Full version: Beskära Riga nu
BigDaddy
Läste på Odlas startsida att det är för sent att beskära Persika nu. Hur dumt är det om jag beskär min persika Riga jag planterade i fjol under denna veckan?
Bor i Göteborg.

Jag vill ju verkligen beskära den nu första året så det förgrenar sig fint & får en bra & fin start.
RibesRubusVitis
Vänta till sensommaren. Med så milt klimat som i Göteborg kommer trädet snart att knoppas och det blöder från snittytorna. (Jag har också Riga i Lund.)
merlin68
Beskär INTE nu. Ditt träd kan förblöda. Jag beskär mitt persikoträd Frost varje år i oktober, ganska mycket faktiskt för det växer ju mycket varje år. Vi bor i zon 3-4, i din zon kan du nog vänta ända till november tills du beskär ditt träd.
BigDaddy
CITAT (merlin68 @ 16-02-2012, 19:02) *
Beskär INTE nu. Ditt träd kan förblöda. Jag beskär mitt persikoträd Frost varje år i oktober, ganska mycket faktiskt för det växer ju mycket varje år. Vi bor i zon 3-4, i din zon kan du nog vänta ända till november tills du beskär ditt träd.


Ok jag väntar. Tack.
Lite jobbigt bara då jag vill klippa ner & bort lite grenar men det får väl vänta då.
Växer ju skott redan längs ner på trädet.
RibesRubusVitis
Ditt Riga-träd är säkerligen liksom mitt ympat på någon sorts plommon eller krikon. Kommer det skott långt ner är det inte någon persika alls. Enligt all expertis ska de tas bort (till hösten) så att persikan får all energi. Jag har ändå behållit en liten kvist under ympstället; den får små runda blad medan persikan har långa smala knivformade blad. Tänkte att det skulle vara kul med två slags frukter på samma träd.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon