andersen
Har USA råd med ett nytt krig och kommer det ett sådant nu?

Krig mot Iran ?
Gossen Ruda
Knappast. Lite vapenskrammel bara. Den största delen av Irans oljeexport går också via Hormuzsundet så de skulle själva drabbas.
Huggorm
Tja, nu har ju USA friställt en massa trupp när de lämnade Irak. Arbetslösa soldater är inget bra, då börjar de bråka där hemma istället. Samtidigt får de ju hela världen inklusive Kina på sin sida om Iran blockerar sundet så oljetransporterna uteblir.
Piccante
Krig har man alltid råd med! Vapenindustrin omsätter jättemycket pengar och står sysselsättning. Sen är det ju bra att rikta sig mot en yttre fiende istället för att behöva ägna sig åt landets interna problem.
andersen
CITAT (Gossen Ruda @ 06-01-2012, 12:03) *
Knappast. Lite vapenskrammel bara. Den största delen av Irans oljeexport går också via Hormuzsundet så de skulle själva drabbas.


Vi får hoppas det,men Kina säjer sig vara villiga att köpa Iransk olja, hur det skall levereras vet jag dock inte.
Huggorm
Samtidigt tycker jag inte riktigt om tanken på mer kärnvapen i mellanöstern. Jag litar inte på Iran
Gossen Ruda
CITAT (andersen @ 06-01-2012, 12:09) *
Vi får hoppas det,men Kina säjer sig vara villiga att köpa Iransk olja, hur det skall levereras vet jag dock inte.

Jag tror redan att Kina köper en massa olja från Iran, de vill nog inte att flödet stryps.
gnon49
Att begränsa spridningen av kärnvapen är nog mänsklighetens viktigaste uppgift. Får diktaturer som Iran tillgång till dom kan det förr eller senare braka löst.
Illa nog att Pakistan och Nord Korea har kapaciteten att föröda andra länder. Sanktioner mot Iran är kanske en första framkomlig väg. Irans grannländer ställer sig säkert bakom en sanktion. Iran är väl ganska isolerat, särskilt om nu Syrien byter ledning.
Huggorm
CITAT (gnon49 @ 06-01-2012, 12:52) *
Irans grannländer ställer sig säkert bakom en sanktion. Iran är väl ganska isolerat, särskilt om nu Syrien byter ledning.

Särskilt om Kina och Ryssland också ställer sig bakom sanktionerna. De länderna har ju annars en tendens att ställa sig på diktaturernas sida bara för att få fördelar.
malarmaster
CITAT (Huggorm @ 06-01-2012, 12:54) *
Särskilt om Kina och Ryssland också ställer sig bakom sanktionerna. De länderna har ju annars en tendens att ställa sig på diktaturernas sida bara för att få fördelar.

kan ju bero på att de själva är diktaturer och näppeligen bryr sig om vad omvärlden tycker. Ulf
Azur
Nej, nåt krig a la Irak blir det knappast, inte med en demokratisk president i vita huset. Vad som möjligen kan hända är att israel (måltavlan för irans kärnvapen) tröttnar på diplomati och genomför flyganfall. Israel bombade 2007 anläggningar för att producera kärnvapen i syrien, men det vore svårare med iran eftersom iranierna håller till i bergrum som är svåra att nå ens med specialbomber gjorda för att tränga igenom betong.
Huggorm
CITAT (Azur @ 09-01-2012, 12:01) *
Nej, nåt krig a la Irak blir det knappast, inte med en demokratisk president i vita huset. Vad som möjligen kan hända är att israel (måltavlan för irans kärnvapen) tröttnar på diplomati och genomför flyganfall. Israel bombade 2007 anläggningar för att producera kärnvapen i syrien, men det vore svårare med iran eftersom iranierna håller till i bergrum som är svåra att nå ens med specialbomber gjorda för att tränga igenom betong.

Fast med kärnbapen skulle det nog gå rolleyes.gif
Gossen Ruda
Nu är väl inte muslimer direkt kända för sin analytiska förmåga men jag undrar om iranierna tänkt över vad man skulle ha kärnvapen till? Bomba Israel? Till vilken nytta? Israel är inte stort, i området där Tel Aviv och andra storstäder ligger är det bara 3 mil brett. En bombning där skulle radiaksmitta stora delar av Västbanken och andra områden i närheten. Massförflyttningar av överlevande palestinier och judar skulle bli följden och skulle definitivt sätta stopp för en återflyttning av palestinier till hela området.
Myosotis
CITAT (Gossen Ruda @ 09-01-2012, 12:36) *
Nu är väl inte muslimer direkt kända för sin analytiska förmåga...

thumbdown.gif Jag blir så trött på dina fördomar. wacko.gif
Gossen Ruda
CITAT (Myosotis @ 09-01-2012, 18:01) *
thumbdown.gif Jag blir så trött på dina fördomar. wacko.gif

Ingen fördom utan fakta baserat på grundliga observationer. En del av hjärnan stängs av när religionen tar plats.
*Stintan*
CITAT (Gossen Ruda @ 09-01-2012, 18:22) *
Ingen fördom utan fakta baserat på grundliga observationer. En del av hjärnan stängs av när religionen tar plats.


Är det du som gjort dom grundliga observationerna?
Gossen Ruda
CITAT (*Stintan* @ 09-01-2012, 18:42) *
Är det du som gjort dom grundliga observationerna?

Självklart, eftersom det jag som gör konstaterandet. laugh.gif
gnon49
Tokprästerna o deras president i Iran skulle nog inte tveka att utrota Israel om möjligheten uppenbarade sig. Får dom kärnvapen kan dom frestas även om Israels hämnd blir mångdubbelt värre och kommer som ett brev på posten. Iran är ju i grunden ett modernt land som med demokrati troligen skulle blomstra.
Men jag tror att Iranska folket inte har sagt dom sista orden än. Förr eller senare blir det galjen för prästerskapet.
Myosotis
CITAT (Gossen Ruda @ 09-01-2012, 18:22) *
En del av hjärnan stängs av när religionen tar plats.

Det kan jag hålla med om. Det som är konstigt är att du sätter likhetstecken mellan muslim och religiös. Alla som råkar vara födda in i en religiös grupp är inte troende, och alla troende är inte extremistiska galningar. Många svenskar är döpta utan att vara korsfarare för det.
Gossen Ruda
CITAT (Myosotis @ 09-01-2012, 20:38) *
Det kan jag hålla med om. Det som är konstigt är att du sätter likhetstecken mellan muslim och religiös. Alla som råkar vara födda in i en religiös grupp är inte troende, och alla troende är inte extremistiska galningar. Många svenskar är döpta utan att vara korsfarare för det.

I det närmaste.
Nej, men det krävs en del för att kunna bryta sig loss och det är extra svårt bland muslimer
Givetvis inte men ofta åt andra hållet.
Jag är döpt en gång i tiden men har gått ur kyrkanbiggrin.gif
Motti
En sak har jag personligen konstaterat och det är att det finns mer fanatiker bland Musslimer än bland kristna ! och när var en kristen självmordsbombare eller när tände en kristen eld på sig själv ?Har några vänner som är Musslimer som jag känner är strandade i något sunt och vettigt , men jag har jäkligt svårt för att lita på en del av dom och deras avsikter i det stora hela har i alla fall inga goda vibbar från dom efter som många av dom kallar oss kristna för otrogna hundar .
Huggorm
CITAT (Motti @ 09-01-2012, 23:16) *
En sak har jag personligen konstaterat och det är att det finns mer fanatiker bland Musslimer än bland kristna ! och när var en kristen självmordsbombare eller när tände en kristen eld på sig själv ?Har några vänner som är Musslimer som jag känner är strandade i något sunt och vettigt , men jag har jäkligt svårt för att lita på en del av dom och deras avsikter i det stora hela har i alla fall inga goda vibbar från dom efter som många av dom kallar oss kristna för otrogna hundar .

ETA och IRA då? Fast de har väll lagt ner verksamheten nu när de inte får vara herre på terroristtäppan längre
Azur
CITAT (Huggorm @ 09-01-2012, 12:25) *
Fast med kärnbapen skulle det nog gå rolleyes.gif

Jag vet inte, kärnvapen har stor sprängverkan men inte särskilt bra penetration; de lämpar sig mer för att ödelägga städer.

CITAT (Gossen Ruda @ 09-01-2012, 12:36) *
Nu är väl inte muslimer direkt kända för sin analytiska förmåga men jag undrar om iranierna tänkt över vad man skulle ha kärnvapen till? Bomba Israel? Till vilken nytta? --- En bombning där skulle radiaksmitta stora delar av Västbanken och andra områden i närheten.

Ingen bryr sig det minsta om det palestinska folket och deras lidande. Palestinierna är uteslutande politiska spelpjäser, användbara som kanonmat och i propaganda.

Däremot vill nog inte Iran bli atombombat själv, och Israel har kärnvapen, så sannolikt skulle Iran inte själv använda kärnvapnen mot Israel, möjligen via sina miliser i Libanon men även då bara om de tror att de kan undgå vedergällning.

Mer sannolikt är nog att Iran tänker använda kärnvapnen för att öka sitt inflytande i området, bl.a. tilltvinga sig omstridda gränsområden i Irak och påverka politiken i småstaterna på andra sidan gulfen.

Å andra sidan är Irans diktator, Ayatollah Khamenei, en halvsenil religiös fanatiker som hör röster och tror på häxor och svart magi, så vem vet vad han vill ha kärnvapen till egentligen.

Risken för kapprustning och ytterligare spridning av kärnvapen ökar också, t.ex. skulle Saudi Arabien antagligen känna sig tvunget att skaffa kärnvapen om Iran skaffar kärnvapen.

Det vore kort sagt inte bra om Iran skaffar kärnvapen, men jag undrar om det går att stoppa. Israel sägs räkna med att Iran kan göra sin första provsprängning inom ett år.
Huggorm
CITAT (Azur @ 10-01-2012, 15:35) *
Å andra sidan är Irans diktator, Ayatollah Khamenei, en halvsenil religiös fanatiker som hör röster och tror på häxor och svart magi, så vem vet vad han vill ha kärnvapen till egentligen.
Hur är makten uppdelad, är det han som i realiteten bestämmer eller Ahmedinajad?
Azur
CITAT (Huggorm @ 10-01-2012, 15:41) *
Hur är makten uppdelad, är det han som i realiteten bestämmer eller Ahmedinajad?

Ahmadinejad är en marionett; Khamenei är envåldshärskare. Iran har val, men alla kandidater är handplockade av Khamenei, och Khamenei har vid två tillfällen dessutom sannolikt ändrat valresultatet efter att fel kandidat vann. Mycket har gjorts av "maktkampen" mellan Khamenei och Ahmadinejad, men det är ingen maktkamp, det är bara Khamenei och väktarrådet (Khameneis handplockade religilösa junta) som med jämna mellanrum påminner Ahmadinejad om att presidenten inte har någon makt, och att Khamenei kan avsätta honom precis när han vill.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon