Full version: Magnoliafrågor
Pesco
Jag vill plantera en magnolia, en relativt stor buskformig, men vit-rosa blommor. Jag föreställer mig ett relativt öppet grenverk och en vacker, förhållandevis sammanhållen form. Jag bor i Stockholm, Enskedefältet, vilket är gammal åkermark, lermark, zon 3 (eller möjligtvis 2?).

Har ni tips på vilken sort? Har ni egen erfarenhet av någon sort som inte blir uppäten av rådjur? Måste man plantera den på något särskilt sätt? När passar bäst?
Lars
Magnolia x loebneri 'Leonard Messel' har rosavita blommor, och anses vara en av de härdigare sorterna. Borde definitivt funka hos dej. Vill du chansa lite mer tycker jag att du ska välja en praktmagnolia, Magnolia x soulangiana , sorten 'Alexandrina' har stora rosa-vita blommor och är ofantligt vacker. Dock bara härdig till zon II.

Magnolia är bäst att plantera på våren, så den hinner rota ut ordentligt. (Särskilt viktigt på ej riktigt härdiga sorter) Jorden bör vara mullrik, så ös på kompostjord och hästskit - all mull du kan få tag på som kan lätta upp leran, och glömför allt i värden inte att skämma bort din magnolia med ett tjockt lager kompostjord på fötterna varje år.

Lycka till!

Lars
thomaswahlqvist
Mitt tipps är en magnolia som inte blommar på bar kvist, för det gör ju många magnolior.
Men på våren blommar så mycket annat, eller rättare sagt ALLT.
Denna M är en ganska snabbväxande buskmagnolia som låter den lyckliga ägaren gå in under grenarna och skåda underverket.
Gå till ditt bibliotek och kolla på trädgårdshyllan efter bilder och fakta om Magnolia Sieboldi.Eller sök på nätet.
Ja , jag önskar att alla fick se en Magnolia Sieboldi i ett större format. biggrin.gif rolleyes.gif
Pillan
Vi har satt en stjärnmagnolia hos oss (zon3) på Värmdö. Vi satte den förra våren och väntar nyfiket på att den ska blomma i år (maj-juni). Återkommer om den har klarat vintern unsure.gif ....

Den är buskliknande och växte 2-3 dm förra sommaren. Tätt med blad. Vacker även i "grön" klädsel utan blommor. Den är inte lika härdad men vacker!
Jan af Lisö
Jag har svarat på frågan under rubriken "prydnadsväxter" rolleyes.gif
Pesco
Hur stora är de magnolior ni har rekommenderat ungefär? Jag har tre äppelträd som bildar en triangel med en öppen gräsmatta i mitten. Jag tänkte mig att det skulle bildas tt litet rum mellan det ena äppelträdet (solitär) och magnolian (solitär). Zetas priser på de större varianterna var ju rätt häftiga; upp till 5000 kronor! För såna pengar vågar jag inte misslyckas...helst ill jag ju ha något lite billigare.

Jag tänker mig att man ska kunna uppleva magnolian från nära håll, bredvid/intill/under. Inte en spretig trekantig form, utan mer , jag vad säger man, droppformad?
Pesco
Jag tycker att det finns bra bilder av själva blommorna på nätet, bland annat hos holländska handlare, men att det är svårt att se hur busken ser ut i fullvuxen storlek.
Lotta i Gbg
Jag håller med Lars om Magnolia 'Leonard Messel', en trevlig vacker och härdig magnolia. Däremot skulle jag inte våga satsa på M soulangiana som är tveksamt härdig hos dig. En annan som är riktigt trevlig och som jag vet klarar sig i zon 2-3 är M 'Susan'. M sieboldii, buskmagnolian är ju väldigt trevlig som småblommar långt in på sommaren, den är ju iofs vit, fast med rött i mitten. Några rådjurssäkra magnolior tror inte jag finns. Jag har fått massor av skador på mina, fast jag försöker skydda dem.

Susan kan man köpa billigt på vilket gardencenter som helst:-)

Magnolia 'Susan'
Magnolia x loebneri 'Leonard Messel'
Pillan
CITAT (Pesco @ 24-03-2004, 18:13)
Hur stora är de magnolior ni har rekommenderat ungefär? Jag har tre äppelträd som bildar en triangel med en öppen gräsmatta i mitten. Jag tänkte mig att det skulle bildas tt litet rum mellan det ena äppelträdet (solitär) och magnolian (solitär). Zetas priser på de större varianterna var ju rätt häftiga; upp till 5000 kronor! För såna pengar vågar jag inte misslyckas...helst ill jag ju ha något lite billigare.

Jag tänker mig att man ska kunna uppleva magnolian från nära håll, bredvid/intill/under. Inte en spretig trekantig form, utan mer , jag vad säger man, droppformad?

Vi köpte vår på Zetas (300:-) den var då 80 cm hög. Den är drygt meter nu. "Stellata" kan bli 2-3 m hög.
Pesco
Nu har jag börjat läsa, och det verkar som om jag fixar det vindskyddade läget, kanske kan mota rådjur, fixar bra jord etc...men det är direkt vårsol och ingen skugga...

Erfarenheter av detta?
Pillan
Vår står rakt i vårsolen (syd-öst läge med sol hela dagen, zon 3). Vissa knoppar blev "brända". Kunde kanske ha tänkt på det. Men nu blommar den i alla fall smile.gif. Tänker täcka nästa år. Men den har vuxit bra och verkar trivas. Det är en stjärnmagnolia.

Vi hade lerjord som vi blandade upp med rododendronjord och bark ovanpå. Rådjuren gillar en inte. Men vi satte nät mot hararna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon