LottaJo
Hjälp! Insåg i morse att det råder en akut brist hemma på småkrukor (typ 8x8 eller 9x9cm) att så småningom skola om de nya småplantorna i... Behöver nog inte börja med de första förrän nästa helg så jag har lite tid, men vet inte var jag ska få tag på nog många krukor utan att tömma kontot (borde kanske tänkt på det liiite tidigare... blush.gif ).

Skulle vilja ha de lite kraftigare fyrkantiga krukorna som håller i flera år, men vet inte var man köper dem. Vad använder ni och var har ni köpt dem? Vilken storlek föredrar ni eller använder ni olika beroende på vilken planta det gäller? confused.gif
Eva i Skåne
Vet inte var du bor, men jag köper på Öspab växtvaruhus när jag behöver. Dom är billiga, men jag vet inte om du har något sådant i din närhet.

Man kan också be snällt i en blomsteraffär att dom sparar till dig istället för att kasta. Det har jag också gjort, men tror att dom mest använder vanliga runda plastkrukor.
Mitt tredje tips, som inte funkar nu men kanske du kan använda det till nästa säsong, är att kolla när t ex kommunen planterar i större planteringar och tigga av dom. Jag tror dom också kastar sina krukor.
Under vår/sommar kan man också kolla kyrkogårdarnas soptunnor där privatpersoner kastar när dom planterat eller fråga personalen när dom t ex planterar påskliljor på en massa gravar.

Jag tror de allra flesta kastar använda plastkrukor. Det är bara vi växtnördar flirting.gif som sparar och gärna tar emot begagnat. Alltså är det också idé att be vänner och bekanta spara till dig.
Peztis
Jag satte upp en blänkare på dagis och fick massor med krukor!
Under sommaren kom folk ihåg det och i stället för att slänga så gav de till mig.

Jag var också hos kommunen och frågade. Hon jag pratade med var glad och trevlig och sa javisst! men när jag kom och hämtade var det några sura kvinnor där (de anställda på markkontoret). Men jag fick mina krukor så jag var ju glad!

I höstas sålde de ut småkrukor på Rusta för 3-4 kr för ca 25 st (köpte ett gäng!) så nu kan jag t o m kosta på mig att slänga de som har gått sönder i st f att tejpa ihop dem.

Annars får du kanske börja tänka i andra banor: kesoburkar, mjölkkartonger, konserver, toapapper, tidningspapper. Det mesta funkar även om det inte alltid är det vackraste.
Men växterna som kommer ur den avklippta mjölkkartongen är minst lika vacker som den ur den inköpta plastkrukan!
Eva 33c
Jag köpte en hel kartong fyrkantiga svarta plastkrukor av den hållbara sorten från Lindbloms för nåt år sedan. Men nu ser jag att de inte längre har dem i sortimentet. Kan du nöja dig med de gröna i lite tunnare plast så har Willab Garden bra pris på dem, 99kr för 216st plus frakt förstås.
malarmaster
då jag gör av med c.a 500 krukor om året köper jag dem genom min lokala trädgårdshandel som ger mig bra pris vid mängder,får grossistpriset som ligger på 0,30-1kr beroende på storlek, Ulf
malcolm
Jag brukar spara krukor av lämplig storlek när jag köper plantor men det är kanske lite sent att tänka på det nu, tipset att ta reda på förpackningar är ockå bra och man kan klippa av tex. mjölkkartonger till lämplig höjd.
katah
http://www.eliassonplast.se/

Här säljer dom suveräna krukori olika storlekar, och är alltid lika trevliga när man ringer dit.
Fabriken finns i Borås men de fraktar till hela landet.
Jag har köpt fyrkantiga och dom verkar hålla min livslängd, minst!
vad dom kostar har jag nu glömt, men minimalt jämfört med de tunna saker som säljs i butiker.

kruxet är bara att man måste köpa en hel " flyttlåda" och om man vill köpa en mindre mängd kommer det en delningsavgift på ( kanske 50kr eller liknande) och då lönar det sig inte att köpa 50 små krukor.

Jag har köpt en hel låda små ( typ 8x8 ) och har nu kanske närmare 1000 sådana.
Enliterskrukor finns det 2-300 st i en låda, så dom finns det också gott om.
LottaJo
Tusen tack för alla snabba, bra svar!
Nu ska jag ge mig ut och ragga krukor till mina små älsklingar... naughty.gif
Eva 33c
tack för tipset om Eliassons plast katah! De svarade omedelbart efter att jag skickat ett meddelande till dem via deras hemsida. Jag har nu beställt en kartong med 552 st 9x9 svarta perennplastkrukor. Med frakt och moms kommer jag att betala 481 kr.
Ally
Jag har börjat använda klippta mjölk kartonger, såna som är höga med fyrkantig botten. Bra att kunna ha lite högre för såna sådd som har hjärtbladen lite långt över jord ytan.... (Belysningen var lite för högt ovanför kanske...)
Eva 33c
Jag samlar också på mjölkkarongerna nu, perfekta till tomaterna mm framöver just för att de är så djupa.
jaj-51
CITAT (Eva 33c @ 13-02-2012, 21:38) *
tack för tipset om Eliassons plast katah! De svarade omedelbart efter att jag skickat ett meddelande till dem via deras hemsida. Jag har nu beställt en kartong med 552 st 9x9 svarta perennplastkrukor. Med frakt och moms kommer jag att betala 481 kr.


Hej.
Jag köpte en kartong liknande krukor och blev jättenöjd, hålbar också troligen håller det så länge jag orkar odla ...
Helen i Piteå Zon 5
CITAT (Eva 33c @ 13-02-2012, 21:38) *
tack för tipset om Eliassons plast katah! De svarade omedelbart efter att jag skickat ett meddelande till dem via deras hemsida. Jag har nu beställt en kartong med 552 st 9x9 svarta perennplastkrukor. Med frakt och moms kommer jag att betala 481 kr.



Det var ett superbra pris!
Behöver inga krukor i år eftersom jag köpte 3 olika storlekar från Öspad förra året men kommer absolut att behålla länken till Eliassons
Eva 33c
Krukorna anlände 2 dagar efter min första kontakt med företaget. Jättefina ser de ut, och betalas med faktura i efterskott.
katah
Roligt att ni nappade på Eliassons !

( nej, jag är inte släkt eller bekant till dom, utan bara en nöjd kund)

Jag har köpt även en liters krukor till tomater och sedan större runda till paprikor på sommaren.
Dessa är kanske 7 litare.
De sålde även vita hinklockar till rimliga priser och dessa fungerar utmärkt som underfat till dessa 7liters krukor. ( även om jag inte gillar att de är vita....)
Jag använder 7-litare till att övervintra kryddor, pelargonier bor i dom och även några inneväxter.
Nu kommer jag inte ihåg vad dom kostade per st. men klart billigare än allt annat jag hittade på marknaden!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon