Full version: Vidriga j*vla rådjur
Azur
Så, i höstas planterade jag syrenhäck. 48 meter, tre plantor per meter. Ett eländes jobb, allt gick snett, men till min förvåning verkar alla plantor ha överlevt. I förrgår gick jag och tittade på hur knopparna svullnat upp och börjat öppna sig, och jag började faktiskt tro att häcken skulle ta sig, och igår...

[attachment=69619:r_djurDSC_7790.jpg]

...var varenda toppknopp borta. Varenda skott såg ut som på bilden.

Ett rådjur har alltså under natten gått längs mina 48 meter häck, tre plantor per löpmeter, och bitit av de översta centimetrarna av varenda pinne. Jag hoppas aset blev mätt och belåtet. ranting.gif

Jag har mer eller mindre accepterat att vi aldrig kan ha tulpaner, thujor eller jordgubbar eller odla grönsaker utom lök, men syrener trodde jag på nåt vis skulle få vara ifred. Silly me, ingenting får vara ifred!

Och vårt hus ligger i det område där det både finns varg och enligt jägarförbundet är så mycket lodjur att "rådjuren håller på att försvinna".

Kan man stödutfodra lodjur? Går det att locka till sig varg? Jag vill ha dem till min tomt.
HelénE
Hade inte en aning om att rådjur åt syrenknoppar. Har jättemycket rådjur här och en stor syrenhäck som växer å utsidan av vårt staket och aldrig att rådjuren varit på den. Inte grannarnas syrener heller.

Vargen tar normalt inte rådjur, den tar älg, så det är lodjuret du ska stödutfodra...du får inhandla stort lager rådjursstek att bjuda på biggrin.gif

Helén
Huggorm
Jag känner igen problemet. Jag har en naturtomt där det kommer upp nya små träd överallt, och samtliga plantor av lönn och rönn ser ut just sådär. Det verkar vara något speciellt med just toppknoppen. Sedan är det klart att det är värre med hundratals planterade häckplantor.

Lika illa är det med fejningen. bland annat ringbarkade de samtliga tre stammar på min katsura i fjol mad.gif
Gossen Ruda
Tror inte ens att en stor stam lodjur eller varg kan hålla ner rådjuren. Satsa på att odla jägare istället.
kerstinbern
Har man rådjursattack i trädgården så bör man kontakta:

A: Lokala media
B: Polisen
C: Ansöka om omedelbar skyddsjakt hos länsstyrelsen
Cilla
Hrm... med risk för att bli beskjuten här - men var är det för fel på denna beskärning? Den är ju PERFEKT!

Tomas Lagerström på SLU skulle säkert ha givit just dina rådjur ett rejält stipendium... (hej Tomas om du läser här, bara att besvara om jag skulle ha fel i min tolkning av dina etaberingsbeskärningsråd! :-)

Rådjuren har gjort så att knopparna under toppknoppen antagligen kommer att bilda grenar så småningom. Tätare syren alltså... Utan att det kommer att se onaturligt ut. Ett jobb som vi människor sällan hinner eller mäktar med i trädgården - att fint plocka av toppknoppar på unga plantor.

För övrigt har jag haft både varg och lodjur i trädgården. Och katt. Men rådjur och möss finns ju ändå. Så lätt utrotade är de inte, säkert turligt nog.

I övrigt vet jag hur det känns när man skyddat älskade träd för dåligt och rådjuren hinner före med fejningar. Liksom rådjuren är finurliga kan man också bli det själv. Finns massor av sätt att skydda träden på. Och det finns också sätt att i rådjurstäta områden ha tuplaner! Om man är road av att försöka bli lite finurligare än rådjursgrannarna...
Anna-Karin Lundberg
Jag förstår din frustration! Jag hade det likadant - rådjuren såg min trädgård som sin restaurang och var så tama att de knappt flyttade på sig fastän jag bussade hundarna på dem!

Nu har jag högt viltstängsel runt tomten och behöver ALDRIG vara orolig mer! Det enda som grämer mig är att jag väntade så länge med att sätta upp det, jag skulle gjort det mycket tidigare så hade det sparat mig mycket oro och tårar. Jag älskar inte tulpaner, men jag har ändå planterat rikligt nära staketet bara för att retas med rådjuren. Det är min hämd och jag tänker "skrattar bäst som skrattar sist"...
Azur
CITAT (Anna-Karin Lundberg @ 01-05-2012, 07:50) *
Nu har jag högt viltstängsel runt tomten och behöver ALDRIG vara orolig mer!

Ja jag är ganska säker på att stängsel är enda lösningen på problemet. Jag har dragit mig för att göra det dels pga kostnaden, dels för att jag tycker stängsel är fult, men jag tror inte jag har mycket val.
H Anders
Visst kan man bli less på djuren ibland, men det verkar inte vara någon katastrof. Om rådjuret bara tagit topparna kommer syrenhäcken att ta sig ändå.
josohl
CITAT (Cilla @ 01-05-2012, 00:21) *
I övrigt vet jag hur det känns när man skyddat älskade träd för dåligt och rådjuren hinner före med fejningar. Liksom rådjuren är finurliga kan man också bli det själv. Finns massor av sätt att skydda träden på.


Kapar tråden lite här...
Jag tar gärna emot tips på smarta sätt att skydda mot fejning, särskilt små träd/buskar med sidogrenar!
Cilla
Några exempel på enklare trix för buskar. Alla funkar inte överallt, men på många ställen:

- pionstöd och andra liknande stöd - sätt i ring en bit ifrån under fejningstiden
- stick ned ungträd eller bambupinnar, trä hampasnöre emellan på 50-80 meters höjd under fejningen
- stick ned avklippta rosbuskgrenar modell högre (funkar här till och med på några av rådjurens favoriter)
- lägg nät över under fejningsveckorna
- sätt några vindsnurror på lite högre pinnar vid buskarna
- ställ en stol vid buskarna
- parkera bilen....

CharlotteF
CITAT (Cilla @ 06-05-2012, 01:39) *
Några exempel på enklare trix för buskar. Alla funkar inte överallt, men på många ställen:

- pionstöd och andra liknande stöd - sätt i ring en bit ifrån under fejningstiden
- stick ned ungträd eller bambupinnar, trä hampasnöre emellan på 50-80 meters höjd under fejningen
- stick ned avklippta rosbuskgrenar modell högre (funkar här till och med på några av rådjurens favoriter)
- lägg nät över under fejningsveckorna
- sätt några vindsnurror på lite högre pinnar vid buskarna
- ställ en stol vid buskarna
- parkera bilen....


När är fejningstiden? Hjälper vanligt gnagskydd?
Cilla
Fejningstiden är från vårvintern och en bit in på våren. Rådjursbockarna skaver då av sig pälsen på sina horn med hjälp av träden, företrädesvis unga träd. Efter det kan förekomma lite leksam stångning, men de många fejningarna sker på våren.

Rådjur är som vi människor. Har lokala vanor. På vissa ställen hjälper vanliga nätskydd som man har mot gnag, på andra inte.
jaj-51
Det enda som fungerat och hjälpt till 100% är elstängsel.
Allt annat har varit för gäves.
Huggorm
Jag brukar sätta kycklingnät runt stammarna, rullen är 60cm tror jag så det blir så högt som skyddet når och det brukar räcka. Sedan sätter jag mycket löst runt stammen, flera centimeter luft åt alla håll, och låser genom att vika tillbaka ändarna på ståltråden. Då kan det sitta ett par år till trädet växt sig för stort för att vara intressant för rådjuret. Sitter det en sån lös nätrulle runt stammen brukar de inte vilja feja, de vill ha något stabilt att skrapa mot. En gång har det hänt att de lyckats rycka lös nätet och feja sönder stammen ändå, men bara en enda gång.
Cilla
Man tager vad man haver. Här hade jag från början inget material, kort om tid att beskära, skydda och jordförbättra. Jag fick inte gå utanför kronan med jordförbättringen (under kronans yttre och ut har trädet sin mesta upptagning). Mycket rådjurstätt fritidshusområde i zon 1.

Jag gallrade snabbt i ett skogsparti intill, lade pinnarna löst mot stammen. Beskar och lade trädgårdens löv och gräsklippsrens under kronan.

Trädet har ännu skydden kvar, ökade sin tillväxt med flera decimeter och är istället grannens oskyddade träd som rådjuren använder.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon