Full version: Ljusgroende?
jepperdi
Gjorde misstaget att inte läsa på påsen innan jag sådde. Där stod att man skulle ha ett TUNT lager med jord, men när jag upptäckte detta hade jag lagt på 2cm jord. Försökte krafsa bort jorden och hoppas på att fröna ligger kvar... Hittade nämligen inga frön i det jag tog bort.

Är Datura ljusgroende?

Hur lång tid kan det ta för ett frö att gro?

/jepperdi
Åsa, mälardalen zon 2
Nej datura brukar inte vara ljusgroende men 2cm låter som lite väl mycket jord ovanpå, en huvudregel brukar ju vara att läga på 3ggr fröets tjocklek och så tjocka är inte daturafröer de är ju ganska platta. Kanske en halv centimeter hade varit mer lagom.

Hur lång tid det tar kan vara lite olika beroende på sort och frökvalité någon månad kan det dock ta eller ev. lite längre. Daturan brukar dock växa ganska snabbt när den kommer upp så du är inte för sent ute med sådd.

Glömde skriva att lite undervärme till sålådan kan få fröna att gro lite snabbare.
jepperdi
Okej fast nu ligger ej 2 cm jord. Försökte få bort det "överflödiga" och hoppas att fröna är kvar rolleyes.gif

men då får jag hoppas att fröna gror sen...

tack för svaret!

/jepperdi
Kicki J
Hejhopp!
Köpte fyra olika daturafröer från Impecta och sådde, köpte sedan två sorter till privat via nätet och sådde ca två veckor senare. De senare fröerna grodde på ca tio dagar, växer som attan. De jag sådde först har grott några enstaka, jättesega, men de får väl stå där och "mogna" tongue.gif

Det sticker upp någon då och då i lådan så jag antar att de kan ta lång tid på sig. Så låt dem stå du så ska du se att några tar sig ialla fall. rolleyes.gif


mvh Kicki
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon