Full version: Tulpaner ....
Mikael
Hej allesammans,
Har i år fullkomligt gett mig hän åt tulpaner !!!

Det är lätt att förköpa sig på Hötorget här i Stockholm...

Alltid lika svårt att bestämma sig vad man skall köpa...
Nyligen köpte jag en lite rödorange sak, dubbel, som doftade något helt fantastiskt. Hela lägenheten luktade när man kom hem från jobbet.

Men, vad var det för sort ??? Luktar ABBA ?
Har varierat nu mellan lite olika sorter och byter färger och sorter....

Någon som har något tips på en hållbar tulpan som finns på hötorget ?
Gärna doftande.

Har läst i Vår bostad eller Vi i villa om någon tulpan som heter Ballerina.
En väldigt utmålande beskrivning som gjorde den jätteintressant, men än har jag inte hittat någon som säljer den.
Någon som vet var den finns ??

Mycket funderingar....

Trevlig helg till er alla.
Åsa, mälardalen zon 2
Här kan du hitta lite tulpanbilder (även ballerina finns med)

http://www.aker.nl/tulipa.html
Mikael
Tack, härliga bilder...
Snart är det lunch.... = Hötorget.

Idag har de dessutom 30 % rabatt på Alvar Alto-vaserna på DUKA.

En dyr "lunch" idag verkar det bli...
Annki
Tips Mikael! Här är en tulpanfrossare till - men jag köper mina på torget i Farsta. Den här tiden på året brukar den liljeblommande tulpanen Ballerina komma. Orange, med lite lila strimmor på utsidan, spetsig och fyller hela lägenheten av en svag violdoft! Oslagbar!

Jovisst, Abba doftar! Ungefär som den gula dubbla Monte Carlo.
Mikael
Ok, jag fortsätter efterfråga Ballerina på Hötorget.
Köpte Monte Carlo i fredags men än känner jag inte samma doft som de jag hittade nyligen...

De orange:a tulpanerna jag köpte hade nästan allesammans 2 blommor på varje tulpan. Köpte 20 st men det var 35 blommor när jag räknade.
Annki
Jag frågade efter Ballerina på Farsta torg igår, men min blomstermånglare sa att de inte kommit ännu. De kommer lite senare, i slutet av mars början på april.

Har du hittat dina dubbelblommande orange och doftande på någon bild på nätet ännu? Är jättespänd på vad det kan vara. Låter läckert. Abba är ju mer bestämt röda.
Mikael
Jag gör nog så att jag går tillbaka till blomsteraffären vid Ringen och köper ett par buketter till så får jag ta kort eller fråga dem i affären.

Den var orange/röd och inuti var den gul, i botten alltså...

Inga Ballerina på Hötorger idag heller... mad.gif
/Micke
Annki
Nu, Mikael, har Ballerina kommit! Firade med att köpa 30 st igår! Doftar sanslöst gott och är vackra! Ta en tur på Hötorget imorgon!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon