Nillan77
I höstas stack jag ner syrenkvistar i en pallkrage i hopp om att de skulle rota sig över vintern. Det verkar ha lyckats och ska så fort det går planteras ner till en början på en häck. Hur ska jag göra? Vilket avstånd ska jag ha mellan sticklingarna? De är kanske 30 cm höga. Hur brett ska jag gräva ut? Kan jag använda kompostjord från kommunen?

Hur vet man om hästgödsel har brunnit eller ej?

Tacksam för all hjälp jag kan få. Jag bor i odlingszon 6 eller 7.
Cilla
50-100 cm dike beroende på hur hårdpackad jorden är (smalare ju mindre packad) som inte behöver vara särskilt djup, ett spadtag och lite till räcker ofta dvs 30-40 cm. Se till att jorden i diket liggerr som på en liten kulle så att plantorna inte står i en sänka när jorden sjunkit ihop igen.

Använd befintlig jord när du lägger igen, hacka sönder kokorna noggrant och vattna rejält hela säsongen - uttorkning är största faran. Sticklingar och unga plantor ska inte ha för nygödslat. Din kompost eller ditt gödsel om du redan har det, oavsett om det är brunnet eller ej, lägger du på sidorna om diket och kan du skotta in i diket när syrénerna tappat sina blad. Då har du gratis jordförbättring nästa år.

Hästgödsel och annan gödsel som är obrunnen är färsk, den "brinner" och blir varm om man lägger den i en hög (särskilt om den är utblandad med t ex halm) eftersom så många mikroorganismer frenetiskt jobbar i den och skapar värmeenergi, den doftar stall och gödsel och övergår så småningom till en mer långsam fas. Det är en glidande skala när den anses brunnen, för i organiskt material pågår en ständig process. Men som brunnen är gödsel kall även på hög, den doftar inte stall längre och liknar mer mull.

Gödsel blir viktigare lite senare i dina syréners liv, det är faktiskt ganska lätt att bränna unga syrénplantor med alltför gödslad jord. Ii många lerhaltiga jordar finns mycket av de näringsämnen som syréner behöver, men jorden kan behöva förbätring av mullämnen soom ingår i t ex brunnen kompost eller gödsel. När maskar och organismer bryter ned dessa blir det en bra jordmiljö för syrénerna.

Gräv diket först och när du flyttar plantorna, ta med så mycket jord som möjligt och flytta dem som om de stod i kruka så att du inte tar sönder för mycket av det späda rotsystemen och så att alla de små rottrådarna behåller sin kontakt med jorden/vattnet. Ställ ned dem i ett redan vattnat dike och vattna igen efter en vecka och så lite varje vecka under säsongen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon