Iron
Detta är en fråga som grott i mig. Det finns ju jätte fina konstgjorda växter idag.
Men är det helt förbjudet ? Hjälp mig ...
Blomstertanten
Jag gissar att regler kan skilja mellan olika kyrkogårdsförvaltningar.
Personligen skulle jag inte sätta konstgjorda växter vid en grav. Finns ju lättskötta perenner som kommer tillbaks år efter år, till exempel funkia.
jaj-51
Hej.
Klart det går om man tycker om det.

Vi har tagit emot invandrarkulturernas gravsmyckning som är långt från våra gamla stela "måste" regler och tyckande.
mamamaggan
På de kyrkogårdar jag känner till är det helt förbjudet. Hör dig för innan du sätter dit några konstgjorda blommor .
Åsa, mälardalen zon 2
Japp på många kyrkogårdar är det inte tillåtet. Även kyrkogårdar har bestämmelser om miljö och liknande och många tillåter numera bara naturmaterial som man kan kompostera
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (Iron @ 17-05-2012, 19:31) *
Detta är en fråga som grott i mig. Det finns ju jätte fina konstgjorda växter idag.
Men är det helt förbjudet ? Hjälp mig ...


Jag skulle aldrig sätta en konstgord växt på ett grav
Alba
Många av de konstgjorda växterna behåller inte färgen i starkt solljus.
En växt som kan se fin ut i affären blir efter en tid väldigt urblekt utomhus.
Perenner är ett bättre alternativ.
mamamaggan
Jag har satt perenner på två gravar och det funkar bra. Valde alunrot och så sätter jag någon sommarblomma i kanten , förra året var det Bacopa.
Aqvakul
I södra Europa är det både vanligt och "fint", men här känns det väl bara fel även om det skulle vara tillåtet...
malcolm
Konstgjorda blommor blir snabbt fula av väder och vind
Ugglemormor
Det är ju så att man får nog kolla det först. .... Jag "tål" inte ens att se konstgjorda blommor, men det är min privata åsikt. Syrran brukar lägga plastblommor på pappas grav och jag slänger dom de enstaka gång jag varit där .......... tummenupp.gif men hon slänger mina ditsatta perenner så jag har slutat att gå dit ...... rotfl.gif
Sedan får jag skit för det ...... ranting.gif men tycker inte att det passar med konstgjort, annars inget om man inte vill sköta det bättre.... whist.gif
Motti
Aldrig !
kerstinbern
CITAT (Motti @ 19-05-2012, 23:02) *
Aldrig !



Frågan gällde om det är förbjudet med konstgjorda blommor, och du menar att det aldrig är förbjudet?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon