Full version: Pluggbox
mamamaggan
Köpte häromdagen två pluggboxar. I förpackningen låg ett informationsblad med bilder om hur man ska använda boxen.

Där visas på de sista bilderna hur det finns något grönt i boxen och så får man se hur man tar tag i det gröna och drar ur EN planta.

Jag uppfattade det som att det var gröna pinnar som var till för att dra ur planta för planta med. Smart tänkte jag , alla 49 plantorna är antagligen inte färdiga samtidigt. Förväntade mig att de gröna pinnarna skulle finnas med i förpackningen men tji fick jag.

Kontaktade tillverkaren som blev sur , det var inte pinnar utan små snörstumpar för att symbolisera gröna blad.

Nu till frågan . Ni som köpt pluggboxar , hur har ni uppfattat det gröna ? Symboler för blad eller något som hjälper dig att ta ur plantorna en i taget.
*Stintan*
Jag har aldrig sett/uppfattat som att det skulle finnas med något hjälpmedel för att få loss plantorna ur boxen. Det är pill underifrån med en penna el.dyl. som gällt de gånger jag sådde fröer som blev klara för omskolning vid olika tidpunkt. Enklast alltså att bara så samma sort i hela pluggboxen så att man kan skola alla plantorna samtidigt.
Azur
Man använder upphöjningarna på "fatet" för att få lös pluggplantorna. Har funkat rätt bra för mig, förutsatt att plantan varit hyfsat välrotad så rotklumpen håller ihop.
Iren
Provade nyss att "ta ur" några groddar som kommit upp snabbt och jag tog en lite kraftigare/ tjockare pennände o tryckte upp med och det gick bra. Första året för mig med denna och tyckte att det blev fasta o fina rotklumpar bara att sätta i nästa kruka, är jättenöjd.

Nej, tyckte nog inte att det såg ut att vara något hjälpmedel för att få upp plantorna med :-)!
mamamaggan
CITAT (Azur @ 13-03-2012, 17:36) *
Man använder upphöjningarna på "fatet" för att få lös pluggplantorna. Har funkat rätt bra för mig, förutsatt att plantan varit hyfsat välrotad så rotklumpen håller ihop.



Jo det vet jag men det förutsätter väl att alla plantor är färdiga samtidigt ?

Är det ingen som reagerat på de där gröna pluttarna som visas på informationsbladet som ligger i förpackningen ?

Jag fick förslaget från tillverkaren att så 49 fröer av samma sort så att plantorna skulle vara klara samtidigt. 49 fröer av samma sort , det gör iaf inte jag .

Jag tyckte det verkade smart med dessa gröna pinnar , ungefär som Iren som använde en penna för att få ur enstaka plantor.

Har börjat fundera på att använda något , typ som en virknål , för att få upp planta för planta.
Biggan_
CITAT (mamamaggan @ 13-03-2012, 20:56) *
Har börjat fundera på att använda något , typ som en virknål , för att få upp planta för planta.

...eller en blomsterpinne.
Wilmer
Produktbladen kan ha ändrats jag köpte mina fr länge sedan. Jag såg att det var plastplantor som symboliserade en planta då...

Jag sår allt möjligt och petar upp med pekfingret eller lillfingret eller en tjock blompinne. Älskar mina pluggboxar!
mamamaggan
Min man har varit till Granngården och köpt flera pluggboxat åt mig. Där hade man fått frågan om varför det inte finns en liten " spruta " att fördela fröerna med i förpackningen för det visas en sådan på omslaget.

De hade också hört av kunder som funderade kring de gröna " pinnarna " precis som jag.

Nu skulle Granngården höra av sig till tillverkaren .

Tycker de verkar bra fast jag sätter inte fröer i mina utan pelargonsticklingar. 49 sticklingar på en sådan liten yta , perfekt !

Nu undrar jag bara hur det kan komma sig att jag behöver 4 pluggboxar till mina sticklingar . confused.gif whistling.gif

Wilmer
49x3 pelargonsticklingar..... Jadu, DET kan man undra biggrin.gif

EDIT!!! 49X4 VAR DET JU!!!!


Du kanske är grymt dålig på att ta pelargonsticklingar 8)
mamamaggan
CITAT (Wilmer @ 13-03-2012, 22:36) *
49x3 pelargonsticklingar..... Jadu, DET kan man undra biggrin.gif

EDIT!!! 49X4 VAR DET JU!!!!
Du kanske är grymt dålig på att ta pelargonsticklingar 8)



Att det blir så mycket sticklingar har att göra med att jag först och främst har många pelargoner men de är också vääääääääldigt höga . Kan bli upp till 6 - 7 sticklingar av en enda pelargon.

Tyvärr så brukar de allra flesta sticklingarna överleva , en av anledningarna till att jag har så mycket pelargoner .
*Stintan*
Men om du har hela boxen full med sticklingar så borde ju alla vara fullrotade ungefär samtidigt i boxen och då är det ju inga problem att trycka upp dom med hjälp av "piggarna" på locket/fatet.
mamamaggan
Kan man tänka sig , att det skulle bli så Stintan men det gör inte det. De rotar sig i olika takt.

Har redan Roottrainers , där öppnar man ju ett fack i taget , och jag gillar dem bättre . Enklare att ta ur bara de " färdiga " sticklingarna.
Ugglemormor
Skaffade också plugg- och roottrainers, så det blir intressant att se hur de funkar ........ whistling.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon