Full version: Mini Kiwi
johan1983
Jag har köpt lite olika mini kiwi plantor.

Först köpte jag Anna, Paula och Oscar för att även sätta upp en Jenny på ena sidan och en Ken's Red på andra.

Jenny vet jag är självfertil men kanske kunde få hjälp av Oscar?

Jag var hela tiden övertygad om att Anna, Paula och Oscar var Arguta, men ni har jag läst mig till att dom är Kolomikta. Ken's Red är väl däremot Arguta?

Frågan är om min Oscar räcker till för att greja det här eller om jag behöver en annan planta till Ken's Red?

Där jag köpte Ken´s Red visste dom ingenting men skylten tipsade om en växt som hette "Weikki"

Tyvärr så har jag inte fått någon som helst information om Arguta och Kolomikta från där jag har köpt växterna. Känns lite skruttigt att inte ha fått någon sådan information
Bassam
H.Bassam

Hej
Du kan leta själv på internet men jag ska hjälpa dig idag:

Arguta

pollinering

behöver man och kvinna, en man räcker För. 6 kvinnor.

Den tål skugga men det är bättre med sol, jord behöver sur jord med väldränerad .


Kameleontbuske: Denär   klättra växt:
Den vill ha skyddade platser med fuktighet med väldränerad
Jord, så man kan plantera de i sur jord, de kan leva i solv och halvskugga, men det är bättre med sol i platsen.
H.Bassam
johan1983
CITAT (Bassam @ 04-05-2012, 21:54) *
H.Bassam

Hej
Du kan leta själv på internet men jag ska hjälpa dig idag:

Arguta

pollinering

behöver man och kvinna, en man räcker För. 6 kvinnor.

Den tål skugga men det är bättre med sol, jord behöver sur jord med väldränerad .
Kameleontbuske: Denär   klättra växt:
Den vill ha skyddade platser med fuktighet med väldränerad
Jord, så man kan plantera de i sur jord, de kan leva i solv och halvskugga, men det är bättre med sol i platsen.
H.Bassam


Tack för svaret men på vilket sätt besvarade det mina frågor?
Huggorm
Ken's Red verkar vara en korsning mellan A. arguta och A. melanandra. Förmodligen duger inte Oscar till att befrukta om det är en A. kolomikta, men man vet aldrig. Actinidia arguta 'Weiki' rekommenderas, om den nu kan hittas i Svenska plantskolor
johan1983
CITAT (Huggorm @ 04-05-2012, 22:24) *
Ken's Red verkar vara en korsning mellan A. arguta och A. melanandra. Förmodligen duger inte Oscar till att befrukta om det är en A. kolomikta, men man vet aldrig. Actinidia arguta 'Weiki' rekommenderas, om den nu kan hittas i Svenska plantskolor


Den kan hittas, men jag har bara sett den på ett enda ställe.

Men det känns ju tråkigt att köpa en pojke till bara för att tillfredställa en flicka när min pojke tillfredställer två flickor redan och jag hade förhoppningar om även att kens lilla röda skulle bli befruktad rolleyes.gif

Annars så finns väl Tage också, det är ju också en Arguta?
Huggorm
Det verkar så, men jag har inte direkt erfarenhet.

Du har väll sett den här avhandlingen? Det är nog det mest kompletta jag sett på svenska: http://www.lansstyrelsen.se/vastragotaland...uk/MINIKIWI.pdf
johan1983
CITAT (Huggorm @ 05-05-2012, 00:30) *
Det verkar så, men jag har inte direkt erfarenhet.

Du har väll sett den här avhandlingen? Det är nog det mest kompletta jag sett på svenska: http://www.lansstyrelsen.se/vastragotaland...uk/MINIKIWI.pdf


Den har jag läst några gånger yes.gif

johan1983
Är det ingen som har haft Oscar och försökt kombinera med Kens lilla röda?
johan1983
Jag har redan fem plantor.
Jag hoppades att jag inte behövde köpa en till

Jag hoppas att jag inte har satt dom för tätt, alla sitter inom tre meter smile.gif
Stefan P
Ken's Red borde rimligtvis behöva en arguta-hanne. Jag har en som heter 'Milano' - inköpt på Hornbach av alla ställen.
johan1983
CITAT (Stefan P @ 09-05-2012, 13:39) *
Ken's Red borde rimligtvis behöva en arguta-hanne. Jag har en som heter 'Milano' - inköpt på Hornbach av alla ställen.


Jag gav upp idag och köpte en Weikki som rekommenderades av huggorm som konstaterade att Kens Röda var en blandning av A. arguta och A. melanandra.

Nu läser jag på etiketten att Weikki verkar vara Chinesis?
Dvs varken Arguta eller Melanandra
johan1983
Minikiwi blir ju stora. Men när börjar dom egentligen växa?

Mina har stått i jorden några veckor nu, jag flyttade Kens red idag i och med tillskottet. Då såg jag att den verkar inte ha växt en centimeter eller ens att rottrådarna gick utanför "klumpen" som var i stort sett intakt.

Sedan förstår jag att jag gjorde ett misstag, jag strödde i lite rhododendrongödsel i hålet. Har sedan läst överallt att man inte ska gödsla första året.

Har jag dödat dom?
Huggorm
Dom dör inte av att gödslas första året, problemet är att de inte sträcker ut rötterna då utan stannar kvar och äter gödslet istället för att leta efter annat. Men så fort näringen är slut så kommer de ju börja sträcka ut rötterna igen.

För att rötterna skall vara aktiva krävs en viss temperatur i jorden, det varierar säkert mellan olika arter men någon vet jag vill ha +5 grader. Det är det väll knappt ännu så länge, det har ju varit frost på nätterna i stora delar av landet.
johan1983
Tack huggis.

Som en ren försiktighetsåtgärd så har jag grävt upp mina kiwiplantor och satt dom i 10literskrukor på min inglasade altan. Jag tänkte ha dom där till hösten och sedan sätta in dom i källaren eller liknande. Då behöver man inte oroa sig med att täcka dom osv.

Nu till min nästa fråga. Det är visserligen en blåbärsplanta på bilden men den illustrerar väldigt bra hur mina kiwiplantor ser ut.
Dom har två-tre-fyra spretiga stammar. Dock inget som till skillnad från bilden kan liknas vid en "huvudstam" utan alla ser lika "viktiga" ut.

Jag har läst att man ska klippa bort alla utom en samt binda upp den.
Men det känns inte roligt att gå loss med sekatören på mina plantor.

Hur ska jag göra?

http://www.tree2mydoor.com/productimages/6...berry-plant.jpg

johan1983
Ingen som vet?
johan1983
Jag har fått blomknoppar på flickorna redan men inte på Oscar. Den har bara några blad. Jag såg en Oscar i affären som redan hade fått vita blad och även den blomknoppar. Så jag köpte den.

Får jag frukt i år?

Jag har inte läst om någon annan som har fått blomknoppar så här fort. Har jag haft tur? Vad bör jag tänka på?

Kan det bli så att jag får bär i år och sedan kan det ta flera år till nästa gång?

Jag planterade ut dom igen idag. Det kanske tar knäcken på dom?
johan1983
Det här känns mer som en blogg än som en diskussion, men ja. det har börjat utvecklas bär i år från mina blommor.

Vad jag förstår så är detta mycket ovanligt att man får det redan första året efter utplantering.
oliv
Det jag har upplevt är att första året kan man få bär och frukter, för att sedan ta en paus för att etablera sig. Fruktanlagen skapas ofta från tidigare miljö.

Många av ens funderingar måste man pröva sig fram, det finns inte många enda sätt. Därför du kanske inte alltid får svar. Prova och se vad som fungerar hos dig. Men man ska ha tålamod. Att köpa växter i affären som har blommor, betyder inte att ens egna plantor ska ha blommor vid den tiden, i affären är det drivna plantor från växthus.
Alexander-VG-zon3
CITAT (johan1983 @ 10-05-2012, 00:24) *
Jag gav upp idag och köpte en Weikki som rekommenderades av huggorm som konstaterade att Kens Röda var en blandning av A. arguta och A. melanandra.

Nu läser jag på etiketten att Weikki verkar vara Chinesis?
Dvs varken Arguta eller Melanandra


Weikki är en arguta (eller alt någon hybrid med andra ''minikiwi'').
Alexander-VG-zon3
CITAT (johan1983 @ 12-05-2012, 22:29) *
Dom har två-tre-fyra spretiga stammar. Dock inget som till skillnad från bilden kan liknas vid en "huvudstam" utan alla ser lika "viktiga" ut.

Jag har läst att man ska klippa bort alla utom en samt binda upp den.
Men det känns inte roligt att gå loss med sekatören på mina plantor.


Jag klippte inte nåt på mina första år. Jag har nog en 3-4plantor på ett avstånd av kanske två meter (och där växer också klätterros, vinranka och trumpetranka), så jag håller mina inom strama ramar jag klipper mina på sensommaren-hösten och ev dött på våren. Har lite olika antal stammar på mina har valt dom som sett kraftigast ut och som varit mest utspritt (så man inte får stammar som är förnära varandra) någon har bara en stam medan andra har 4,, tror inte det är så jätte viktigt i antal. Sedan rensar jag ut resten av grenarna och låter det vara grenar upp till och håller fritt nertill så det blir luftigt. Men har sett vissa som har dom som täckande klätterväxter och ändå får frukt. Jag klipper hårt för att dom inte ska ta över, deras årstillväxt är enorm.



CITAT (johan1983 @ 23-05-2012, 01:15) *
Jag planterade ut dom igen idag. Det kanske tar knäcken på dom?


Dom är köldtåliga och klarar sig långt upp, så dom behöver ingen vintertäckning och trivs nog bättre på friland det dom är känsliga för är sen vårfrost vilken kan skada dom svårt om dom har mycket nya blad och skott.

Dom dör nog inte men såklart kan dom bli störda av att flyttas hit och dit. Men dom är tåliga och tar sig nog snabbt igen.
johan1983
Jag har sett en bild som visar att det finns jättemånga olika kiwisorter i regnbåges alla färger.

Vilken är egentligen godast och mest högproducerande?

Det finns "rena" sorter i vissa webshoppar.
Är det bäst att ha den sorten eller sorter som Anna, Oscar,Paula, Tina, Tage osv?
Arguta är en sort som verkar finnas som en "ren" sort.
Powerowic
Ett år för sent. men jag skriver i denna tråd. hur har dina kiwiplantor fungerat, i vilken zon bor du. min kens red och weiki frös ner lite granna. köpte nu en Jenny men jag är lite tveksam, anges som zon 3 men jag undrar. Annars är Anna, Paula, Oscar, Annikki och kameleontbuske Actinidia kolomikta. Tina, Tage , Weiki arguta. Och kens red arguta x melanandra men det kanske du hade kollat upp redan. Issai vet jag inte men det är väl arguta
johan1983
CITAT (Powerowic @ 10-05-2013, 19:36) *
Ett år för sent. men jag skriver i denna tråd. hur har dina kiwiplantor fungerat, i vilken zon bor du. min kens red och weiki frös ner lite granna. köpte nu en Jenny men jag är lite tveksam, anges som zon 3 men jag undrar. Annars är Anna, Paula, Oscar, Annikki och kameleontbuske Actinidia kolomikta. Tina, Tage , Weiki arguta. Och kens red arguta x melanandra men det kanske du hade kollat upp redan. Issai vet jag inte men det är väl arguta


Att Jenny inte är en minikiwi vet du antar jag, min Jenny dog direkt, den sköt ett rotskott som rosslande släpar sig framåt.

Jag bor i zon 1. Kolla på zonkartan vart du bor i förhållande till zonerna.

Mina kiwi har inte vuxit så mycket kanske men dom ser pigga ut och har fått en hel del knoppar som har börjat spricka, kanske är inbillning men det ser ut som att dom får många blommor i år

Issai har jag hört inte skall smaka så gott, men den var väldigt billig under förra rean och det fanns många kvar.
Powerowic
Jaja ska prova iallafall, köpte ny issai min förra dog för några år sedan får se hur den klarar sig ny. köpte även en anna och paula. tror att jag har en kille sen innan men det kan lika gärna vara en tjej, skulle ha varit issai men den var felmärkt. köpte den 2006, men jag hoppas att det är en kille.
johan1983
CITAT (Powerowic @ 12-05-2013, 00:30) *
Jaja ska prova iallafall, köpte ny issai min förra dog för några år sedan får se hur den klarar sig ny. köpte även en anna och paula. tror att jag har en kille sen innan men det kan lika gärna vara en tjej, skulle ha varit issai men den var felmärkt. köpte den 2006, men jag hoppas att det är en kille.


Jag skulle inte chansa om jag var du. Att sätta en kille nu kan vara skillnaden på att vänta i fem eller tio år.

Odla säljer rankor, är dom bra eller dåliga? Någon som testat?
Mickie
CITAT (johan1983 @ 04-05-2012, 10:52) *
Jag har köpt lite olika mini kiwi plantor.

Först köpte jag Anna, Paula och Oscar för att även sätta upp en Jenny på ena sidan och en Ken's Red på andra.

Jenny vet jag är självfertil men kanske kunde få hjälp av Oscar?

Jag var hela tiden övertygad om att Anna, Paula och Oscar var Arguta, men ni har jag läst mig till att dom är Kolomikta. Ken's Red är väl däremot Arguta?

Frågan är om min Oscar räcker till för att greja det här eller om jag behöver en annan planta till Ken's Red?

Där jag köpte Ken´s Red visste dom ingenting men skylten tipsade om en växt som hette "Weikki"

Tyvärr så har jag inte fått någon som helst information om Arguta och Kolomikta från där jag har köpt växterna. Känns lite skruttigt att inte ha fått någon sådan information


Hej!

Plockar upp tråden igen. Har alldeles nyss köpt tre minikiwiplantor på höstrea - anna, oscar och ken's red. I plantskolan sade dom att dom passar ihop. Men efter lite googlande märkte jag snabbt att dom är olika arter.

Så jag har precis samma fråga som Johan - behövs en annan hane till ken's red eller funkar det med oscar?

Hoppas för övrigt att det funkar med höstplantering...
johan1983
CITAT (Mickie @ 22-09-2013, 14:47) *
Hej!

Plockar upp tråden igen. Har alldeles nyss köpt tre minikiwiplantor på höstrea - anna, oscar och ken's red. I plantskolan sade dom att dom passar ihop. Men efter lite googlande märkte jag snabbt att dom är olika arter.

Så jag har precis samma fråga som Johan - behövs en annan hane till ken's red eller funkar det med oscar?

Hoppas för övrigt att det funkar med höstplantering...



Själv så köpte jag Kens red och satte den bredvid en ny hane.

Sedan har jag Oscar, anna och paula för sig själva.

Jag tror att det är Anna som nu har blivit riktigt stor. Den växer okontrollerat så ställ där det finns mycket utrymme.

Oscar pollinerar ju Anna. Du kan ju alltid låta de du har växa till sig och se om det kommer frukt på Kens red. Det kanske är så att en granne har en kameleontbuske eller liknande som pollinerar kens red.

Det viktiga är ju att tjejerna får växa till sig så att dom ger mycket frukt
johan1983
Uppdatering. Mina flickor har blivit stora. Anna har vuxit rejält och har nu i alla fall hundratalet blomknoppar. Paula har inte vuxit så mycket men har ändå ett antal blomknoppar, tjugo-trettiotalet kanske. Oscar likaså.

Min Weikki och Kens red visar inte antydan till blommor men dom har vuxit till sig.

Det känns som att min Paula och Oscar är på samma nivå som min Anna var förra året. Det kommer nämligen många nya skott på dom.

Anna skall vi ju inte bara tala om med nya skott. Det är säkert tjugo-trettio nya rankor som kommer från olika håll. I år lade jag mycket energi på att binda upp och spaljera. Något som tyvärr blev eftersatt förra året då min minikiwi Anna såg ut som ett fågelbo med snurrade rankor om vartannat. Tyvärr så strök ju några med på kuppen när jag försökte reda ut dom, men jag tror att det lönar sig i slutändan
Bassam
Hej
johan1983, kan du skriva hur du skötsla dem.

H.Bassam
johan1983
CITAT (Bassam @ 26-04-2014, 13:09) *
Hej
johan1983, kan du skriva hur du skötsla dem.

H.Bassam


Menar du sköta eller gödsla?

Menar du det sistnämnda så gödslar jag med en blandning av hönsgödsel, kogödsel, benmjöl och rhododendrongödsel. Sedan täcker jag med täckbark.

Jag satte dom i kogödsel och rhododendronjord

Menar du det förstnämnda så beskar jag inget när jag planterade dom utan jag lät dom bli "buskiga". Jag tror att en tajt beskärning första året gör visserligen att man kan dra upp fina plantor med en tjock stam men jag tror att man fördröjer blomningen med ett par år.

Jag känner att två år gick snabbt, man har ju läst om 3-10 år och rankor som aldrig har blommat efter hur många år som helst
johan1983
Mina Anna, Paula och Oscar har som sagt växt till sig.
Men några som har växt till sig mer är Weikki och Kens Red.

Dock verkar det inte som att de sistnämnda kommer att blomma i år trots att de är större.
Dock kommer alla mina kolomikta att blomma i år.

Det lustiga är att min Anna är jättestor nu och min Paula är mindre. Förra året kan man säga att Anna var som Paula är nu i storlek. Det känns som att den av någon anledning har halkat efter ett år
johan1983
Det jag även undrar är om någon har Tina och Tage och kan berätta hur det har gått för er.

Även undrar jag om issai är så fruktansvärt dålig som folk säger?
Mickie
CITAT (johan1983 @ 06-05-2014, 09:04) *
Mina Anna, Paula och Oscar har som sagt växt till sig.
Men några som har växt till sig mer är Weikki och Kens Red.

Dock verkar det inte som att de sistnämnda kommer att blomma i år trots att de är större.
Dock kommer alla mina kolomikta att blomma i år.

Det lustiga är att min Anna är jättestor nu och min Paula är mindre. Förra året kan man säga att Anna var som Paula är nu i storlek. Det känns som att den av någon anledning har halkat efter ett år


Vad roligt Johan att dina plantor växer! Fick du någon frukt i fjol?

Tyvärr dog min Anna och Oskar. Dom var förmodligen lite skruttiga redan när jag köpte dem på rean i höstas. Ken's red ser däremot fin ut nu. Jag beställde argutor från plantskolan, men fick kolomiktor, en Oskar och en Paula whistling.gif Jag valde ändå att köpa dem eftersom vi hittade följande information på plantskolan växtias hemsida: Ken's red är en "Honklon som pollineras av 'Issai' , 'Tage' och 'Oskar'. Har letat info på blomningstider och efter lite googlande har jag läst att ken's red blommar i juni, likaså Oskar! Så förhoppningsvis skall Oskar och Kens röda trivas bra ihop ;-)

Mina nya kolomiktor har knoppar men dom har ju å andra sidan vuxit upp i växthus.
johan1983
CITAT (Mickie @ 28-05-2014, 19:07) *
Vad roligt Johan att dina plantor växer! Fick du någon frukt i fjol?

Tyvärr dog min Anna och Oskar. Dom var förmodligen lite skruttiga redan när jag köpte dem på rean i höstas. Ken's red ser däremot fin ut nu. Jag beställde argutor från plantskolan, men fick kolomiktor, en Oskar och en Paula whistling.gif Jag valde ändå att köpa dem eftersom vi hittade följande information på plantskolan växtias hemsida: Ken's red är en "Honklon som pollineras av 'Issai' , 'Tage' och 'Oskar'. Har letat info på blomningstider och efter lite googlande har jag läst att ken's red blommar i juni, likaså Oskar! Så förhoppningsvis skall Oskar och Kens röda trivas bra ihop ;-)

Mina nya kolomiktor har knoppar men dom har ju å andra sidan vuxit upp i växthus.


Det kan eventuellt ha mognat två eller tre frukter. Dock var dom borta en dag. Ett mysterium

Jag tror inte att issai polinerar något. Det är ju en hona. Sedan är väl kens red en arguta och är inte släkt med kolomikta? Jag får upp melanandra när jag tänker, men det kan ju också vara en gammal lärare

Så jag tror inte att Oskar går igång på Ken. Jag har köpt en weikki till min ken. Dock inga blommor på någon av dom
Däremot tror jag även att Tage skulle kunna polinera Ken
Huggorm
CITAT (johan1983 @ 29-05-2014, 00:05) *
Det kan eventuellt ha mognat två eller tre frukter. Dock var dom borta en dag. Ett mysterium

Gissar på koltrasten, den tycker om frukt.
h.norrstrom
CITAT (johan1983 @ 21-05-2014, 08:27) *
Det jag även undrar är om någon har Tina och Tage och kan berätta hur det har gått för er.

Även undrar jag om issai är så fruktansvärt dålig som folk säger?


Kan i alla fall säga att issai inte gillar vårfrost. Jag har mördat två stycken planterade på olika ställen och två olika år. Dom klarade sig 1 år var. Båda stod fint mot en stenvägg i sydost respektive sydväst. Dom slår ut tidigt och sen fryser dom lätt. Efter ett par svängar frost i maj eller början på juni har dom gett upp. Men här hemma i östra Uppland är frosten elak. Nu inatt kryper det under 0 precis som igår...
Så nu satsar jag på kolomiktor får se om dom är tåligare.
johan1983
CITAT (h.norrstrom @ 29-05-2014, 01:23) *
Kan i alla fall säga att issai inte gillar vårfrost. Jag har mördat två stycken planterade på olika ställen och två olika år. Dom klarade sig 1 år var. Båda stod fint mot en stenvägg i sydost respektive sydväst. Dom slår ut tidigt och sen fryser dom lätt. Efter ett par svängar frost i maj eller början på juni har dom gett upp. Men här hemma i östra Uppland är frosten elak. Nu inatt kryper det under 0 precis som igår...
Så nu satsar jag på kolomiktor får se om dom är tåligare.


Det känns som att arguta nästan hör hemma i växthus i svenskt klimat.
Mina kolomikta blommar och är frodiga. Mina arguta växer bara och blir stora

Det kanske börjar bli dags för sommarbekärning nu?
Alexander-VG-zon3
CITAT (h.norrstrom @ 29-05-2014, 01:23) *
Kan i alla fall säga att issai inte gillar vårfrost. Jag har mördat två stycken planterade på olika ställen och två olika år. Dom klarade sig 1 år var. Båda stod fint mot en stenvägg i sydost respektive sydväst. Dom slår ut tidigt och sen fryser dom lätt. Efter ett par svängar frost i maj eller början på juni har dom gett upp. Men här hemma i östra Uppland är frosten elak. Nu inatt kryper det under 0 precis som igår...
Så nu satsar jag på kolomiktor får se om dom är tåligare.


Har i år gett bort all minikiwi med bättre läge. Bara för att dom fryser så lätt på våren, i min skåne trädgård inga problem men här i zon 3-4 händer det varje år, och detta år väldigt hårt då det va varmt tidigt och frös med under -4c i början av maj. Hos mig var det samma för alla arter och sorter. Tråkigt
Bassam
Hej

Det är bättre om man vet när man köper växter, var ifrån kommer de från början, om tillexempel som citrus kiwi och apelsiner kommer från medelhav, det är betyder att de tycker inte frost o vi ska ge de lite extra ljus under vinter och höst tiden och ge dem havsmedel jord, så samma sak när vi köper växter som kommer från Afrika o Asia, man ska fråga först , vilket hemland har dem.

H.Bassam
Alexander-VG-zon3
CITAT (Bassam @ 29-05-2014, 23:29) *
Hej

Det är bättre om man vet när man köper växter, var ifrån kommer de från början, om tillexempel som citrus kiwi och apelsiner kommer från medelhav, det är betyder att de tycker inte frost o vi ska ge de lite extra ljus under vinter och höst tiden och ge dem havsmedel jord, så samma sak när vi köper växter som kommer från Afrika o Asia, man ska fråga först , vilket hemland har dem.

H.Bassam


Nja citrus (och apelsin) och kiwi kommer från Asien. Just minikiwi är under vintervilan helt vinterhärdig och vissa sorter klarar sig långt upp i zonerna. Problemet är att dom är väldigt känsliga för vårfrost, har hänt hos mig att svenskodlade har frusit ihjäl under sena frostnätter. Där minikiwi växer vilt blir det kalla vintrar men klimatet är mycket stabilt är det väl vår så är det varmt utan frost.
johan1983
Det är tur att man bor i zon 1 :-)
Ur ren odlingssynpunkt så kommer jag nog aldrig vilja flytta till en högre zon.
Jag trivs med att kunna odla det mesta på friland.

Även om en zon 1-2 smakar likadant som en som är mer härdig så har dom kanske olika mogningstider och växten som inte klarar högre än 1-2 gör det förmodligen för att den mognar senare.

Dock verkar detta inte vara så tillämpbart på rankor eftersom jag har läst historier om folk som har minikiwi och vindruvor i växthus för att upptäcka att plantan inte alls sätter frukt om dom tar bort växthuset.

Min kens red och weikki är på friland och växer sig stora. Men inga blommor
Mina kolomikta däremot blommar fint, alla tre.
johan1983
Ang sorter. Vilka sorter har ni på forumet personlig erfarenhet av?
Huggorm
Jag råkade köpa två "Anna" och en "Oskar" idag, 70% rabatt är svårt att motstå. Men hur nära måste hanplantan stå för att ge god pollinering? Funkar det med 10-15m?
Bassam
Hej

Det måste bli avstånd mellan dem mindre än 3 m.

H: Bassam
Huggorm
Låter tätt, så tätt tror jag inte de står i naturen och där blir det ju uppenbarligen pollinerat ibland i alla fall. Men 15m är också tätare än i naturen, jag antar att humlorna inte har några större problem att flyga så långt. Jag provar nog med det avståndet, jag har inte plats att sätta alla tre mot samma vägg.
jegi
Ja, inte blir det några problem med pollineringen om du sprider ut dem i trädgården.
johan1983
Mina minikiwi har blivit riktigt stora. Paula och Oscar har slagit ut sina blad och har massor med blomknoppar i år.

Däremot Anna som är den största. det är kanske fem knoppar som har slagit ut på denna enorma buske. Sover den eller har den gått och smygdött?
Huggorm
Mina som jag köpte i höstas har haft problem i vinter, en Anna är död, den andra nästan död och även Oskar är nästan död. Jag fick 70% rabatt men minst 70% är dött också...
johan1983
CITAT (Huggorm @ 21-05-2015, 11:05) *
Mina som jag köpte i höstas har haft problem i vinter, en Anna är död, den andra nästan död och även Oskar är nästan död. Jag fick 70% rabatt men minst 70% är dött också...


Mina satte i alla fall fart i början. dom är ju inne på fjärde året.

Förra sommaren var nog den största utvecklingen.

Det första och andra året var ingen större action. så det finns kanske hopp för dina plantor
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon