Mia i trädgården
Finns det några bra riktlinjer för vilka växter/rötter tycker om vilken sorts jord?

Fruktträd har jag förstått att de vill ha mineraljord vid rötterna och ev humusrik jord, kompost, köpt påsjord mm uppepå, så det inte ligger nära rötterna så ev gaser som bildas vid nedbrytning kommer åt rötterna.

Men när man läser om att planeter t.ex. rosor så rekommenderas det ofta att lägga ner kompost, kogödsel m.m. i gropen. I så fall blir det motsatsen till vad fruktträd vill ha.

1) Är olika växter olika känsliga för nedbrytningsgaserna?

2) Finns det några bra riktlinjer för vilken typ av träd/buske/växt som tycker om olika planeringsmetoder och jord?

Andra smarta tips och kunskap ni har? Rätta mig gärna om jag har fel ovan ;-)
Cilla
Om skiktningen av jordar börjar även rosexperterna tänka om. Rosor verkar tåla nedbrytningen men samtidigt gör den höga kvävehalten att rosorna inte avmognar i tid. Blöta höstar liksom kalla vintrar blir ett aber och många plantor dukar under. Vi får se vad uppdateringar av LåGs rosböcker kommer att säga om saken.

Förutom skiktningen har alla arter i princip sina egna behov av sammanstättning, vatten mm. Samtidigt har träden en enorm anpassningsförmåga.

Det finns många bra böcker om jord, som är så mycket mer än bara si och så många andelar ler, sand och organiskt material. Jorden är en gigantisk värld av svampar och organismer som alla våra växter behöver och bidrar till.

Vi som gillar trädgård och att plantera bör nog befria oss från det "kemiska" sättet att tänka om jord. Jorden har visserligen också en massa kemikaliska egenskaper, men är också ett hem för mängder av organismer som våra plantor - och vi själva - är beroende av. Det vi gör när vi skapar planteringsbäddar är hem för många som ska trivas där!

Ju mer man kikar in i denna värld, desto djupare blir förståelsen över hur lite man vet... Och då är det bäst att försöka härma naturen. Organiskt material, köpejord och kompost HÖGST UPP!


Mykorrhiza, en svamp som många växter behöver, bildar en mantel av slem runt finrötter. Svampen är helt nödvändig för många av våra träd bl a, och kan öka näringsupptaget hos ett träd med 4 000 gånger.


Amöba mellan två löv


Daggmaskens påverkan på struktur och vad jag tror är maskexkrementer




Du tror inte på det här eller hur, men visan handlar....


...om okända djur.

Mia i trädgården
Tack Cilla, du är ett säkert kort för mina specialfrågor!

Vilka häftiga bilder. Jag får nog läsa på en del om jord, låter spännande! Låter rimligt att följa naturens sätt, jag fortsätter att härma den!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon