Ann i Göteborg
ca 10 cm radie gren på 10 år gammalt träd (4m högt) vill jag ta bort. Vågar jag nu eller måste jag vänta till JAS?
Huggorm
10cm radie blir en diameter på 20cm, och en så grov gren skulle jag inte kapa alls. Om du ändå måste är det bäst att ta det i JAS
Ann i Göteborg
Tack för svaret, förstår att du reagerade!

Jag skrev fel förut och menade diameter och inte radie. För säkerhets skull har jag varit ute och kontrollmätt nu och det handlar om 8 cm diameter och inte något annat jag skrivit. Fortfarande vänta till JAS? Den soligaste perennrabatten håller på att förvandlas till en skuggig men jag vill inte riskera trädet..
KRT
Körsbär är ju kända för att inte gilla beskärning, så om du måste ta grenen (och det måste man ibland, jag vet) vänta till senare i år....

Ann i Göteborg
Tack alla svar. Jag väntar till JAS!
Cilla
Kanske måste du inte ta bort hela om det är ljus du behöver, du kan reducera i yttre grenverket under några år och på så sätt förbereda trädet bättre på ett så stort grenborttag.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon