Cilla
Nu innan våren sätter full fart kan vi alla medverka till att rädda päronträden, som snart över hela landet drabbas allt värre av detta. Det gäller inte bara de eventuella egna päronträden utan päronträd över huvud taget!



Det är päronrost, en svamp, och den sprider sig så kraftigt att det i stora delar av landet inte går att plantera päron längre. När angreppen blir många stannar träden av i tillväxt, utvecklar inte sin frukt, och trädens grenar dör en efter en.

Svampen lever i päronträden på sommaren, och på kinesiska enar, sävenbom m fl på vintern.

Sävenbom


Kinesisk en, en av alla sorter


Till dessa växter finns bra ersättningsalternativ, som inte sprider svampen vidare.

Jag har på senare testat och fått bättre resultat än jag vågat hoppas på att ta bort dessa växter. Angreppen på päronträden försvann eller minskade så att de inte utgjorde problem för träden.

400 meter har sagts vara ett säkerhetsavstånd, men jag tror att effekterna på att ta bort i den egna täppan och minska närheten kan påverka betydligt i positiv riktning. Bor man i ett bostadsrättsområde kan man dessutom försöka få medlemmar att gå med på att ersätta de här växterna i större områden. Och i ett villaområde kan man påverka de grannar man känner.

Vi har få päronträd i våra livsmiljöer - också ett päronträd på väg till busshållplatsen eller hos en avlägsen granne är viktiga.

Ta bort sävenbom, kinesisk en i år och njut av att se effekterna på päronträden! Tala med din trädgårdsbutik om att de ska göra detsamma ur sitt sortiment!

Här lista på de växter som svampen behöver och som bör tas bort:
http://www.tradgard.org/kunskap/kunskapsba.../paronrost.html

Här mer information:
http://www.tradgard.org/kunskap/kunskapsba...2_paronrost.pdf
Huggorm
Mycket bra initiativ tummenupp.gif
Robbanp
Ja tack, gärna!

Vi satte ett litet päronträd för ett par år sedan och det angrips kraftigt av päronrost. Två märkligheter dock som du kanske har svar på: Grannen rakt över vägen har ett stort päronträd som inte drabbas det minsta och jag har letat runt lite i grannskapet utan att finna en enda en. Kan det finnas andra värdar också? Jag har ju förvisso inte smugit runt inne i några trädgårdar men ändå.
Cilla
Ja visst är det underligt, har sett päronträd som inte smittas också. Kanske kan bero på vindriktningar, sporerna sprids med vinden.

Sävenbom och olika kinesiska enar är vanligaste smitthärdarna - SVENSK EN TILLHÖR INTE DEM.
Men också några små blåbarriga enar som blivit poppis på senare tid hjälper päronrosten att spridas.
Om man bara kikar efter stora exemplar går man alltså bet, grannarna kan ha små låga sorter också!

Här en lista:

Måttligt till mycket mottagliga sorter (som är goda värdar och smitthärdar alltså)
Kinesisk en
J. chinensis ’Keteleeri’
J. chinensis ’Robusta Green’
Trädgårds-en
Juniperus x pfitzeriana (J. chinensis ’Pfitzeriana’)
J. x pfitzeriana ’Pfitzeriana Aurea’ (J. chinensis ’Pfitzeriana Aurea’)
J. x pfitzeriana ’Pfitzeriana Compacta’ (J. chinensis ’Pfitzeriana Compacta’)
J. x pfitzeriana ’Old Gold’ (J. chinensis ’Pfitzeriana Old Gold’)
Sävenbom
J. sabina ’ ’Blaue Donau’ (J. sabina ’ Blaue Donaube’ )
J. sabina ’Tamariscifolia’
J. sabina ’Arcadia’
J. scopulorum ’Blue Heaven’


Måttligt mottagliga sorter (som också bör tas bort med tanke på att smittrycket är högt)
Kinesisk en
Juniperus chinensis ’Parsonsii’ (J. duvarica ’Expansa’)
Sävenbom
Juniperus sabina ’Broadmoor’
J. sabina ’Buffalo’
J. sabina ’Rockery Gem’ (J. chinensis ’Rockery Gem’)
J. sabina ’Tamariscifolia’
Röd-en
Juniperus scopulorum ’Moonglow’
J. scopulorum ’Skyrocket’ (J. virginiana ’Skyrocket’)
J. scopulorum ’Wichita Blue’
Blyerts-en
Juniperus virginiana ’Grey Owl’

Källa: Kompletterande lista till en artikel av Kristine Karlsson publicerad i Hemträdgården 4/2008, s 26




Alternativen - här finns mängder som inte drabbar päronträden!

Förutom svenska enen som är helt OK!

Resistenta sorter

Kinesisk en
J. chinensis ’Blaauw’(J. chinensis ’Blaauws Varietät’)
J. chinensis ’Blue Alps’
J. chinensis ’Obelisk’
J. chinensis ’Plumosa Aurea’ (J. chinensis ‘Shimpaku’)

En
Juniperus communis ’Hibernica’ (J. communis ‘Stricta’)
J. communis ’Hornibrookii’
J. communis ’Oblonga Pendula’
J. communis ’Repanda’
J. communis ’Sentinel’ (J. communis ’Pencil Point’)
J. communis f. suecica
J. communis ’Green Carpet’

Amerikansk kryp-en
Juniperus horizontalis ’Blue Chip’ (J. horizontalis ’Blue Moon’)
J. horizontalis ’Emerald Spreader’
J. horizontalis ’Hughes’
J. horizontalis ’Prince of Wales’
J. horizontalis ’Wiltonii’ (J. horizontalis ‘Glauca’, J. horizontalis ‘Blue Rug’)

Ping-en
Juniperus pingii ’Loderi’ (J. squamata ’Loderi’)

Japansk kryp-en
Juniperus procumbens ’Nana’ (J. procumbens ’Green Mound’)

Röd-en
J. scopulorum ’Blue Arrow’

Himalaya-en
Juniperus squamata ’Blue Carpet’
J. squamata ’Blue Star’
J. squamata ’Holger’
J. squamata ’Meyeri’

Blyerts-en
J. virginiana ’Canaertii’
J. virginiana ’Glauca’
J. virginiana ’Grey Owl’
J. virginiana ’Kim’
J. virginiana ’Hetz’ (J. media ’Hetzii’, J. chinensis ’Hetzii’)

Källa: Riksförbundet Svensk Trädgård (TACK för ert jobb med detta!)
http://www.tradgard.org/kunskap/kunskapsba.../paronrost.html
mamamaggan
Tack Cilla !

Nu ska jag kolla på vårt gråpäronträd om det möjligtvis kan vara angripet. Det mådde inte alls bra förra säsongen.
Cilla
Hej mamaggan,
Börja med att kolla om du har någon av värdväxlarna först. Har du dem - BORT med dem så försvårar du spridning till päronen redan i vår! Nu bor nämligen rostsvampen på just dem.
Huggorm
Det finns ju alltid något hus i varje bostadsområde som har en stor samling dvärgbarrträd, och där finns säkert flera av smittospridarna med. Inget kul att ta diskussionen med ägarna om att ta bort buskar som de kanske planterade redan på sjuttiotalet sad.gif
Cilla
Japp, det är sjuttitalets barrträdsideal som visar sig i päronträden nu. Jag har haft diskussioner med många ägare av smitthärdar - det gäller i första hand att sprida information så att folk kan ta ställning själva! Och att informera om att det finns alternativ.,

Många av sjuttitalets planteringar är dessutom ganska fula nu. Ska några av dem bytas ut så är de de som gör det omöjligt att hålla och plantera päronträd!

SKADAR PÄRONTRÄD I HELA LANDET

Kinesiska enen Juniper chinensis ’Robusta Green’


Kinesiska enen Juniperus chinensis ’Keteleeri’

KAN ERSÄTTAS MED T EX DESSA OSKADLIGA

Juniperus chinensis ’Obelisk’


JUNIPERUS chinensis ’Blue Alps’

Det finns inte en enda av de skadliga enarna och sävenbommen som inte kan ersättas med en som är närapå exakt identisk. VÅGA TALA MED ERA GRANNAR så att de åtminstone känner till problemet och får en chans att välja!

Här är de goda ersättarna för de som vill fortsätta med barr- och städsegrönt!
Kinesisk en
J. chinensis ’Blaauw’(J. chinensis ’Blaauws Varietät’)
J. chinensis ’Blue Alps’
J. chinensis ’Obelisk’
J. chinensis ’Plumosa Aurea’ (J. chinensis ‘Shimpaku’)

En
Juniperus communis ’Hibernica’ (J. communis ‘Stricta’)
J. communis ’Hornibrookii’
J. communis ’Oblonga Pendula’
J. communis ’Repanda’
J. communis ’Sentinel’ (J. communis ’Pencil Point’)
J. communis f. suecica
J. communis ’Green Carpet’

Amerikansk kryp-en
Juniperus horizontalis ’Blue Chip’ (J. horizontalis ’Blue Moon’)
J. horizontalis ’Emerald Spreader’
J. horizontalis ’Hughes’
J. horizontalis ’Prince of Wales’
J. horizontalis ’Wiltonii’ (J. horizontalis ‘Glauca’, J. horizontalis ‘Blue Rug’)

Ping-en
Juniperus pingii ’Loderi’ (J. squamata ’Loderi’)

Japansk kryp-en
Juniperus procumbens ’Nana’ (J. procumbens ’Green Mound’)

Röd-en
J. scopulorum ’Blue Arrow’

Himalaya-en
Juniperus squamata ’Blue Carpet’
J. squamata ’Blue Star’
J. squamata ’Holger’
J. squamata ’Meyeri’

Blyerts-en
J. virginiana ’Canaertii’
J. virginiana ’Glauca’
J. virginiana ’Grey Owl’
J. virginiana ’Kim’
J. virginiana ’Hetz’ (J. media ’Hetzii’, J. chinensis ’Hetzii’)
Gossen Ruda
Fast om exempelvis huset bytt ägare är det nog svårt för de nya ägarna att veta vilka varianter som är skadliga.
Gunilla T
CITAT (Gossen Ruda @ 22-03-2012, 07:03) *
Fast om exempelvis huset bytt ägare är det nog svårt för de nya ägarna att veta vilka varianter som är skadliga.


Så är det säkert men hur många vet namnsorten på de enar de själva planterat?

Mycket bra initiativ Cilla! Jag har haft tur - innan jag började med barrväxter köpte jag Brita Johanssons bok "Att odla barrväxter" och hon varnade redan då för kinesiska enar och tack vare det så finns ingen kines här iaf.

Har gått igenom listan Cilla och ser att jag har en växt som är måttligt mottaglig och det är Juniperus scopulorum `Skyrocket´ som är en amerikansk pelaren. Mycket ståtlig och vacker och jag frågade när jag köpte den om den agerar värdväxt med päronrosten och svaret var negativt -
KRT
De enda enarna jag har är krypen, men två av dem är blågröna och planterade på 70-talet. Jag ska slinka ut och ta en bild - så kan ni få hjälpa mig att bestämma om jag ska ta bort dem....

Ser man på de kinesiska enarna att de är smittförande?
Cilla
Jag är bättre på löv än barr och liknande, därför har jag försökt sortbestämma med barrkunniga. Vi har gått bet flera gånger om att bestämma sorterna, så Ruda har helt rätt. Till och med om man planterat själv har man ofta glömt sortnamnet efter några år!

Själv satte jag några pigga blåbarriga krypenar hemma. När jag efter att ha sett päronrosten i grannens päronträd skulle försöka sortbestämma klarade jag det inte. Samma med ett fantastiskt hundraårigt exemplar av kinesisk en i en park. Där ansträngde jag mig och hade alla möjliga att kika på den. Vi gick bet på sorten. Men päronrosten härjar i området så att träden snabbt avvecklar sig själva.

Ett av de få fall i livet när jag tycker att det är BÄTTRE ATT FÄLLA ÄN FRIA. Så allt togs bort, och ersattes av annat.

Och - päronrosten i parkområdet försvann helt på några av träden och minskade med mer än hälften på andra! Grannens träd blev också mycket mindre angripet (mina egna päronträd klarade sig av underlig anledning också innan.)

Vid enstaka tillfällen kan man se rosten när den sitter på barrväxterna. Men ofta gör man det inte, är min erfarenhet.

Hellre fälla än fria i det här fallet. Det är tragiskt att så många bjässar som dessa snabbt går hädan utan att kunna ersättas av nya!



Cilla
Diskussion om päronrosten och jämförelse med problem på buxbom pågår också här
http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=113593&st=20
Cilla
Man kan fundera över hur företagsledningar i trädgårdsbranschen i landet resonerar egentligen.

I näthandlar och butiker säljer man både sävenbom och päronträd. Jag slår vad om att gör man liknande test som jag gjorde om kräftsjuka fruktträd i handeln för några år sedan, så kommer man kunna passera kassan med både päronträd och sävenbom utan att någon av personalen säger någonting.

Hur seriöst är det?

Alla trädgårdsföretag som säljer plantor har högt förtroende hos oss köpare. Vi tror på dem! Vi ställer frågor till personalen, vi läser deras broschyrer och nätinformation, vi tror att de köpt in bästa kvalitet till oss, vi tror inte att de säljer något som de vet uppenbart skadar.

Min uppfattning är att vi ska kunna tro på dem. Vi ska kunna lära av folk som jobbar i branschen. Vi ska inte acceptera att de säljer dåliga eller skadliga varor "för att andra gör det".

Trädgårdsföretag ska bidra till sunda, vackra miljöer. Inte sjuka!

TAG BORT SÄVENBOM OCH PROBLEMATISKA KINESISKA ENAR UR SORTIMENTEN!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon