Full version: Grönt te.
Gossen Ruda
Eftersom jag drabbats av Japan-virus hade jag tänkt smaka på grönt te som lär vara poppis där borta. Greppade ett paket Green tea i affären utan att kolla för mycket. Det visade sig vara en Indonesisk variant men jag har testat ändå. Ganska smaklöst faktiskt, närmast vattenskadat. Är det så stor skillnad på olika sorter, grönt te skall ju vara starkt?
Meriona
Starkt? Varifrån har du fått det? Grönt te är väldigt milt. Vill du ha ännu mildare så köp vitt, det är helst meningslöst....
Biggan_
CITAT (Meriona @ 17-04-2012, 20:53) *
Starkt? Varifrån har du fått det? Grönt te är väldigt milt. Vill du ha ännu mildare så köp vitt, det är helst meningslöst....

Silverte menar du?
KRT
Är inte äkta japanskt te snarare som chai än vanligt grönt te? Dvs ett finmalt pulver som vispas ut i vatten? Iaf var det så det såg ut när jag såg en te-ceremoni på TV smile.gif

Vet inte om det går att få tag på äkta japanskt te i Sverige, kanske i specialaffärer?
Gossen Ruda
Att det skulle vara starkt har jag läst nånstans men det var tydligen fel. Skall kolla lite andra sorter också om jag hittar. Fast grönt Earl Gray som jag också skymtade låter skumt.
Meriona
CITAT (Biggan_ @ 17-04-2012, 20:55) *
Silverte menar du?

Nä är inte det bara hett vatten?


CITAT (Gossen Ruda @ 17-04-2012, 21:06) *
Att det skulle vara starkt har jag läst nånstans men det var tydligen fel. Skall kolla lite andra sorter också om jag hittar. Fast grönt Earl Gray som jag också skymtade låter skumt.

Jag har periodat på grönt te när jag haft magkatarr, men nån favorit har jag inte hittat. Det är mesigt, smakar det nåt så är det av ev. smaksättning. Tacka vet jag vanligt svart.

Det enda gröna jag tycker är okej är ett med tranbärssmak. Tror det är Twinings, men jag är inte säker.
Gossen Ruda
Mesigt eller vattenskadat, det är ungefär samma sak. biggrin.gif Det är synd om japanerna.
Biggan_
CITAT (Meriona @ 17-04-2012, 21:10) *
Nä är inte det bara hett vatten?


Hett vatten med socker och ev. grädde i.
Anma
CITAT (Meriona @ 17-04-2012, 21:10) *
Nä är inte det bara hett vatten?

Silverte är väl varmt vatten med mjölk?
ninnisky
CITAT (Anma @ 17-04-2012, 19:16) *
Silverte är väl varmt vatten med mjölk?


japp, mölk eller kaffegrädde... är det drickbart??
Biggan_
Aha! Googlade nu och såg att det finns ett vitt te, alltså inte silverte!

CITAT (ninnisky @ 17-04-2012, 21:21) *
japp, mölk eller kaffegrädde... är det drickbart??


Kan jag inte tänka mej!

Tekultur
I näst sista stycket så står det om japansk tetillverkning.
Anma
När vi bodde i Finland och var jättefattiga brukade vi få silverte på kvällarna. Det var drickbart när man var 5 år och hade en sockerbit i.

Finns massa olika gröna teer. Några goda, några mindre goda. Men jag väljer hellre kaffe alla dagar.
malcolm
Ibland brukar jag dricka Twinings Green Tea & Mint, inte särskilt starkt och ganska ljust i färgen men rätt gott ändå.
Kryddan03
Spicehouse på Redbergsvägen (alldeles ovanför Wranges) har lite japanskt te: http://www.spicehouse.se/produkter/visa-pr...sencha-100g/679
mojan
Vitt te är det "finaste" och dyraste. Det är de små, nya bladen på tebusken. Mycket milt.
Jag brukar ta lite råsocker ibland i grönt te eftersom det inte har stark smak. Men det är en vanesak, att lära sig uppfatta och uppskatta milda smaker.
Rött te kommer förresten inte från tebusken utan från en annan te-liknande buske.
Myosotis
Jag trodde att jag inte tyckte om grönt te, men sen fick jag smaka ett med vaniljsmak (Friggs) och det är jättegott, sen har jag lärt mig att tycka om grönt lika mycket som svart te, det finns en massa sorter och de är inte lika milda allihopa, har 3 olika sorters grönt te med vaniljsmak hemma och de har helt olika smak, favoriten smakar nästan som svart te och kan bli för stark och besk om den får dra för länge. Man ska inte lyssna på dem som säger att vattnet ska vara 70° varmt, jag gjorde så i början men ser ingen mening med det. Kokande vatten, låt dra i 4 minuter, ta lite mer av löste om det smakar för svagt.
Det lär vara väldigt nyttigt och jag dricker grönt te varje dag. Jag kan inte sova efter svart men väl efter grönt te så jag dricker det på kvällen.
Carl

Prova sake. Smakar inte gott ibörjan. Men det blir bättre och bättre med tiden
Anna-Karin Lundberg
Jag köper grönt te på en "asian market" där de har alla möjliga asiatiska livsmedel. De har både kända och för mig okända märken, väldigt bra pris och "äkta vara". Jag har köpt en stor ask grönt te för en bråkdel av priset mot vanliga mataffären, dessutom är det väldigt smakrikt och gott.

Det går i vågor hur jag dricker, just nu är jag inne på engelskt te, men det är för att jag saknar min syster som bor där. När jag dricker samma te hemma som jag gör hos henne känns det lite bättre, som att jag nästan är där, haha.

När du ändå är där för att köpa te, köp ris, kryddor och soja också. Glöm inte färska nudlar som är jättegoda mot de torkade. Jag brukar köpa olika faskor med krydd-röror perfekta att ha i matlagningen för att liva upp min annars rätt trista mat (jag är ju inte känd som familjens kock, precis).
kheta09
CITAT (Gossen Ruda @ 17-04-2012, 21:06) *
Att det skulle vara starkt har jag läst nånstans men det var tydligen fel. Skall kolla lite andra sorter också om jag hittar. Fast grönt Earl Gray som jag också skymtade låter skumt.


Grönt te med Earl Grey smakar som svart te med Earl Grey. Tycker att det är gott. Grönt te är nyttigt, brukar dricka det när jag känner av min magkatarr och det hjälper faktiskt.
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (kheta09 @ 18-04-2012, 17:38) *
Grönt te med Earl Grey smakar som svart te med Earl Grey. Tycker att det är gott. Grönt te är nyttigt, brukar dricka det när jag känner av min magkatarr och det hjälper faktiskt.



Jag får ont i magen av grönt te, fick sluta med det igen. Testade några olika sorter
Huggorm
CITAT (Carl @ 18-04-2012, 10:52) *
Prova sake. Smakar inte gott ibörjan. Men det blir bättre och bättre med tiden

Är inte det sprit gjort på ris?
Gossen Ruda
CITAT (Myosotis @ 18-04-2012, 09:49) *
Jag trodde att jag inte tyckte om grönt te, men sen fick jag smaka ett med vaniljsmak (Friggs) och det är jättegott, sen har jag lärt mig att tycka om grönt lika mycket som svart te, det finns en massa sorter och de är inte lika milda allihopa, har 3 olika sorters grönt te med vaniljsmak hemma och de har helt olika smak, favoriten smakar nästan som svart te och kan bli för stark och besk om den får dra för länge. Man ska inte lyssna på dem som säger att vattnet ska vara 70° varmt, jag gjorde så i början men ser ingen mening med det. Kokande vatten, låt dra i 4 minuter, ta lite mer av löste om det smakar för svagt.
Det lär vara väldigt nyttigt och jag dricker grönt te varje dag. Jag kan inte sova efter svart men väl efter grönt te så jag dricker det på kvällen.

Har testat och instämmer, kokande vatten och 4-5 minuter. Sen en sked socker och en skvätt mjölk, mindre än i vanligt te, så blir det drickbart. biggrin.gif

CITAT (Huggorm @ 18-04-2012, 19:46) *
Är inte det sprit gjort på ris?

Jo, nästan. http://sv.wikipedia.org/wiki/Sake
Peztis
Oj, det finns väldiga mängder olika grönt te!

Här har du ett ställe du kan beställa ifrån, de har bra kvalité och snabb service. Och där har du även det pulvriserade gröna teet de använder vid teceremonierna.
heinrich_stubel
http://www.omte.se/japan/

mosquito
Har nå grönt té hemma osäker på varifrån det kommer. Men det är ju lös-té så om man vill ha det starkare så får man bara blanda i mer teblad
Rebecca
Dricker mycket te, bland annat grönt ekologiskt mango-te från Pappas Te i Malmö. Mysigaste lilla affären med fantastiskt många olika sorters teer. Just mango-teet är en favorit, likaså citrus/yoghurt-blandningen. Båda gröna, mycket smakrika.
Bee
Ruda: ta färjan över älven och ta dig till Indiska The & Kaffemagasinet på Korsgatan. Det dom inte kan om te är inte värt att veta.
Dom finns på nätet oxå: Gbg's bästa teaffär smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon