Full version: Identifieringshjälp
jo_1
Jag undrar vad detta är för buske? Den är säkert jättevanlig, men jag har så dålig koll. Jag skulle bli glad om någon här skulle vilja hjälpa till med identifiering![attachment=69231:vad.gif]
Huggorm
Det ser ut som Mahonia
jo_1
CITAT (Huggorm @ 15-04-2012, 00:49) *
Det ser ut som Mahonia

Okej, tack för svaret! Men den har vinröda blad? Jag hittar bara bilder på Mahonia med gröna blad...
Huggorm
CITAT (jo_1 @ 15-04-2012, 01:09) *
Okej, tack för svaret! Men den har vinröda blad? Jag hittar bara bilder på Mahonia med gröna blad...

Om det är en nytagen bild så har den antagligen problem med klorofyllet efter vintern, det rättar snart till sig. Eventuellt kan det finnas någon rödbladig variant, men jag har nog aldrig sett det
jo_1
CITAT (Huggorm @ 15-04-2012, 01:10) *
Om det är en nytagen bild så har den antagligen problem med klorofyllet efter vintern, det rättar snart till sig. Eventuellt kan det finnas någon rödbladig variant, men jag har nog aldrig sett det

Aha, ja så kanske det kan vara! Då får jag vänta och se vad som händer.
Den är inte vansinnigt snygg, vet du om man kan beskära den?
CillaM
Mina mahonior blir alltid röda i bladen just den här tiden på året, för att sedan återgå till sin gröna färg.
Maj-Elén
Det går bra att beskära mahonia. Jag har själv en del som växer som ogräs i hagtornshäcken och de överlever häcksaxen. De är fint att klippa några kvistar och ta in som juldekoration eftersom de är vintergöna. Dessutom får de ätliga bär som man kan koka saft av eller dryga ut blåbärssaften med. Det sista har jag aldrig gjort men fick veta det här i forumet. Jag var rädd att de skulle vara giftiga och det bor en del barn på gatan. Men nu kan jag svara alla oroliga föräldrar att de inte är giftiga.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon