Full version: Problem med magnolia
Hisper
Hej


Vi har en magnolia i vår trädgård. Planterades för mer än 5 år sedan, men mindre än 10 år, i soligt sydväst-/västligt läge. Men den kommer aldrig igång riktigt! Det sas när vi köpte den att det kan ta några år innan den kommer igång men nu tycker vi att den tar väl god tid på sig. Det kommer en dryg handfull knoppar varje vår där flertalet ramlar av men det blir några få små blommor. Grenar har torkat så den blir mindre och mindre.

Vad kan man göra för att få fart på den? Gödsla? Skära ned för att hoppas på att den skall få lite panik och börja växa? Sätta sig nära den och läsa högt från någon katalog från en plantskola så att den inser att snart är loppet kört?

Huggorm
Hur har du gjort med vattning de här fem åren? Var i landet bor du, och vad för sorts magnolia är det?
Hisper
Glömde visst en del basal bakgrundsinfo innocent.gif

Plats: Norrköping, växtzon 2. Men vi bor precis vid Bråviken och den står väl i lä så att det kan vara gränsande mot växtzon 1.
Jord: Generellt så är det en väldigt sandrik jord men när vi planterade så gjorde vi en rejäl grop i vilken vi gjorde en mer anpassad jordsammansättning.
Bevattning: När säsongen för bevattning av gräsmatta inträder så får ju vår magnolia en hel del vatten men inte så mycket annars.

Ang sort så ber jag att få återkomma, jag skall se om vi har någon notering om det men jag kan inte svara på rak arm.
Huggorm
Det kan hända att du har orsaken där. Sandjord är väldigt dränerande, så magnolian har nog haft det torrt. Efter plantering och de första åren kräver träd mycket vatten för att etablera sig, mer vatten än man tror faktiskt. Jag kommer inte ihåg tumregeln, men jag tror det krävs runt 50-60l i veckan
KRT
Dessutom gillar väl magnolior fuktighetshållande jord? Det var iaf därför jag planterade min i ett fuktigt hörn i trädgården smile.gif
Gunilla T
Magnolior får absolut inte torka ut och är jorden sandblandad så rinner både vatten och näring rakt igenom.

Magolians rötter går inte djupt utan brer ut sig åt sidorna så även om ni grävt en djup grop men inte särskilt bred så har nogt Magnolian vuxit utanför gropen, står den i en gräsmatta så måste rötterna konkurrera med gräset och det mår den inte bra av.

För att hålla fuktigheten i marken blandar man torv i jorden, torven har dessutom den funktionen att den gör jorden luftig som är viktigt för alla Magnolior. Kompakt jord och om man dessutom kör med gräsklippare eller trampar runt Magnolian gör ingen Magnolia glad.

En del Magnolior vill också ha ett något lägre pH i jorden.
Kutas
Köpte du magnolian med rotklump (=avklippta rötter) eller krukodlad? OBServera att en del magnolior som säljs som krukodlade är i verkligheten rotklumpar gömda i en kruka.

Berätta vilken sort det är samt om den är på egna rötter eller ympad.

Gärna också var du köpte dem (samt deras leverantör om känd).
Azzalea
När man planterar en Magnolia ska man försöka efterlikna Magnolians ursprungliga växtplats så mycket som möjligt. De växer vanligtvis i glesa skogar i djup lövjord och regnmängden är minst åtta gånger större än i Sverige.
Planteringsplatsen måste vara väldränerad Magnolian tål inte att växa i väta. Man kan blanda den vanliga jorden med lövkompost, torv och rhododendronjord.

Eftersom din Magnolia inte är nyplaterad så tillför benmjöl eller Chrysan på våren varje år, kompost och stallgödsel går också bra.

Magnolior är känsliga för torka så man måste vara noga med vattningen, särskilt på våren och försommaren.

På hösten kan man kratta in en tjockt lövlager under plantan, det blir en bra jordförbättring när löven förmultnar.

Vattna din Magnolia och försök att ständigt förbättra jorden den växer i, var försiktig men att gräva runt den, den har ytliga rötter.

Lycka till med din Magnolia, skulle vara kul att veta vad det är för sort :-)
Cilla
Bra tipssamling Azzalea!

Jag har själv tagit kål på en magniolia (Susan). Alla förhållanden rätta förutom att jag missbedömde bevattningen. Det var dessutom näringsrik jord, så jag hade behövt vattna mycket mycket mer än jag gjorde.

Nästa gång blir det en Magnolia kobus hos mig. Och den ska bli STOR! :-)
Huggorm
CITAT (Cilla @ 28-02-2012, 04:06) *
Nästa gång blir det en Magnolia kobus hos mig. Och den ska bli STOR! :-)

Vänta inte för länge då, för de verkar växa rätt sakta
Jan af Lisö
Jag skulle gärna vilja starta liten diskussion här om bevattning, bl.a av magnolia, men det borde gälla alla andra trädartade växter också. Mitt resonemnag är att man skall vattna så lite som möjligt (så att plantan inte dör eller skadas), så att rötterna utvecklas neråt till fuktigare jord. Vattnar man för mycket så går inte rötterna neråt, samt behöver inte växa alls för vatten och näring finns "gratis".

Rätt eller fel ???
Huggorm
CITAT (Jan af Lisö @ 28-02-2012, 10:35) *
Jag skulle gärna vilja starta liten diskussion här om bevattning, bl.a av magnolia, men det borde gälla alla andra trädartade växter också. Mitt resonemnag är att man skall vattna så lite som möjligt (så att plantan inte dör eller skadas), så att rötterna utvecklas neråt till fuktigare jord. Vattnar man för mycket så går inte rötterna neråt, samt behöver inte växa alls för vatten och näring finns "gratis".

Rätt eller fel ???

Vatten behövs för att skapa tillväxt, även av rötter. Det optimala är att vattna rejält vid få tillfällen, kanske en gång i veckan. Då kommer det torka på ytan, men fortfarande vara fuktigt på djupet, och då söker sig rötterna neråt. Att inte vattna alls är dåligt, eftersom regnet inte räcker för ett nyplanterat träd, de vill ha mer vatten än så för att trivas i början.
Gunilla T
CITAT (Jan af Lisö @ 28-02-2012, 10:35) *
Jag skulle gärna vilja starta liten diskussion här om bevattning, bl.a av magnolia, men det borde gälla alla andra trädartade växter också. Mitt resonemnag är att man skall vattna så lite som möjligt (så att plantan inte dör eller skadas), så att rötterna utvecklas neråt till fuktigare jord. Vattnar man för mycket så går inte rötterna neråt, samt behöver inte växa alls för vatten och näring finns "gratis".

Rätt eller fel ???


Jag har hört detdär påståendet ett flertal gånger och kan förstås inte säga helt säkert - och svara på din fråga om det är rätt eller fel. Men jag tror - utan att veta att det kanske är en gammal skröna.

Tror det därför att det innehåller någon slags moraliserande ståndpunkt om att man kan fostra växter och de skall inte skämmas bort.

Kanske kan det ändå fungera på en del växter som inte är så känsliga för uttorkning men då gäller förstås att veta var gränsen går, som du själv skriver, så att plantan inte dör eller skadas. Hur kan man lära sig en sådan gräns och var varje växt har sin "tipping point" dvs avlider av torka och näringsbrist det vet jag inte.

När det gäller Magnolior och Rhododendron ställer jag mig tveksam efterom dessa växter, naturligt har väldigt ytliga rotsystem. Jag tror inte man kan "lära" dessa växter att söka sig djupare ner eftersom växterna då med stor sannolikhet drabbas av syrebrist. Dessa växter växer i sina naturliga miljöer i den ovanliggande, luftiga förnan som ger näring och där annan växtlighet eller bergsskrevor håller marken runt rötterna fuktig.

Tjaaa...så tänker jag.

Jan af Lisö
Jag får kanske ta några av mina magnolior som har växt dåligt och vattna dem intensivt i år och får se om det blir bättre. Det blir max en gång in veckan då magnoliorna växer vid mitt fritidshus och jag jobbar heltid.
Bassam
Magnolia
Jord
Lerig väldränerad jod, men rik på organiska material,.
Den behöver sur jord vid PH 7 .
++++Den tycker inte kalk jord så den växer inte på kalk jord.
Obs
Om man har kalk jord måste ersätta dem på torv eller kompost.


Läge
De tycker inte blåst området, om man plantera dem i blåst området. De grönskar dålig Förutom de ska få dåliga blommor.
Man kan inte plantera dem på botten på grund av frost kan attackera dem.
Obs
Jag ber er att ser på plantering platser om du hittar fel på plantering platser, du måste korrigera detta . Detta är många fel hände med bönder på grund av Rush när jordbruket


H.Bassam
Huggorm
CITAT (Bassam @ 29-02-2012, 02:13) *
Detta är många fel hände med bönder på grund av Rush när jordbruket
confused.gif
Gunilla T
CITAT (Jan af Lisö @ 28-02-2012, 20:28) *
Jag får kanske ta några av mina magnolior som har växt dåligt och vattna dem intensivt i år och får se om det blir bättre. Det blir max en gång in veckan då magnoliorna växer vid mitt fritidshus och jag jobbar heltid.


Det blir säkert bra om du vattnar ordentligt och inte småduttar. Det du också kan göra är att fylla på med ett lager okalkad och ogödslad torv men du måste blöta den först eftersom torven är svår att få våt, den tar tid på sig.

Om du har tillgång till tallbarr är det utmärkt att sätta på jorden - tallbarr förmultnar långsamt och avger näring men framförallt hålls jorden fuktig under barrtäcket - så fungerar det i naturen också.
Jan af Lisö
Tallbarr har jag lagt sen några år tillbaka, nu har jag 4 stora säckar som väntar.

Problemmet att vattna torvbädd med torr ovansida är tyvärr vanligt för mig, vattnet rinner av som på en gås. Försökte gräva ner slangar med borrade hål i för bevattning (fiberduk runt hålen), men alla blev ingensatta av myrorna. Senast i höstas körde jag med 5 cm avloppsrör, får se vad det resulterar i.
Gunilla T
Ajdå, har torven torkat då är det jättesvårt att få den blöt igen - precis som om den stöter bort vattnet.

Om jag fyller på torv i surjordsplanteringar blöter jag den innan, sätter i en skottkärra t.ex. och vänder och vänder, kan ta en vecka innan den sugit åt sig vatten. När vi gör större surjordpartier är det ett jättejobb att få det blött, vattenslang, vänder torven, vattnar igen. Man kan få hålla på flera veckor innan torven sugit åt sig vatten.

I höstas gjorde jag ett större torvparti som nu har fått stå oplanterat över vintern. Vattnade många ggr i höstas och vände torven med grep och tänkte att naturen får göra sitt under vintern men vad jag kan se nu så räcker det inte med höstregn och snösmältning, det finns ff torra partier så det blir att vattna och vända igen i vår.
Cilla
Räfsa upp torven, blanda ut den med annan mull, lägg droppslang och låt den ligga på olika ställen.

Ren torv, särskilt vissa landningar, är ett elände som inget borde planteras i! :-)
Gunilla T
CITAT (Cilla @ 29-02-2012, 10:45) *
Räfsa upp torven, blanda ut den med annan mull, lägg droppslang och låt den ligga på olika ställen.

Ren torv, särskilt vissa landningar, är ett elände som inget borde planteras i! :-)


Ja, så är det....skulle förstås ha skrivit att jag aldrig planterar i enbart torv utan blandar upp torven med stallgödsel, kompost, grus eller kross och så rhododendronjord.
Cilla
Jo, jag förstod det, du blandar torv i jorden istället för tvärtom. Bättre blandning!

Om bevattning och att inte vattna för mycket för att få djupare rötter: En klassiker, säkert överfört från läran om rosor som i sin tur hämtat kunskap från vindruvsodling. Rosor sticker rätt ned i djupet med sina rötter, ju äldre plantor, desto djupare rötter. Så gör vinstockar också.

Träd gör tvärtom. I unga åldrar satsar de ofta på en eller några rätt nedåtgående rötter, många på en pålrot varifrån sidorötter utvecklas horisontellt. Ungefär som i kronan - de flesta träd satsar på en topp och sidogrenar från det.

Sedan , när rotsystemet börjar få förgrening och sträcker sig långt ut på flera ställen i marken, blir pålroten mindre viktig och i många fall dör den bit för bit. De flesta vuxna träd tar upp sin näring 0-40 cm ned i marken, inte djupare om de inte måste.

Ändå är det viktigt att vattna rejält. Framför allt för att träden ofta slåss med andra markväxter som tar mycket av den första timmens regn. Gräs t ex. Och för att avdunstningen från bladen och jorden är stor, särskilt dagar då det blåser. En blåsig mulen dag är avdunsningen från marken ofta större än en stilla, het och solig dag.

Efter ca 3 år brukar man säga att träden etablerat sig. Då ska de ha fått ett så vitt och förgrenar rotsystem och en stam och grenverk stort nog för att kunna lagra energi också under torka. Till dess behöver de flesta planterade träd ca 50 liter stödvattning per vecka under bladsäsongen.

Har man möjlighet så är droppbevattning bra. En slang med hål i som gör att det sipprar lite hela tiden. Man lägger den över jordklumpen och flyttar sedan när man tror att rötterna börjar pinna ut. Jag brukar lägga osm ett O runt trädet och låta det rinna nedför planteringskullen som man ställt trädet på.

Har man inte möjlighet att dra slang så är 5 hinkar i veckan bra. Ös på, eller häll sakta om du har tålamod. Bättre än inget.



Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon