*Erika*
Hej alla kloka människor!

Efter att ha sökt jobb i dryga 3 månader, utan att fått komma på en enda liten intervju, gjorde jag igår intresseanmälan hos ett företag och tänka sig...de ringde idag! laugh.gif Jag ska på intervju hos dem på torsdag och är nervös till max...den senaste intervjun jag var på bestod av en kvarts rundvisning i lokalerna och så var det klart. Mycket skum intervju, men jobbet fick jag. smile.gif

Så... Vad bör man tänka på? Några tips eller förslag? huh.gif

Företaget är en typ av rekrytering-/uthyrningsfirma som pysslar med mestadels administrativ personal.

// Erika-med-nerverna-utanpå
Zanna
Jag jobbar på ett bemanningsföretag och tycker det är jätte kul.

Det du först bör kolla är att de betalar ut lön även om du går utan uppdrag. När man jobbar på bemanningsföretag får man inte sluta och börja stämpla igen hur många gånger som helst (jag TROR två gånger accepteras) så det är viktigt att du får lön även om du inte har uppdrag. I Karlstad finns det ett företag som är "oseriöst" och inte ger anställda lön när de är utan uppdrag. Det är bättre att ställa krav och ha alla fakta innan man börjar så man inte senare upptäcker att lönen inte är vad de lovade. Lönen är för många bonusbaserad, även fast de kallar det månadslön så visar det sig att den är baserad på hur många dagar man jobbar och när det då är helgdagar i månaden så får man ingen "bonus" för de dagarna och därmed minskar lönen utan att man gått utan uppdrag. Sen får man räkna med att resa en hel del också vilket jag inte är förtjust i. Man har ju inte de bästa lönerna på bemanningsföretag och att också behöva betala ca 2000 kr per månad i bensin är inte kul.

Som du ser så tycker jag det är viktigt med att man har klart för sig hur lönen och ev milersättning blir. Bortsett från det så är det toppen att jobba på bemmaningsföretag, man lär sig otroligt mycket, det är varierande och man träffar mycket nya människor. Jag tycker om korta vikariat men de flesta föredrar långa för de lär känna människorna bättre och känner sig mer "hemma".

Bemanningsföretag (liksom andra företagt) gör flera bedömningar av personerna de intervjuar; personlighet, initiativförmåga, klädsel. Klä dig snyggt men inte för uppklätt, inget "utmanande" heller (kavaj och byxor brukar passa bra). Se "välvårdad" ut. De kommer att fråga hur du löser problem ute hos kund om du kommer som ny till ett företag ("samla mycket information och se hur de gjort tidigare"). Personer som är "lätta" att prata med ligger bättre till vid urval (en del säger ingenting och svarar kortfattat vid frågor). När man sedan är ute hos kund gäller det ju att anpassa sig till företaget och inte köra sitt "eget race" - med det inte sag att du inte får komma med egna förslag till andra rutiner och förbättringar för sådan uppskattas. Inga uppdrag, tycker jag, är tråkiga utan man lär sig alltid något (jag var ex ute på en fabrik och packade ischokladformar 2 dagar, inte alls mitt arbetsområde men det var kul ändå - tack och lov var det bara 2 dagar!).

Hoppas det hjälper dig lite. Hör av dig om du vill veta mer.
*Erika*
Tack Zanna!

Det där med lönen hade jag inte ens tänkt på... Jag har varit bortskämd med att alltid ha fast månadslön. smile.gif Ditt svar hjälpte helt klart, nu ska jag bara försöka komma ihåg alla bra tips och råd oxå! smile.gif

Klädbiten tycker jag nog nästan är svårast...men det ska nog lösa sig det med. Jag är nog mest lite chockad fortfarande för att de hörde av sig så snabbt. smile.gif

Jag rapporterar efter intervjun!
Zanna
Anledningen till att de hörde av sig så snabbt kan vara att de har fått en beställning på sådan uppdrag så du passar deras profil. Uppdraget är då kanske tidsbegränsat och likaså din anställning. Kolla hur det i så fall blir efter det uppdraget är slut. Kontakta din a-kassa och kolla vad som gäller om du måste sluta på bemanningsföretaget när uppdraget är slut så du inte åker på någon avstängning. När man jobbar på bemanningsföretag får du INTE stämpla upp till 100% vilket du får om du jobbar för andra företag mad.gif Så köp inte om de säger att du får stämpla upp om anställningsgraden är annan än 100%!' Tänk också på att om du får 75 procents anställning och du går utan uppdrag en period så blir lönen (med 80% garanti) 80 % av 75% lön.

Angående klädseln så är det kanske viktigare att man har "neutral" klädsel eftersom de ska kunna hyra ut dig till vilka företag som helst, allt ifrån företag med klädpolicy typ dräkt till företag där man får ha jeans. Personlig klädsel är jättetrevligt men är den för extrem så kan det göra att du blir bortgallrad. Ett par snygga byxor (ej jeans) och en snygg tröja går ju också bra.

Lycka till! Jag är nyfiken på att höra hur det var smile.gif
*Erika*
Jaha...så var man intervjuad då... Det hela gick relativt smärtfritt, men det visade sig att de läst lite fel och trodde jag hade språkkunskaper jag inte har... huh.gif Jag passade därmed inte riktigt till den tjänst de behövde folk till, men jag finns kvar i systemet i allafall om det skulle dyka upp nåt annat... Men varför nöja sig med en intervju när man kan få två? sleep.gif Ringde ett annat bemanningsföretag som jag varit i kontakt med tidigare och nu ska jag dit imorgon... Det är en sån där lära-känna-intervju så de får se hur obeskrivligt trevlig jag är. smile.gif Det är ju i allafall bra träning...

Kläderna ordnade sig oxå...svarta byxor, vit blus och enkla smycken...funkar nog nästan alltid. smile.gif Förhoppningsvis lossnar det nu... Två intervjuer på två dagar, solen skiner och penséerna växer så det knakar - världen verkar i allafall vara på väg åt rätt håll! laugh.gif

// Erika
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon