Victoria
Hej. Min Malus Stenström som jag planterade för snart sex år sedan har inte vuxit eller tagit sig utan är fortfarande liten klen och krokig. Efter många om och men och samvetskval har jag bestämt mig för att plantera nytt.

Jag vill fortfarande ha ett rödbladigt träd men ett som håller färgen bättre än Stenström som blir rödbrun längre in på sommaren. Likaså vill jag gärna ha ett träd som inte blommar i riktigt så ceriserosa utan i lite mildare färg. Har ni något tips? Tänkte göra det så snart som möjligt. När kan jag som tidigast plantera ner det. Bor i zon 4-5.

Cilla
Jag tycker att Malus 'profusion' är den finaste av de rödblommande, rödbladiga prydnadsaplarna. Bladen överröstar inte blomningen som är djupt röd, och bladen behåller en lite magiskt, dimmig rödgrön färg länge.

Men innan du sätter ett nytt träd kan det vara bra att analysera varför ditt tidigare inte växte. Något annat måste göras med växtplatsen och planteringssättet, eller så var den perfekt men platsen fel, bevattningen för dålig eller plantan av usel kvalitet.

Gröna mormor
Jag har ett blodplommon, Prunus cerasifera Nigra aom nu är nio år och skulle motsvara dina önskemål.
Cilla
Ja där har vi ljusrosa blom också. Bra förslag!

Malus 'profusion' ser ut så här





Sista bilden i slutet av blomningen
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon