Full version: Aura igen
Gossen Ruda
Fick ett litet lätt aura-anfall idag igen. De börjar komma lite tätare nu, det förra var bara ett par månader sen. Inte alarmerande tätt dock. Fast det här skiljde sig från tidigare. De har alltid börjat som en flimrande punkt mitt i synfältet som sen spridit sig som en ring och försvunnit ur synfältet. Det här började långt ner till höger och fortsatte till mitt i synfältet som en linje för att sen backa tillbaka och försvinna. Alltid kul med lite variation. biggrin.gif Ni andra som också drabbas, hur verkar det hos er?
Noak
Det börjar som en prick med synbortfall, sen sprider det sig över båda ögonen så att det är som att se genom ett prisma. Tar alltid 20 minuter innan det gått över. Hemskt jobbigt när man kör bil, och kanske inte kan stanna på direkten...
Myosotis
Har bara haft det en gång, det var en väldigt snygg blå zickzacklinje (stavas?)

Ska tillägga att det var i samband med migrän.
malcolm
Uppsök en ögonläkare.
Gossen Ruda
CITAT (malcolm @ 27-01-2012, 23:13) *
Uppsök en ögonläkare.

Ingen idé, det sitter inte i ögonen utan i syncentrum eller på annan plats i hjärnan. Det syns exempelvis likadant i båda ögonen.
andersen
CITAT (Gossen Ruda @ 28-01-2012, 07:59) *
Ingen idé, det sitter inte i ögonen utan i syncentrum eller på annan plats i hjärnan. Det syns exempelvis likadant i båda ögonen.



Pseudovetenskap?
KRT
Menar du aura som i migrän med aura? Kan också förekomma utan att man faktiskt får huvudvärk. Själv får jag bara huvudvär, har aldrig haft aura innan....

Har för mig att det är visat att det sitter i hjärnbarken, och det speglar hur kärlförämdringarna fortplantar sig i områden som är förbundna m syncentrum. Men det var ett tag sedan jag kollade upp det, så jag är inte helt säker.....
Gossen Ruda
CITAT (KRT @ 28-01-2012, 08:36) *
Menar du aura som i migrän med aura? Kan också förekomma utan att man faktiskt får huvudvärk. Själv får jag bara huvudvär, har aldrig haft aura innan....

Har för mig att det är visat att det sitter i hjärnbarken, och det speglar hur kärlförämdringarna fortplantar sig i områden som är förbundna m syncentrum. Men det var ett tag sedan jag kollade upp det, så jag är inte helt säker.....

Jo, migrän-aura fast jag har aldrig haft det samtidigt. Migrän har jag haft sen skolåldern och ibland kraftigt men det har lättat med åren, eller så har jag lärt mig medicinera rätt. Betablockeraren har nog också hjälpt. Men min första aura kom runt 50-årsåldern. Igår hade jag ingen huvudvärk men jag kände mig lite konstigt matt efteråt så jag tog en migräntabett för säkerhets skull för att mota Olle i grind.
merlin68
Kan aura-synen bero på någon medicin du tar? Låter läskigt, tänk om du får en sån när du kör bil till exempel confused.gif ?
Noak
Jag har haft det i fyrtio års tid, följs aldrig av huvudvärk , och som sagt det går över på 20 minuter. Min mamma har också aura, (hon kallar det för "spräckliga band"), och har haft det så länge hon kan minnas. Det kommer inte ofta, och faktiskt mer och mer sällan ju äldre jag blivit. Nu kanske en eller ett par gånger om året.
merlin68
Låter lite som mycket ett lätt epilepsianfall kanske?
Meriona
Jag har aldrig hört talas om sånt, än mindre råkat ut för det. Det låter jätteobehagligt! ohmy.gif
Cacki
CITAT (Gossen Ruda @ 28-01-2012, 10:20) *
Jo, migrän-aura fast jag har aldrig haft det samtidigt. Migrän har jag haft sen skolåldern och ibland kraftigt men det har lättat med åren, eller så har jag lärt mig medicinera rätt. Betablockeraren har nog också hjälpt. Men min första aura kom runt 50-årsåldern. Igår hade jag ingen huvudvärk men jag kände mig lite konstigt matt efteråt så jag tog en migräntabett för säkerhets skull för att mota Olle i grind.


Betablockeraren kan ju också ställa till med lite biverkningar även om den mycket väl kan ha goda effekter på din migrän. Har du kollat hjärtrytm och blodtryck nyligen?
Monarda
CITAT (Gossen Ruda @ 27-01-2012, 22:29) *
Fick ett litet lätt aura-anfall idag igen. De börjar komma lite tätare nu, det förra var bara ett par månader sen. Inte alarmerande tätt dock. Fast det här skiljde sig från tidigare. De har alltid börjat som en flimrande punkt mitt i synfältet som sen spridit sig som en ring och försvunnit ur synfältet. Det här började långt ner till höger och fortsatte till mitt i synfältet som en linje för att sen backa tillbaka och försvinna. Alltid kul med lite variation. biggrin.gif Ni andra som också drabbas, hur verkar det hos er?


Du har förmodligen drabbats av det man kallar "ögonmigrän" som kan ha med ett förhöjt blodtryck att göra. Själv lider jag av migrän med aura där förstadiet är liknande men som tyvärr följs av en tung ensidig huvudvärk, medan min syster har ögonmigrän. Hon blir också väldigt trött efteråt trots att hon inte har någon värk.
Gossen Ruda
Blodtrycket är ok, jag har en egen mätare. Första gången var väl lite oroligt innan jag fattade vad det var men sen vänjer man sig. Det är lite störande bara, det går inte att koncerntrera sig. Igår håll jag på med middagen så det var bara att försöka ignorera flimret och fortsätta. Det går ju över av sig själv så det är bara att ta det lugnt. För den som aldrig upplevt det så börjar det oftast med en flimrande punkt mitt i synfältet. Den sprider sig sen som en ring av flimrande trekanter innan det försvinner ut ur synfältet. Kan kanske vara något åt epilepsihållet, jag har aldrig upplevt något sådant. Ingen medicin hade jag tagit sen måndagen förutom mot blodtrycket.
KRT
Min migrän har också blivit bättre, men jag är helt övertygad om att det beror på att det har utvecklats effektiva läkemedel (speciellt triptanerna!), och bara vetskapen om att det går att hejda eller kapa ett anfall har gjort att antalet anfall minskat.

Att du kände dig trött efteråt är inte konstigt, tänk vilken aktivitet det måste vara i hjärnan under ett sådant anfall!

Om det inte har kommit fram några nya oväntade forskningsrön på sistone så är ju migrän en överkänslighet i blodkärlen i hjärnbarken, som får kärlen att dra ihop sig och bli hyperkänsliga. Det är därför triptaner, som får kärlen att vidga sig igen, hjälper mot migrän. Det är alltså inte samma sak som epilepsi, men jag kan tänka mig att vissa symptom är liknande och att tröttheten som kommer efteråt också är ganska lika.

Bara för det blev jag nyfiken och ska surfa vidare och se vad läkarvetenskapen har kommit på för något spännande på sistone smile.gif
sqrulan
Jag känner igen detta så väl Gossen Ruda, för 1-2 år sedan drabbades jag ofta av "prismor" men nu mindre sällan. Har aldrig haft migrän i hela mitt liv så jag fattar inte varför man får sånt där?
Noak
Jag har alltid fått höra, av läkare och andra, att detta "fenomen" inte är farligt. Jag har aldrig fått något svar på vad det beror på, men det tycks vara ärftligt.
Det är obehagligt, men går som sagt snabbt över.
Wilmer
Tur jag hade läst denna tråd ganska nyligen.. Råkade ut för ögonmigrän i förrgår, tog ett tag innan jag fattade vad som hände. Var ändå hos dr. i dag så jag frågade för säkerhets skull vad det kunde vara. Han höll med om migrän, ögonmigrän, en klassiker tydligen, fast mitt anfall följdes av riktig migrän (och hörselbortfall mm). Jag har precis kollat blodtryck mm så det är OK. Först upptäckte jag att jag bara såg halva kollegans ansikte, sedan flimmrade det i ett mönster. Kunde inte upptäcka om det var i ett eller båda ögonen, eller om det var någon skillnad. Satt på kontoret i några timmar innan jag klarade åka hem... Till sängen!

Noak, migrän finns i vår familj så ärftligheten kan jag gå med på. Di gamle har blivit av med den, i allafall kvinnorna. Jag hade det värst i tonåren, så jag kan verkligen skriva under på att det kan vara hormonbaserat (i allafall förvärras av..). Verkar som om det lugnar sig efter klimakteriet samt när man är gravid för många. Eller förvärras då.
Biggan_
CITAT (Wilmer @ 01-02-2012, 14:09) *
Först upptäckte jag att jag bara såg halva kollegans ansikte, sedan flimmrade det i ett mönster. Kunde inte upptäcka om det var i ett eller båda ögonen, eller om det var någon skillnad. Satt på kontoret i några timmar innan jag klarade åka hem... Till sängen!

trostar.gif
Fy vad jobbigt!

smiley_small_hug.gif
Motti
Synrubbningar kan jag få ! blir som blänk och flimmer i ögonen i färg ! ibland följs de av huvudvärk och ibland av inget.Själv tycker jag det är synerligen obehagligt .
Wilmer
Ja, inte var det behagligt inte. Tur jag var på kontoret och inte ute och flängde som jag brukar göra.
Gossen Ruda
Då var det dags igen. Precis hemkommen från en biltur till konditoriet tittade jag ut på något som låg i en rabatt. Jag kunde dock inte se vad det var som låg där och plötsligt kom flimret igen. Bra att vänta tills det går över, den här gågen sprider det sig bara ut åt vänster. Suck. sad.gif
Monarda
Har du tänkt på om det är något speciellt som triggar igång det hela? Själv är jag väldigt känsligt för solreflexer och skulle jag se ut över t ex en solbelyst vattenyta utan att använda solglasögon så kommer anfallen som ett brev på posten. coolgleam.gif
Gossen Ruda
CITAT (Monarda @ 09-03-2012, 19:28) *
Har du tänkt på om det är något speciellt som triggar igång det hela? Själv är jag väldigt känsligt för solreflexer och skulle jag se ut över t ex en solbelyst vattenyta utan att använda solglasögon så kommer anfallen som ett brev på posten. coolgleam.gif

Troligen dålig nattsömn, jag har varit trött hela dagen. Fick lite huvudvärk efteråt och tog en treo och en migräntablett. Det tog ca 6 timmar innan värken var borta.
Monarda
För lite sömn, men även för mycket kan också sätta igång ett anfall. Det är väl fullmånen Ruda som ställer till det.
Gossen Ruda
CITAT (Monarda @ 09-03-2012, 19:39) *
För lite sömn, men även för mycket kan också sätta igång ett anfall. Det är väl fullmånen Ruda som ställer till det.

Jo, jag var väl ute och sprang och ylade. Förra gången var fö månen i nedan.
netha
Har bara läst några inlägg inkl. ditt start.
Det du drabbats av är Ögonmigrän. Ofta händer inget efter ljusfenomen som är helt ofarliga.
Har levt med såna i massor med år inkl. sidsynsbortfall.
Var glad att du slipper den hemska värken och kräkningar och ljusskygghet
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon