fiffigafrun
mad.gif Grrr! Jag har nyss grävt (snarare hackat) fram 4 lådor m perennsådder som jag ställt ut under snön. Hade tänkt ta in dem o driva några sorter inomhus i alla fall.

Då det var hårdpackat snö/is över dessa så drog det stora snö/istflaket med sig plantorna/fiberduken och det blev en fullständig röra i lådorna. Det översta lagret jord (och fröna också förmodligen) följde också med snön i vissa krukor. Åh, vad arg jag blir!

Alltså, vad har jag lärt mig av detta då?

- Att inte använda fiberduk som täckning under snön utan hellre någon sorts plast, i alla fall så länge snön är kvar.

- Att inte snåla m märkpinnar utan märka VARJE kruka, inte bara en i varje rad. Lär nog behöva idenifikationstips om några veckor av er här på forumet om jag säger så...

- Att när man bor så här nära arctiska trakter, istället köra med "provrörsbefruktning" o stratifiering i kylskåp och så ALLT inne hädanefter. (Kerstin z 5-6, jag är nog övertygad nu!)

/Karin
Tesa
Då har jag lärt mig att jag INTE skall gå ut och försöka kika i några krukor då...... men jag får väl utrusta mig med tålamod istället..bättre med fiberduk än inget alls för första året jag sådde ute så växte det likadana saker i ALLA krukor unsure.gif
kerstin z5-6
jag är väl inte helt fundamentalistisk på inne sådder , men de jag sår ute har jag vanlig plastpåse + konsumkasse i plast runtom 5 sålådor i taget ,allt packat i backar i skrikorange plast så de går att hitta o hacka loss.Om man ändrar sig o vill ta in o driva .
Just det med att fröna fastnar i fiberduken är inte kul sad.gif
Fiberduk är bra sen när man vill skydda groddar ute eller behålla fukt i redan tinade lådor
Hoppas du får upp en del ändå i dina lådor smile.gif
Ingrid på Västkusten
Todeloo,

Alla mina uotmhussådder är inslagna i en plastpåse :-) ch det går alldeles utmärkt att så det mesta utomhus för jag kan inte så dem inomhus och få nästan någe att gro alls i perennaväg så det så :-) det fungerar inte här alls.

ut i snödrivan med plastpåse och i skugga!

Hälsar ingrid
katti
Kan man snöra in dem i frysen istället för ute? unsure.gif
kerstin z5-6
NEJ ! men kylskåp går fint -har ett särskilt för det numer smile.gif
katti
nehe... varför inte? ( undrar en helt ovetande unsure.gif smile.gif )
kerstin z5-6
De flesta frö kan kanske klara torr förvaring i frys även om många dör av det -
jordytan i naturen är täckt av snö och löv -det är sällan - 20 där.
Sätter du ner stratifieringslådor med fuktig jord o frön i frysen kommer de inte att överleva.
katti
Okej, då förstår jag rolleyes.gif tack för upplysningen smile.gif
Ingrid på Västkusten
Just så för det är skillnad på lufttemperatur och jordtemperatur - på vintern med flera hästlängder t o m !

Hälsar Ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon