Full version: Sesamolja?
Gossen Ruda
Var kan man köpa sån? Det går ju att köpa Nozoil på apoteket till överpris men nog borde det finnas på andra ställen. Jag har googlat lite men hamnar mest hos hälsokosten och där är det också givetvis dyrt.
Lokan
Finns det inte i matbutikerna? Speciellt såna med inriktning Asien...
mojan
Finns nog i en välsorterad "vanlig" livsmedelsburik.
(Hälsokostbutikena är inte såå överdrivet dyra.)
Gossen Ruda
CITAT (Lokan @ 07-03-2012, 20:27) *
Finns det inte i matbutikerna? Speciellt såna med inriktning Asien...

Jo, jag funderar också i den riktningen. Någon som sett?
Ingela i Segersberg
Jag har köpt sesamolja hos Willys, men jag minns inte vad den kostade.
Gossen Ruda
CITAT (Ingela i Segersberg @ 07-03-2012, 21:00) *
Jag har köpt sesamolja hos Willys, men jag minns inte vad den kostade.

Tack, jag skall kolla där. Priset är nog försumbart i jämförelse med apoteket, 70 kr för 10 ml. Det blir 7000 kr per liter. biggrin.gif
Anna-Karin Lundberg
Såna asiatiska mataffärer som importerar själva har. Ska du ha till något särskilt? Annars har ju "blue dragon" sesamolja, brukar säljas på vanliga mataffärer och står bland "utländsk mat". I matlagning gör man ju inte av med stora mängder eftersom det är ganska krafit smak. Ofta står hlaskan i skåpet och härsknar innan man har använt upp den, är min erfarenhet.
Gossen Ruda
CITAT (Anna-Karin Lundberg @ 08-03-2012, 07:40) *
Såna asiatiska mataffärer som importerar själva har. Ska du ha till något särskilt? Annars har ju "blue dragon" sesamolja, brukar säljas på vanliga mataffärer och står bland "utländsk mat". I matlagning gör man ju inte av med stora mängder eftersom det är ganska krafit smak. Ofta står hlaskan i skåpet och härsknar innan man har använt upp den, är min erfarenhet.

Jag får kolla. Jag skall ha den i näsan till mina ömtåliga slemhinnor. Finns som sagt på apoteken men till överpris. http://www.pharmacure.se/nozoil-hjalper-din-torra-nasa
KRT
Om du ska ha den till näsan så dubbelkolla att det inte finns någon slags antioxidant i den som man ska äta. Man kan ju tycka att sådant som ska förtäras borde vara lika "rent" som sådant man har tex i näsan, men magen klarar sådant som citronsyra mycket bättre än nässlemhinnan smile.gif

malcolm
Tror det funkar med motorsågskedjeolja för dig Ruda. naughty.gif
Gossen Ruda
CITAT (malcolm @ 08-03-2012, 10:16) *
Tror det funkar med motorsågskedjeolja för dig Ruda. naughty.gif

Jo, det finns ju en vegetabilisk variant. laugh.gif
Rosrup
Brukar köpa Kung Markattas sesamolja.
För att ha i maten då, kan inte säga nåt om hur den gör sig i näsan wink.gif
http://www.kungmarkatta.se/product.asp?pid=211
Kostar runt 70:- för en flaska.
grycken
Enligt innehållsförteckningen innehåller Blue Dragons sesamolja ren sesamolja, inga tillsatser. Jag har köpt den hos Willys.
fvd
Jag blir riktigt irriterad när jag ser all reklam om apoteskvaror. Jag jobbade 10 år på nattapotek i Stockholm när jag var ung och vi gav kunderna råd. Vi var alltid noga med att informera om produkterna ärligt och var rädda om kundernas pengar. Vi sade ofta du kan köpa det och det men det finns ett billigare alternativ eller du kan köpa det här om du vill men det är inte bevisat att det har någon verkan. Nu fyller man allt möjligt på flaskor och sprayförpackningar som man kunde ha köpt för en spottstyver i en vanlig flaska. Det finns inga som helst bevis för att sesamolja skulle ha någon medicinsk verkan. Det är nästan så att jag håller med Malcolm om motoroljan. Anledningen till att man skall olja in näsan är för att mjuka upp det hårda man fått i näsan. Jag var hos öronläkaren för ett tag sedan p g a halsinfektion och hon föreslog olivolja och jag sade att jag använde vaselin. Ändå var de så att sjuksköterskan som lyssnat på vårt samtal föreslog Nozoil på utvägen av någon anledning ! Jag har den filosofin att jag tar medicin bara om det inte är något som går över själv och kan eventuellt ta något som lindrar på vägen men det har man oftast hemma i skafferiet.
Gossen Ruda
1 st Blue Dragon á 33 kr för 150 ml inhandlad på Coop Forum. Literpris 220 kr, mycket men långt ifrån 7000 kr. biggrin.gif Förmodligen går det bra med vilken olja som helst men troligen har man kollat sesamoljan för näsan innan man började sälja den.
Gossen Ruda
Hmm, den blå draken är nog inte tänkt för näsan. Den har en ganska tydlig rökt nötsmak. Nozoil luktar också men en annan lukt. Jag får testa vidare.
jaj-51
Några "leta sätt" som kan ge allternativ
http://www.pricerunner.se/
http://www.prisjakt.nu/

Trod du hittar något
nästa steg är
http://www.ebay.co.uk/
eller den tyska E-bay ...
Motti
Och vad ska "Gossen Ruda !med sesamolja till ?för att smörja munlädret ännummer kanske eller ändalyckten !
naughty.gif
Rosrup
CITAT (Gossen Ruda @ 08-03-2012, 21:27) *
Hmm, den blå draken är nog inte tänkt för näsan. Den har en ganska tydlig rökt nötsmak. Nozoil luktar också men en annan lukt. Jag får testa vidare.


Hade du gjort som jag sa istället så hade du sluppit lukta asiatisk restuarang överallt rolleyes.gif
Gossen Ruda
CITAT (Rosrup @ 09-03-2012, 07:30) *
Hade du gjort som jag sa istället så hade du sluppit lukta asiatisk restuarang överallt rolleyes.gif

Kanske det men jag skall först kolla vad affärerna håller för sortiment. biggrin.gif

Hmm, tydligen är den vanliga fyllekärringen M på gång igen.
netha
Köper Nozoil på Apoteket ... Man sprayar ju inte liksom decilitersvis i näsan och då blir inte kostnaden särskilt stor. Tar hellre den än att smörja olja med finger i näsan ... bara för att kanske spara nån hundring om året!
Jordgubbe
När Lidl körde sina asiatiska veckor förra året hade de flaskor med 250 ml kallpressad sesamolja för 20 kr. Prisvärt. Så det är ett tips.
RitRat
Kung Markattas sesamolja är gjord på orostade sesamfrön. Den är mild och neutral i smaken, inte stark och kryddig som de som pressas ur rostade frön.

Billiga "sesamoljor" som t.ex. Lidl:s innehåller förmodligen bara en liten del sesam, resten är vanlig matolja, vet ej vilken.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon