Full version: Mullvad och lökar?
Leopardcookie
Äter mullvaden upp tulpanlökar och div andra lökar? Vi har fått hela trädgården uppgrävd av en mullvad och rabatten likaså. Undrar om jag kommer få några tulpaner i vår?
Finns det några snälla fällor som inte tar död på djuret? Ge mig tips isf!
Azur
CITAT (Leopardcookie @ 27-02-2012, 10:15) *
Äter mullvaden upp tulpanlökar och div andra lökar?

Nej. Mullvad äter uteslutande insekter och mask.

Däremot äter sork rötter, men även de verkar låta bli de flesta lökväxter - vi har massor av sork och jag tror aldrig vi har förlorat en tulpan till dem. Däremot till rådjuren.
Gossen Ruda
Som sagt ingen mullvad med säkert sork. Jag hade en vattensork på landet i några veckor innan jag lyckades stampa ihjäl den. Kommer det någon mer är alla medel tillåtna inklusive landminor. Jag misstänker att den hann mumsa i sig en massa snöklockelökar innan avrättningen. ranting.gif Lyckligtvis har jag dessa utspridda så alla strök inte med.
Anki V
Jag har också vattensork som härjar i rabatterna. I gångarna har jag hittat massor av lökar och de kan inte vara något annat än mina vårlökar h*n samlat ihop.

/Anki
Anna-Karin Lundberg
Sork äter blomlök och rötter, gräver upp hela tomten med sina gångar. Jag har krig här!
Azur
Vi har kanske haft tur då, våra sorkar har angripit syrén och diverse köksväxter, men våra tulpaner och planteringen med gul lök har fått vara ifred.

Vad gäller bekämpning så vet jag ingen effektiv metod. Det finns diverse husmorskurer och skrämmor att köpa men jag är skeptisk till att de fungerar.
Sork är svår att ta i fällor, katter och andra rovdjur har svårt att komma åt dem (med undantag för huggorm och vessla som förföljer dem ner i hålen), och de verkar inte äta råttgift (eller i alla fall inte just det betesblock avsett för råtta jag testade).
Att gräva fram dem med spade som Ruda gjorde fungerar om man bara har ett fåtal sorkar på en liten yta.
KRT
Det fungerar att gasa ihjäl dem...
Ta valfri motor som drivs av fossila bränslen, starta denna och led ner avgaserna i gångsystemet. Låt motorn vara igång ett bra tag - och inga mer sorkar. I alla fall fungerade de när vi hade sork i trädgården när jag var liten unsure.gif
Gossen Ruda
CITAT (KRT @ 27-02-2012, 13:01) *
Det fungerar att gasa ihjäl dem...
Ta valfri motor som drivs av fossila bränslen, starta denna och led ner avgaserna i gångsystemet. Låt motorn vara igång ett bra tag - och inga mer sorkar. I alla fall fungerade de när vi hade sork i trädgården när jag var liten unsure.gif

Det finns risk att dagens motorer med avgasrening mm inte har samma effekt.
Azur
CITAT (Gossen Ruda @ 27-02-2012, 13:16) *
Det finns risk att dagens motorer med avgasrening mm inte har samma effekt.

Jag funderade om det kunde vara så (det är nog inte bara jag som minns hur illa bilavgaser luktade förr), men det är väl koldioxiden snarare än lukten som får dem att komma upp ur hålen?

(Det är f.ö. olagligt att gasa sork, så jag föreslår att vi håller diskussionen hypotetisk.)
Anki V
Sorken har så pass många utgångshål att den lätt smiter ut när luften börjar bli ”tunn” om man försöker gasa den.

Jag gjorde flera hypotetiska försök i fjol men sorkfan överlevde varje gång.

/Anki
Gossen Ruda
Det skulle kanske fungera med avgaserna från min trädgårdstraktor/åkgräsklippare. En gammal sidoventilsmotor är inte det mest optimala ur avgassynpunkt. biggrin.gif
KRT
CITAT (Gossen Ruda @ 27-02-2012, 15:04) *
Det skulle kanske fungera med avgaserna från min trädgårdstraktor/åkgräsklippare. En gammal sidoventilsmotor är inte det mest optimala ur avgassynpunkt. biggrin.gif

Nu var det ju säkert 25 år sedan mina föräldrar hade påhälsning, men om jag inte har fel var det en gammal gräsklipparmotor som förmodligen skulle vara runt 40 år i år, inga nymodigheter med avgasrening eller så.... Naturligtvis måste man trampa till alla hål och högar man ser innan man startar, för att hindra att de enkelt rusar ut. Rent hypotetiskt alltså

Edit, är det inte kolmonoxid snarare än koldioxid som är sömngivande?
Bassam
Hej

Du kan odla lökar djupare än nödvändigt. och täcka dem på tillräckligt jord för att Sorkarna kan inte lukta dem.
Man kan lägga lökarna i järn nät före plantering för att skydda dem från
sorkarna.

H:Bassam
Eva i Västerås
CITAT (Bassam @ 27-02-2012, 17:38) *
Hej

Du kan odla lökar djupare än nödvändigt. och täcka dem på tillräckligt jord för att Sorkarna kan inte lukta dem.
Man kan lägga lökarna i järn nät före plantering för att skydda dem från
sorkarna.

H:Bassam


Låter arbetsamt, men är det riktigt eländigt måste man nog ta till såna metoder.
Hoppas fortfarande att just vattensork inte bor vid vårt torp. Men vi har bara ca 100m till ån från tomtgränsen, så risken finns ju.
Bassam
Hej

Du ska skydda dina lökar före plantering som jag skreva tidigare.
Obs
1 plantera dem lite djupare.
2 lägga dem i järnnätt före plantering.

Obs

Det är bästa och billiga metoder.


H.Bassam
78023
CITAT (KRT @ 27-02-2012, 15:41) *
...Edit, är det inte kolmonoxid snarare än koldioxid som är sömngivande?


Koldioxid medför sömn, och om fortsatt exponering: skada och eventuellt död. Kolmonoxid likaså, dock större risk för allvarligare skada/död även vid kortare exponering då CO har högre affinitet (styrka i bindningen) för vårt hemoglobin än vad syre har. Detta medför att den hypotetiska sorken kan dö en stund efter det att kolmonoxidkällan avlägsnats trots att den lille gnagaren andas vanligt syrerik luft precis som vanligt (tillgodogör sig ej syret eftersom CO sitter stenhårt bundet till våra blodkroppar).
Förbränningen från bilmotorer innehåller bägge gaser tummenupp.gif
Uggi
Nu tar jag upp tråden igen.
Har undrat över varför inga tulpanblad har kommit upp på en del ställen, men två meter längre bort.
Lökarna satt grunt, inga sorkgångar där lökarna satt, kan sorken ta lökarna ovan i från?
På tre meter får jag nu inga tulpaner, det har varit så fint i över 10 år. Nu svär jag för mig själv!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon