Ulla i Blekinge
Jag har läst nånstans att man kan använda en atamonlösning vid problem med svartfläckssjuka på rosor. Nån som har recept?
Åsa, mälardalen zon 2
Behövs inget recept går inte bränna växterna ifall det blir för mycket när det gäller atamon, tror jag hört 1flaska till 5liter vatten men jag brukar nog bara slänga ner nån skvätt i sprayflaskan + det finns ju även atamon i pulverform.

Atamon funkar bra ifall man använder det i förebyggande syfte och upprepar behandlingen ofta, är det redan massor av svamp på växten är det inte säkert det blir så jättebra effekt.
Bassam
Hej

Den hjälper om du ta bort skadad delar, och se sprejar på växter men det är bra om du byter jord. Jag ska lägga recepter nu:
1 1-2 kapsyler Atamon till 1 liter vatten.
2 1-2 tsk Atamon + 1liter vatten

Obs
Spreja dem på kvällen.

H. Bassam
Ulla i Blekinge
Tack Åsa och Bassam!
Jag skall göra ett försök, har jättemycket problem med svartfläckssjuka. Jag har provat Binab och det har hjälpt litegrann, tar Atamon i år.
niggle
Läste detta med intresse, ty jag har svarta fläckar på bladen till min "Rose de Rescht".
Ska man alltså spreja rosen med lösning, eller ska man vattna roten?
Det är spännande med Atamon.
Min husläkare (som jag har obegränsat förtroende för) hävdar att man kan bota nagelsvamp med trägen Atamon-behandling.
Åsa, mälardalen zon 2
Man duschar bladen.


(annat som funkar på en del svampsjukdomar ärsånt som bakpulver och mjölkvatten, bakpulverlösningar kan dock fräta sönder bladen ifall det blir starkt. Mjölkvatten använder jag mot mjöldagg på gurkväxter och det fräter inte)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon