Full version: Köpa husvagn
Monarda
Blev lite sugen på en husvagn nu till våren men har absolut ingen erfarenhet sedan tidigare. Vad ska man tänka på när man köper? Att husvagnen är besiktad, vad betyder det? Kan man vara säker på att den är ok då eller var kollar man på vid besiktningen? Är det något märke som är bättre än andra?
malcolm
biggrin.gif

http://www.youtube.com/watch?v=Rgra6ylv2Ek
Huggorm
Kolla noga efter fuktskador och lukta efter mögel, sånt brukar vara det värsta på begagnade husvagnar
Elisabeth-Västkustkolonisten
Gå till ett stort företag och tittar på många olika husvagnar. Då kommer man också fram till vad man vill eller vad inte.

Ofta är det ju smågrejor som man retar sig på sedan. Fråga alltid om den är fukttestat och ber att få se protokollet.

Natur liv
Först är det bra att tänka ut vilket behov som ska fyllas. Har man tänkt att rulla runt mycket kan en mindre vagn vara praktiskt, men om man ska ha säsongsplats passar kanske en större bättre. Hur stor kyl och frysstorlek, förvaring, garderober, toalett osv behöver också tänkas över. Speciellt viktigt med tanke på att olika vagnar får packa olika mycket prylar i.

På besiktningen kollas bromsar, belysning, hjullager och om man begär besiktigas också gasolinstallationen.

Totalvikten på husvagnen är viktigt beroende på dragbil och körkort. På B-kort får den sammanlagda totalvikten (husvagn + bil) vara max 3 500 kg. Totalvikten på husvagnen får inte överskrida dragbilens tjänstevikt. För tyngre krävs BE-kort. Det brukar stå på registreringsbeviset. Caravan club brukar ordna kurser för BE-kort.

Då jag själv köpte min husvagn körde min son den med sin bil och vi var precis under gränsen, men vi hade ändå problem att komma upp för en backe.

Ett annat tips är att inte köpa alltför dyr vagn första gången, utan se det som en provperiod och satsa därefter på en vagn du vet att du vill ha kvar. Kanske kan du låna eller hyra en vagn en sommar eller så. På Parken Zoo i Eskilstuna kan man exempelvis provbo i husvagn.

Jag rekommenderar varmt att du skaffar husvagn, att kunna ta sig nära sjöar, ut i skogen eller ha med sin säng när man hälsar på släkten är kanon! Vi har själva 2 husvagnar, 1 campingbuss och 3 tält.
netaave
Börja med att hyra en vagn en helg för att känna på hur det är att dra den och bo där.

Husvagnar besiktas precis som bilar men bara vartannat år, ni ska absolut ha en besiktigad och kolla särskilt att gasolslangarna är provtryckta.

Vi har haft husvagn i 25 år och är inne på vår tredje, det viktiga tycker jag är bra förvaring, hellre många små skåp än färre större. Att alla skåp och lådor har säkra transportlås. Att kylen är minst 120 l och har ett frysfack. Att toan går att tömma utifrån och att tvättutrymmet är så brett att man kan tvätta sig under armarna utan att ta i väggarna.
Dusch - är inte viktigt om man tänker sig bo på camping, du får ju bära både dusch och avloppsvatten till och från vagnen.
Ugn - vem farao bakar när man har semester?? Satsa på en smidig grill att ta med i stället, vi har en vertikal som blir som en portfölj, hur smidig som helst. Sen har vi en som är hopfällbar på korta ben vi tar med om vi vet vi ska grilla mycket, där kan vi välja att grilla på en eller två ytor. Går även använda som "klotgrill" om man vill värma nåt i folieform.

Fukt är svårt att undvika, finns nog i alla begagnade vagnar mer eller mindre. Det man ska vara uppmärksam på är mögel och tänka på hur man förvarar den, det bildas lätt kondens i en vagn som står parkerad lång tid utan värme med gardinerna neddragna när vårsolen värmer upp den utanpå och den fortfarande är kall inne.Vi har alltid en underhållsvärme på vår vintertid, mellan 5 och 7 gr.


Köp hellre av en firma än privat, och be försäljaren kolla vagnen med fuktmätare när ni är med i övrigt använd näsan, det ska inte lukta instängt och unket i en husvagn.
Huggorm
CITAT (netaave @ 15-04-2012, 23:46) *
Köp hellre av en firma än privat, och be försäljaren kolla vagnen med fuktmätare när ni är med i övrigt använd näsan, det ska inte lukta instängt och unket i en husvagn.

Det skall inte lukta husvagn i en husvagn biggrin.gif
Natur liv
CITAT (netaave @ 15-04-2012, 23:46) *
Ugn - vem farao bakar när man har semester?? Satsa på en smidig grill att ta med i stället, vi har en vertikal som blir som en portfölj, hur smidig som helst. Sen har vi en som är hopfällbar på korta ben vi tar med om vi vet vi ska grilla mycket, där kan vi välja att grilla på en eller två ytor. Går även använda som "klotgrill" om man vill värma nåt i folieform.


Det är ju när man har semester man hinner laga riktigt god mat och en ugn är en stor tillgång. I alla fall om man undviker snabbmat och pulvermat av olika slag. I en av våra husvagnar finns gasolugn och i campingbussen en kombinerad mikrovågsugn/varmluftsugn. Den sistnämnda mer använd än den första. Olika familjer har olika behov och för mig som campat året om har ugnen varit värdefull. Men det är klart att en klotgrill också kan fungera som ugn och med lite uppfinningsrikedom kan man göra både ugnsrotsaker och äppelpaj på grillen.
*Stintan*
En ugn går ju att använda till så mycket mer än att baka och hur kul är det att stå ute i spöregn och grilla?
Många bra tips har andra skrivit.
netaave
Har micro i vår vagn och man anpassar så klart maten efter vädret.
Monarda
Tack för alla goda råd. Från och med i går kan jag titulera mig "Husvagnsägare"! smile.gif
Biggan_
CITAT (Monarda @ 20-04-2012, 19:52) *
Tack för alla goda råd. Från och med i går kan jag titulera mig "Husvagnsägare"! smile.gif


Grattis!.. och Lycka Till med vagnen! blomma.gif
Klint
Ja Grattis!! Du kommer alla gånger och ha jättekul och uppleva många platser har du kollat här?

http://www.caravanclub.se/index.php
Motti
Kort sakt ska den vara besiktigad bla mot mögelo fukt men först och främst gasläckor .Köper du husvagn direkt från tillverkaren som också säljer begagnat så är de besiktigade och klara .Köper du privat ska du kräva att vagnen är besiktigad mot gasläkor .
Elisabeth-Västkustkolonisten
Grattis.... Vilken vagn blev det?
Natur liv
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 21-04-2012, 08:46) *
Grattis.... Vilken vagn blev det?


Säger samma sak ... grattis! Nyfiken som man är undrar man ju vilken vagn det blev. Vi själva byter en lång Cabby 610 mot en kortare Hobby 440.
Huggorm
Själv har jag en Dethleffs 750, men den fungerar bara som redskapsbod och förråd
Meriona
Grattis Monarda till köpet! smile.gif

Angående ugn:
En husvagn påminner ju lite om en båt i kökshänseende (förutom att det brukar vara ännu trängre i en segelbåt) och jag kan säga att det jag saknat mest är ugn. Att aldrig kunna gratinera nånting eller göra en paj eller liknande är skittråkigt om man är ute längre tid.

Monarda
Det blev en Hobby 460, kändes lagom stor och jag köpte genom en firma eftersom det kändes tryggare så. Jag kommer nog inte att flänga runt på vägarna så mycket utan den får stå vid Siljans sköna strand. Slipper också använda gasolen, jag är lite nojig med det.
Monarda
Ville återkomma till den här tråden och säga att det är nog det bästa köp jag någonsin gjort. Kunde aldrig tro att det var så underbart och avkopplande att bo i husvagn. Med detsamma man kliver in genom dörren rinner all stressen av, allt du behöver finns inom bekvämt räckhåll och naturen direkt utanför knuten. Nu börjar jag förstå att det faktiskt finns folk som har sålt villan och flyttat till husvagn. Man behöver faktiskt inte så mycket prylar som man tror.
malcolm
Lite bilder vore skoj.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon