Full version: när ta av locket?
Hans i Mälardalen
Jag kör med plastbytor med genomskinligt lock under en 70w metallhalogen. Nu börjar det komma upp lite av varje i "minidrivhusen". Min fråga är nu, när är det dags att ta av locken? Allt har inte kommit upp än men en del av det som har kommit har vuxit en del, tar de skada av att man har locket på?

tacksam för svar smile.gif

MvH
kerstin z5-6
När de flesta grott tar jag av locket och försöker vara duktig med blomsprutan i stället på de som ej ännu grott
Rot röta o mögel brukar vara snabba annars:)
Hans i Mälardalen
Ja, då var det fel att placera olika sorter i samma balja, jag får helt enkelt möblera om och ta bort locket på de som kommit upp.

tack för svar

MvH
Susanne i Linköping
Själv lägger jag plastfolie på de sådder som är lite senare än andra. Det gäller förstås inte enstaka frön, jag sår i pluggbrätt för att inte frestas att så på tok för mycket (nu igen! smile.gif ), så det blir vissa rader som har plast på sig.

Physalisarna sölar i år igen. mad.gif Jordgubbarna i raden intill kom däremot upp mycket fortare än i fjol.
Åsa, mälardalen zon 2
Jag brukar avhärda växterna med luftfuktigheten innan jag tar av locket en växt som är van vid nästan 100% luftfuktighet brukar inte gilla att helt plötsligt hamna i 30-40% luftfuktighet. Mina drivhus har ventilationsluckor i toppen som man kan öppna, har inte drivhuset ventilationsluckor så kan man lägga nått i skarven mellan lock och låda så att det kommer in lite torrare luft i lådan.

Jag brukar inte blanda så mycket olika fröer i sålådorna utan jag brukar hålla mig till en sort då går det lättare att flytta på växter som kommit upp en bra bit och de som ännu inte grott kan stå kvar.
Hans i Mälardalen
Jo, mina baljor rymmer 30 krukor och så liten trädgård som jag har, så räcker det med 15 plantor av varje sort. Så ordning har jag och allt som skulle komma upp inom en vecka har visat sig. Felet jag gjorde var att blanda en "seg" med en vanlig, hälften, hälften i en balja.

Jag lyfter locket och tittar flera gånger varje dag så nog blir de avhärdade alltid!

MvH biggrin.gif tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon