Full version: Fästing -nu igen
anne-li i olofstorp
Ledsen att än en gång fråga - men jag vaknade i natt av att det kliade på låret,,,,,, d010.gif
När jag vaknade igen och kollade så visst sjutton satt det en äcklig blodsugande fästing på insidan av låret,. sick.gif
upp och drog loss det som gick att få bort (säkert lite huvud kvar,,,,) Nu är området för bettet rött och svullet (c:a en femkrona i storlek) Ingen ring runt, och inte heller som förra gången en "förkylning" (men då var det långt gånget, hade en ring runt hela benet,,,)
Frågan då: När är det dags att söka läkare????? Eller lugna sig och låta bli!!????? confused.gif
Meriona
Fästingbett kliar och svullnar alltid tycker jag, och borrelia har jag aldrig fått. Jag hade avvaktat.
anne-li i olofstorp
CITAT (Meriona @ 17-04-2012, 19:53) *
Fästingbett kliar och svullnar alltid tycker jag, och borrelia har jag aldrig fått. Jag hade avvaktat.



Som den fb-nörd jag blivit letade jag efter "gilla-knappen".
Det känns lite som t ex när jag blivit biten av mygg, broms eller loppa..... Men fästing är ju fästing,.....
Nåja, nu åker jag inte en meter,,,, frågan är väl om jag vågar avvakta i morgon, på torsdag är jag fullbokad..... confused.gif -fear-.gif
Tikka
Tycker oxå du kan avvakta...jag hittade detta på 1177 sidan
"Det är vanligt att man redan samma dag som man blivit fästingbiten får en mindre rodnad runt bettet som snart går över av sig själv. Om man efter tre dagar har en rodnad som ofta är ringformad och som blir större och större, ska man kontakta vårdcentralen. Kontrollera huden runt bettet under minst fyra veckor."
Gossen Ruda
Rodnaden pga en borreliainfektion dröjer minst en vecka så detta är en vanlig reaktion på själva bettet.
anne-li i olofstorp
Tack snälla ni!!!
Tror också det!
mamamaggan
Har haft borrelia 5 - 6 gånger och jag säger också avvakta. Några dagar iaf , den rodnad och svullnad du har nu kan var temporär , det brukar se ut så när man tagit bort eländet.

Om " rodnaden " växer till eller inte går bort så ska du absolut söka läkare.
Myosotis
Det är ju inte farligt att avvakta lite, men du bör vara medveten om att man inte nödvändigtvis får en röd ring!! Jag har haft borrelia två gånger, båda gånger utan ring. Däremot blev det en gigantisk röd, kliande och svidande svullnad. Ett vanligt fästingbett hos mig är litet och hårt och kliar som f-n i flera månader.
Vill man vara helt säker får man testa sig. Pappa gick omkring med borrelia i tre år utan att någon hittade felet (han fick vätskefyllda blåsor på armar och händer som opererades bort vid flera tillfällen), han visste inte ens om att han hade haft en fästing.
*Stintan*
Verkligen jätteintressant för oss andra att få veta wacko.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon