Full version: Palmolja
gammelnalle
Hur kan man "försvara" sitt användande av palmolja genom att hävda att man använder "certifierad" olja.
ARLA som ju har "Closer to nature" (Närmare naturen) som ledord försvarar sitt användande av palmolja just med detta.
Att man planterar nya träd lär väl knappast hjälpa de djur som är beroende av palmSKOG NU!!!.

En plantering är INTE samma sak som en skog och det tar 13år innan denna plantering är "återväxt".

Men ni odlavänner har säkert svaret?

b
Huggorm
CITAT (gammelnalle @ 25-02-2012, 20:19) *
Hur kan man "försvara" sitt användande av palmolja genom att hävda att man använder "certifierad" olja.
ARLA som ju har "Closer to nature" (Närmare naturen) som ledord försvarar sitt användande av palmolja just med detta.
Att man planterar nya träd lär väl knappast hjälpa de djur som är beroende av palmSKOG NU!!!.

En plantering är INTE samma sak som en skog och det tar 13år innan denna plantering är "återväxt".

Men ni odlavänner har säkert svaret?

b

Är inte det största problemet att man utrotar alla andra träd och planterar oljepalmer istället?
gammelnalle
CITAT (Huggorm @ 25-02-2012, 20:22) *
Är inte det största problemet att man utrotar alla andra träd och planterar oljepalmer istället?


Hoppas inte det är mig du frågar... jag fattar ö.h.t. inte att man använder sig av PO när det finns alternativ.
Gunilla T
Du har så rätt gammelnalle, det är regnskogen som skövlas till förmån för palmodlingen,

Denhär typen av marknadsföring kallas för "greenwashing" dvs man försöker få en vara/produkt att framstå som mera miljövänlig än vad den är, ibland används också greenwashing för att dölja miljövidrig hantering.
Gunilla T
Om palmoljan;

http://www.swedenchimp.se/sumatraorang.html
gammelnalle
CITAT (Gunilla T @ 25-02-2012, 20:59) *


bra länk... men fortfarande inget svar på min fråga...

citat:
Att bojkotta palmoljan och de företag som använder palmolja i sina produkter är inte en lösning på problemet eftersom även odlingen av andra vegetabiliska oljor medför sociala och miljörelaterade problem. Istället måste vi kräva att palmolje-odlingarna inte tillåts att sprida sig in i känsliga skogsområden och att våra återförsäljare och produkt-tillverkare endast använder sig av palmolja från icke-destruktiva planteringar!

slut citat

vadå " inte tillåts sprida sig in i känsliga skogsområden" ????

b
Piccante
vad jag förstått så är certifierad palmolja odlad på mark som tidigare varit odlad fast med annan gröda. När en gröda inte är lika lönsam längre tar man de trädeb ur produktion o sätter oljepalm. Det största miljöhotet är ju när man ofta illegalt skövlar regnskog för att odla oljepalm.
Det som jag tycker är problematiskt är att jag som konsument aldrig ser att någon skriver certifierad palmolja på sina produkter och tyvärr är korruptionen omfattande i Indoneseien så vem vet att certifieringen verkligen är trovärdig??? Bättre att avstå all palmolja.
gammelnalle
CITAT (Markus_H @ 25-02-2012, 21:29) *
vad jag förstått så är certifierad palmolja odlad på mark som tidigare varit odlad fast med annan gröda. När en gröda inte är lika lönsam längre tar man de trädeb ur produktion o sätter oljepalm. Det största miljöhotet är ju när man ofta illegalt skövlar regnskog för att odla oljepalm.
Det som jag tycker är problematiskt är att jag som konsument aldrig ser att någon skriver certifierad palmolja på sina produkter och tyvärr är korruptionen omfattande i Indoneseien så vem vet att certifieringen verkligen är trovärdig??? Bättre att avstå all palmolja.


Avstå från all palmolja?? Då måste du veta ATT det är palmolja i den produkten... Inte talar de om detta (väldigt sällan iallafall)... istället skriver man "vegetabilisk olja" eller nåt liknande.
Heder åt tex OLW ("Var e brudarna") som har tagit bort PO http://www.olw.se/om/vanliga-fragor

Göteborgs kex verkar nte veta om det är bra eller dåligt...

b
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon