kentbra
Vad för sorts jord vill Chili och Paprika ha.
Mina har nu stått still i två månader, det har inte hänt något sedan de sköt ett redigt bladpar.
De grodde utan problem och kom upp en 5 till 8 cm. Sedan stopp.
Har provat att plantera om några förrän en månad sedan, men det hjälpte inte.
Alla tomater och gurkor växer så det knakar, men inte chilin-
Vill den ha kalk i jorden. Jorden här är ganska så mullrik och jag har blandat i kogödsel och hönsgödsel.
Kan knappast vara för kallt eller för lite ljus då jag befinner mig i Thailand.
De står nu med halvskugga på förmiddan och fullt solljus på eftermiddan.
Tempen ligger på runt 28 till 30 grader dagtid och 23 till 26 på nätterna.
Ska jag prova att tillsätta lite kalk i jorden. Kan detta sätta fart på dem.
De ser för övrigt jättefina ut, men som sagt, de har stannat.

Kent
kentbra
Tänkte att en bild säger mer 1000 ord.
Så här kommer bilder och jämförelse med tomater.

[attachment=67081:chili_3_veckor.JPG]
Chili 3 veckor gamla.

[attachment=67082:tomat_2_veckor.JPG]
Tomater bara 2 veckor gamla

[attachment=67083:chili_6_veckor.JPG]
Chili 6 veckor gammal

[attachment=67084:tomat_4_veckor.JPG]
Tomat 4 veckor gammal

[attachment=67085:chili_8_veckor.JPG]
Chili nu 8 veckor gammal

[attachment=67086:tomat_6_veckor.JPG]
Tomat 6 veckor gammal.

Nog för att jag vet att Tomater växer fortare än Chili. Men så här sakta växer inte Chilin hemma i Sverige ens.

blomkronan
Thailand... vad härligt smile.gif
Min första tanke var att du har stora krukor, chili och paprika vill stå trångt för att växa ovan jord.
Har dom plats för rötterna växer dom där istället och du ser inte så mycket av växtkraften.
Men vad har du för jord? Har du tagit från marken? Den ser kraftig ut.
Jag skulle försöka med köpejord, nu vet man ju inte vad dom har där nere men hemma finns det U-jord och P-jord som är bra till chili och paprika.
Den jorden är näringsrik och luftig. Kalk är inget dom vill ha, men däremot är hönsgödsel bra för det innehåller kväve.
Kväve vill plantan ha vid tillväxten, det stimulerar det gröna i plantan. Sen då plantan bildar knoppar och blommar vill den ha fosfor.

Lycka till och ha det så mysigt i Thailand
RB9310
Det där händer med en del av mina plantor också när dom är små. Planterar då om från 4 cm till 8 cm krukor och då skjuter dom fart. Kanske inte svårare än så?
kentbra
Ok, så när de väl har fyllt krukan med rötter så kommer de att sätta fart.

Det är köpejord som jag blandar i kogödsel, hönsgödsel samt grov cocos för att den ska bli luftigare.
Jorden här nere är kompakt, därför cocosfiber. Hittar inte leca eller perlite.

Så man får väl ge dem ett par veckor till och se- Samt vänta med omplantering av de i såboxarna tills de blivit större.

Allt annat växer bra och mina frösådda Adenium är redan efter 7 veckor nästan 10 cm höga.

Så man klagar inte.
abbbe
Lite väl för stora krukor, det håller jag med om. Visst blir chili ganska stora, men de många gör fel är att man sätter dit dem när de själva är för små. De kan gärna stå i små plastkrukor där de gödslas lite lätt då och då, tills de blivit för stora, och sedan planteras om i de stora krukorna. Då ser man fart!

Jord spelar sällan någon roll, så länge inte det blir näringsfattigt.
kentbra
Det är 10 cm krukor. s'. så stora är de inte.
de har snart fyllt dem med rötter. sticker redan ut i botten och då lär de väl ta fart ovan jord.
eller har jag missförstått något.
blomkronan
CITAT (kentbra @ 07-01-2012, 12:19) *
Det är 10 cm krukor. s'. så stora är de inte.
de har snart fyllt dem med rötter. sticker redan ut i botten och då lär de väl ta fart ovan jord.
eller har jag missförstått något.

En regel man kan följa är att när rötterna börjar sticka ut under är det dax att ge dom en större kruka. Men har inte plantan växt skulle jag vänta med att plantera om den.
Men säger du att krukorna på bilden är bara 10 cm?? Bild 3 och 5 uppifrån... dom ser mycket större ut? Man mäter diametern på krukkanten, den talar om vilken storlek det är på krukan... wink.gif Det vet du säkert redan, men jag måste kolla för krukan ser bra mycket större ut på bilden smile.gif
Jag börjar med 4 cm ökar till 8 cm sen 1,5 liter eller 2,5 liter... sen orkar jag inte med någon mellan så jag tar en 10 liters hink där brukar jag stanna men slut krukan får ju gärna bli 15-20 liter.
du kan se HÄR jag har skrivit lite om detta på min blogg.

Edit: Ville bara tillägga att chili har pålrot därför ska man vara försiktig med rötterna då man planterar om, om man vid omplantering har av rötterna kan plantan ha svårt att återhämta sig och det kan oxå bero på att dom inte växer...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon