Pius
Jag hade ett uselt gurk- och tomatår i fjol så i år tänkte jag få tips från er på bra sorter att så.

Jag odlar i växthuset eftersom det blåser så förfärligt här på ön, plantorna blåser sönder utomus.

Pius
catski
oj, oj svårt att välja ut några..det beror ju på lite vad du vill ha för typ.
Mina favoriter bland tomterna är : Sungold F1, orange coctailtomat som är otroligt söt och ger bra skörd.
Houndred and Thousands som namnet säger ger VÄLDIGT mycket tomater som är väldigt små, så man äter dom som smågodis, perfekt och gå att äta på när man fixar i växthuset.En del odlar dom i ampel, men jag har mina stående-dom brer ut sig lite så man får binda upp grenarna mkt.sedan har vi Brandywine en bifftomat som är jättegod med mkt fruktkött, blir inte jättemånga men det är det värt.
Och som matlagningstomat är det San Marzano, normal skörd och otroligt god till pastasåser.
Sen har vi lilla Vilma som är en dvärgbusktomat ger bra skörd, smaken är ok (smakar som coctailtomaterna från butik) den plantan kan man ha lite varstans då den tar så lite plats, funkar även på fönsterbrädan inne.Ja skulle kunna säga ännu fler...sitter och dreglar här snart och tänker på sommaren..
Och så var det gurkan, har inte provat lika många sorter där eftersom jag mitt största intresse är tomater.
Men jag var väldigt nöjd med växthus gurka Max F1 ger många gurkor sådana som finns i butiken.
Och så den lite mer ovanliga Citron gurkan, god smak och roligt utseende, det var inte många som visste vad det var.Odlade den både ute och i växthuset. Sedan Marketmore 76 som jag både åt och gjorde inlagd gurka på.Sedan har jag hört att kinesisk slanggurka ska vara värd att odla, ska ge bra skörd och inte så värme krävande.Ska prova den i år så vi får väl se.
Vad har du haft för favorit?
Lycka till!
Pius
CITAT (catski @ 08-01-2012, 12:30) *
oj, oj svårt att välja ut några..det beror ju på lite vad du vill ha för typ.
Mina favoriter bland tomterna är : Sungold F1, orange coctailtomat som är otroligt söt och ger bra skörd.
Houndred and Thousands som namnet säger ger VÄLDIGT mycket tomater som är väldigt små, så man äter dom som smågodis, perfekt och gå att äta på när man fixar i växthuset.En del odlar dom i ampel, men jag har mina stående-dom brer ut sig lite så man får binda upp grenarna mkt.sedan har vi Brandywine en bifftomat som är jättegod med mkt fruktkött, blir inte jättemånga men det är det värt.
Och som matlagningstomat är det San Marzano, normal skörd och otroligt god till pastasåser.
Sen har vi lilla Vilma som är en dvärgbusktomat ger bra skörd, smaken är ok (smakar som coctailtomaterna från butik) den plantan kan man ha lite varstans då den tar så lite plats, funkar även på fönsterbrädan inne.Ja skulle kunna säga ännu fler...sitter och dreglar här snart och tänker på sommaren..
Och så var det gurkan, har inte provat lika många sorter där eftersom jag mitt största intresse är tomater.
Men jag var väldigt nöjd med växthus gurka Max F1 ger många gurkor sådana som finns i butiken.
Och så den lite mer ovanliga Citron gurkan, god smak och roligt utseende, det var inte många som visste vad det var.Odlade den både ute och i växthuset. Sedan Marketmore 76 som jag både åt och gjorde inlagd gurka på.Sedan har jag hört att kinesisk slanggurka ska vara värd att odla, ska ge bra skörd och inte så värme krävande.Ska prova den i år så vi får väl se.
Vad har du haft för favorit?
Lycka till!


Åh så bra med förslag, tackar. Jättebra med små tomater som inte tar så stor plats.

Några favoriter har jag nog inte haft, utom en sorts orange tomater som var goda, lite sötare än vanliga tomater.

Och vad gäller gurka så brukar jag köpa någon vanlig sort som nog inte har något namn. Jag provade melongurka ett år, men de var långsamma och smakade inte ett smack tyckte jag. Taggiga gurkor gillar jag inte, de är så vassa så jag behöver handskar för att plocka dem.

Ska ta en titt på dina förslag och se om de finns med i Impecta-katalogen.

Pius
catski
CITAT (Pius @ 08-01-2012, 14:56) *
Åh så bra med förslag, tackar. Jättebra med små tomater som inte tar så stor plats.

Några favoriter har jag nog inte haft, utom en sorts orange tomater som var goda, lite sötare än vanliga tomater.

Och vad gäller gurka så brukar jag köpa någon vanlig sort som nog inte har något namn. Jag provade melongurka ett år, men de var långsamma och smakade inte ett smack tyckte jag. Taggiga gurkor gillar jag inte, de är så vassa så jag behöver handskar för att plocka dem.

Ska ta en titt på dina förslag och se om de finns med i Impecta-katalogen.

Pius


Kanske det var tomaten Sungold du hade då..den är jättesöt.
Har också odlat melongurka,det var roligt att se den håriga melonen. Men som du säger den smakade inte mycket.Jag lät mina eftermogna och då blev de lite smakrikare.Men mycket pyssel för lite skörd! hade dom varit supergoda hade det varit en annan sak.
niggle
Jag hade tomater som heter Gardeners Delight, som jag odlade i 25 l plastkrukor. Resultatet blev jättebra.
Smakrika, nästan lite kryddig smak. Jag fick så många så jag kunde frysa in mycket. De har jag använt till soppa och grytor. De behöll sin goda smak även som frusna.
Jag rekommenderar denna sort varmt.
Scout
Marke more 76 har jag odlat på friland med stor framgång två år i rad. Har haft så absurt mycket gurka så jag har fått donera bort till alla jag känner, och ändå fått över. Den går ypperligt på friland, har tyvärr inget växthus så jag vet inte hur den beter sig innanför glas.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon