deborah
Hej
Jag har velat odla grönsaker länge, och nu har polarna skaffat en gård så nu är det dags. Jag ställer min fråga först så ni vet vart jag vill komma när ni läser.
Jag vill ju att det ska gå bra, så jag vill inte ta mig vatten över huvudet. Är det rimligt att klara av det här om man tar sig någon arbetsdag i veckan (plus lite allmänt dagligt plock)? Kan få hjälp av ett par stycken till det tyngsta arbetet.

Det finns mycket sol, men ingen odlingsbar jord direkt. Bergigt och mest vildgräs och sånt. Så jag tänker att jag ska leta reda på nån som har jord och gödsel över och lasta en släpkärra eller två full och helt enkelt skyffla ut det i högar med gångar runt om så jag får nån slags upphöjda bäddar. Eventuellt stödja dem med lite plankor eller stenar så jorden inte flyter ut över gångarna.
Jag tänker mig att jord/gödselblandingen funkar att odla i redan första året, även om det inte är optimalt?

Sen kommer man ju till själva plantorna.
Jag vill odla
Tomat
Paprika
Bönor
Squash
Spenat/mangold
Morötter
Palsternacka
Broccoli
Rödbetor
Lök
Vitlök
Melon

Det måste ju inte vara jättemycket av varje sort, och det är inte jätteviktigt att varje sort blir bra, men jag vill ju få mest fina grönsaker!

Så, hur mycket jobb är det egentligen? Tips, erfarenheter?
Anette på Boäng
Hur stort hade du tänkt dig?
En släpkärra låter lite om det inte finns någon jord.
Om du lägger ut på befintlig mark (med ogräs mm) är det bra om du först täcker marken med ett lager tidningar (helst ett par ovanpå varandra) så att det mesta ogräset kvävs.
susanne-79
Gå till bibloteket och låna böcker av Lena Israelsson. T ex "Handbok för köksträdgården" eller "Grönsaksodling - Enkelt, ekologiskt & gott". Där har jag fått massor av tips och inspiration!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon