sälgens stora värde för den biologiska mångfalden och våra pollinatörer uppmärksammats så mycket på senaste tiden.

Hoppas att några fler blir inspirerade till att planera en sälg (eller 10) i sin trädgård!


WayuU
Häftigt...
Jag har inte varit inne på denna site på flera år, av tråkiga anledningar.
Nu skulle jag in här och ställa fråga och såg att min gamla tråd sen nästan 10 år tillbaka ligger högt upp och enormt många som har läst tråden, vilket glädjer mig, vilket betyder att värdet av sälgen sprider sig smile.gif

Tänka sig att just nu som jag kommer tillbaka till siten så har du Karin faktiskt äntligen hittat någon som säljer Sälg biggrin.gif
Nu ska jag handlar av dem. Kul.

Tack så mycket för att du informerade här i tråden.



CITAT (Trädgårdskarin @ 17-05-2021, 12:56) *
Hej!

Detta är en gammal tråd men jag har ramlat in på den så många gånger under mitt sökande efter ett ställe som säljer Sälg (Salix Caprea) så jag känner att jag måste dela med mig nu när till slut har ett svar på frågan! Kanske är det fler som söker efter samma sak!

Det finns nämligen ett ställe som säljer Sälg! Och det är Cramers Blommor, se länk nedan.

https://shop.cramersblommor.com/vaxter/trad...-65-100-barrot/

Det säljs alltså i 10-pack på barrot och är spön, så det tar ju några år innan de vuxit till sig. Men jag är så glad över att ha hittat ETT enda ställe som säljer Sälg. Känns som att det borde finnas en större marknad i detta nu när Sälgens stora värde för den biologiska mångfalden och våra pollinatörer uppmärksammats så mycket på senaste tiden.

Hoppas att några fler blir inspirerade till att planera en sälg (eller 10) i sin trädgård!

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon