Full version: Under braskamin
hellys
Hej

Ska skära ut parketten & lägga klinkers för den kommande braskaminen. Vill inte att underlaget ska bygga upp för mkt.
Parketten är ca 14-15 mm

Hade tänkt lägga gips under för det ska vara bra men jag har två frågor:

1. Finns det lämplig gips el annat som inte bygger upp mer än max 10 mm? Helst under detta men som ändå fungerar som bra underlag.
Isf var finner jag detta?

2. Grannen min sade att man ska ha fuktspärr mellan gips & klinkers, behövs verkligen det?
Har inte hört det tidigare.
Huggorm
Vad är det för material i golvet under parketten? Är det betong är det bara att prima och lägga klinkers direkt
hellys
CITAT (Huggorm @ 08-04-2012, 20:43) *
Vad är det för material i golvet under parketten? Är det betong är det bara att prima och lägga klinkers direkt


Det är trägolv under. El träbjälklag el vad det kallas. Brädor på rad alltså. smile.gif

Jag bor i hus & har källare under.
Spelar ju ingen roll eg. antar jag då allt kommer hålla för vikt osv men det är klart finns det ngt smart som förstärker underlaget så skadar det ju inte.
Men framförallt önskar jag gips el liknande platta då jag inte tänker gjuta, men alltså det får inte bygga upp mkt.
Huggorm
De här moderna våtrumsskivorna som används nu skulle nog funka. Förr hade man gips bakom kaklet på badrum, men efter problem med mögel började man använda skivor av någon sorts syntetmaterial. De finns nog i under 10mm, och är de gjorda för kakel går det helt säkert att lägga klinkers på dem också.
Bengalow
Det finns renoveringsskivor av 6 mm gips avsedda att lägga på golv. Det passar nog alldeles utmärkt att sedan limma på klinker vid braskaminen. Lycka till! (Jag får inte sätta in braskamin för min fru...!)
Strunta totalt i vad grannen säger. Han tänker nog på våtrumsinredning. Det behövs definitivt ingen fuktspärr mellan källare och bostadsvåning. Fråga honom varför det skulle vara det - och han kan nog inte svara...
malarmaster
under en kamin har ju inget med våtrum o tätskikt att göra,enklaste är att köpa en säck flytspackel o fylla 10 m.m. . den förstärker dessutom upp golvet,tänk dock på att använda en golvprimer både på trägolvet samt ovanpå flytspacklet innan klinker. ulf
Bengalow
Det räcker inte malarn. Trägolvet rör sig med fuktighet och värme. Det MÅSTE vara ett orörligt golv under klinkerplattorna för att att inte fogarna skall spricka - en renoveringsplatta av gips. Golvspackel rör sig med undergolvet/träet, och det blir sprickor, först i spacklet sedan i klinkerfogarna. Dessutom är det fan så mycket lättare att skruva dit en gipsplatta, än att flytspackla.
malarmaster
CITAT (Bengalow @ 08-04-2012, 21:53) *
Det räcker inte malarn. Trägolvet rör sig med fuktighet och värme. Det MÅSTE vara ett orörligt golv under klinkerplattorna för att att inte fogarna skall spricka - en renoveringsplatta av gips. Golvspackel rör sig med undergolvet/träet, och det blir sprickor, först i spacklet sedan i klinkerfogarna. Dessutom är det fan så mycket lättare att skruva dit en gipsplatta, än att flytspackla.

det finns inte ,mig veterligt någon golvgips i tjocklek 6 mm. det som finns är avsett för vägg och alldeles för mjukt för att bära tyngden av en kamin,den kommer att smulas.
vad jag menar med flytspackel är det som används inom alla golvrenoveringar i bl.a våtrum, det är fiberförstärkt och självbärande vid 13 mm tjocklek.inte vanligt golvspackel.
det går alldeles utmärkt att lägga även på ett brädgolv. ulf
Huggorm
Här finns 6mm-skivor som säkert går att använda

http://www.bacboard.se/v%C3%A5trumsskivor
Bengalow
Jovisst, malaren, men det finns en hel del fakta utanför ditt kunskapsområde, som du inte vet ett smack om. Har du t.ex. tittat på "Arga snickaren" eller "Bygglov" eller likande program, eller helt enkelt hållit dig á jour inom byggbranschen, så hade du inte behövt att plumpa dig som du nu gjort. Det finns t.o.m.vattenbaserad lack, har du hört talas om det?
Hellys, att överhuvudtaget tänka sig ett lager spackel på rörligt material som trägolv är bara vansinne. Det finns hur många "fall" som helst hos ARN med en sådan metod som malar'n beskriver....Att spackla på trägolv, jaja, mycket skall man höra innan öronen trillar av.
malarmaster
CITAT (Bengalow @ 08-04-2012, 22:38) *
Jovisst, malaren, men det finns en hel del fakta utanför ditt kunskapsområde, som du inte vet ett smack om. Har du t.ex. tittat på "Arga snickaren" eller "Bygglov" eller likande program, eller helt enkelt hållit dig á jour inom byggbranschen, så hade du inte behövt att plumpa dig som du nu gjort. Det finns t.o.m.vattenbaserad lack, har du hört talas om det?
Hellys, att överhuvudtaget tänka sig ett lager spackel på rörligt material som trägolv är bara vansinne. Det finns hur många "fall" som helst hos ARN med en sådan metod som malar'n beskriver....Att spackla på trägolv, jaja, mycket skall man höra innan öronen trillar av.

bacboard vet jag mycket väl vad det är, har använt det ibland till att bygga fronter till bl.a inbyggnadskar,
dock erkänner jag att jag inte visste att det fanns i 6 mm. det fästes mot golvet med en fästmassa,boardfix,samma som golvgips. kostnaden för en skiva i handeln ligger på 200-250:-,mått 60x122 cm.räkna dock med att få leta lite efter försäljningsställe,säkrast är en större kakelfirma.
bengalow,du tycks ha ett horn i sidan till mig,att flytspackla trägolv är vanligt i branschen,särskilt mindre ytor som alternativ till golvgips.
jag tror inte du vet vad flytspackel är,det är regel i dagens badrum,särskilt för trägolv för att förstärka bärigheten.och, jodå jag är ajour med det mesta i färg/kakel/klinker. jag har både våtrumsbehörighet enligt BKR och GVK.Men du kanske är byggare och vet bättre?
jag försöker bara svara på tråden och föreslå den enklaste och troligen billigaste metoden. Ulf

bacboard är ingen gips utan ett plastmaterial,någon golvgips på 6mm finns mig veterligen fortfarande inte så att jag skulle" plumpat"mig stämmer alltså inte.
hellys
Tusen tack allihop för hjälpen!

Jag måste sätta igång nu bacbord såg ju bra ut men står ju inte var man får tag på det. Jag testar byggmax & K-Rauta för det är de jag har nära mig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon