Full version: Kul att testa!
Iren
Nu fick jag paketet jag beställt från Odla, med en pluggbox och en Roottrainer. Det ska bli kul att testa båda och jämföra dom. Är det någon som har en åsikt eller har testat någon av dom? Vore kul att höra:-)

Trevlig helg!
EKLO
Jag använder pluggboxar som steg 1 till det mesta. Kom bara ihåg att man ska trycka NED handtagen för att få upp pluggarna när du ska plantera om - det är ofta ganska trixigt (och lite irriterande), rötterna kan växa ut så att det hela "sitter fast" - ibland petar jag upp plantorna med en pinne försiktigt istället.
KRT
Jag har använt Rootrainers i två år och tycker de är bra! Finns i olika höjder för olika typer av växter, vilket är mycket bra. Dessutom är de jätteenkla att öppna och få ut växterna, utan att man skadar rötterna.
Enda nackdelen är väl att man inte kan reglera locket, vilket kan vara ett problem om man har växter som växer olika fort!
Eva 33c
Jag använder roottrainers enbart till mina majsplantor. De gillar inte omplantering, men här är det bra att förkultivera de några veckor i alla fall och roottrainern har plats för ett djupt och smalt rotsystem. Ovan jord tar de ju heller ingen plats.
sofia75
Använde pluggbox förra året. Blev inte nöjd. Fröna tog olika lång tid på sig att gro och då blev det bökigt när vissa småplantor behövde planteras om, samtidigt som vissa nätt och jämnt hade börjat gro. Då sådde jag ändå frön av samma sort. I år sår jag i småkrukor som man kan sköta separat allt eftersom fröna gror
Iren
Tack för åsikter och tips! Ska försöka få sått en del av de tidigaste nu, sen förstår jag attdet kan bli kinkigt om fröerna har alltför olika utv tid... Nåja, härligt ändå att börja:-)!
solbrud
Hej Iren,
jag har pluggboxar och tycker fördelen är att man kan så många frön på liten komprimerad yta. Däremot så torkar jorden ut rätt snabb just därför och det kan också bli problem när särskilt om man väljer att så olika sorter pga av olika grotid.
men jag gjorde också så att jag petade upp de tidigaste plantorna med en pinne.

Jag gillar ändå pluggboxarna och vill köpa fler än de 4 jag redan har. Jag gillar också att man kan använda flaskborste eller diskmaskin för att få dem rena.
Lycka till!
Iren
Tack för tipsen Solbrud! Får ha koll på vattningen då, sen gillar jag ju det att man kan köra den i diskmaskinen:-) då måste väl allt försvinna av ev bakterier o sporer, praktiskt o bra:-)
RitRat
Jag har en gammaldags svart pluggbox från en skogsplantering. Jag har den på en bricka och vattnar både uppifrån och nedifrån. Inga finesser!
Jag petar ut pluggen med ett finger underifrån när plantan är tillräckligt stor. Därför tycker jag inte heller det stör att frön gror olika tider och plantor växer olika fort. Jag har haft många olika sorter i den, en sort för varje rad, och pillat och pillat ;-)
Det bästa med pluggbox är att den spar utrymme.
susanne-79
Vad tror ni om att så tomatfrön i pluggbox?
Iren
Jag hade faktiskt tänkt att göra det, men då främst ampel/busktomater.
KRT
CITAT (susanne-79 @ 12-02-2012, 11:22) *
Vad tror ni om att så tomatfrön i pluggbox?

Jag har satt alla sorters tomater i rootrainer - och det fungerar utmärkt. Däremot får man omskola ganska snart, men deras rotsystem har varit mycket bra, väl grenat och omfattande!
RitRat
CITAT (susanne-79 @ 12-02-2012, 11:22) *
Vad tror ni om att så tomatfrön i pluggbox?


Går säkert jättebra! Ett par frön i varje plugg, sedan sparar man bara den starkare om båda kommer upp.

octachoron
CITAT (susanne-79 @ 12-02-2012, 11:22) *
Vad tror ni om att så tomatfrön i pluggbox?

Tomatfrö är faktiskt ett av de bättre fröslagen att odla i pluggbox. Får ett kompakt rotsystem som håller ihop den lilla jordklumpen hos pluggboxen vid omplantering.
susanne-79
CITAT (RitRat @ 14-02-2012, 11:28) *
Går säkert jättebra! Ett par frön i varje plugg, sedan sparar man bara den starkare om båda kommer upp.


Tack för tipset! Har tidigare bara använt pluggboxen till tagetes med superbra resultat. Men i år blir det inga gul/röda blommor alls.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon