allakantralla
På mina krukväxter på jobbet har jag fått någon form av ohyra, och jag tror inte det är spottstrit, efter att ha tittat ordentligt.

Trots tillräckligt med ljus, fukt och näring, så trillar blad efter blad av. Där bladen suttit, alltså på stammen, finns istället en vitaktig vätska. När vätskan torkat bildas ett ljusrosa/aprikosfärgat skal. Är det växten som "blöder" och varför? Jag gissar på någon ohyra, eftersom det tar död på växt efter växt. Och snabbt går det också.
CillaM
Den du har på bild, är det en fikus eller? Ofta så vattnas växterna alldeles för mycket, speciellt på höst och vintern. O fikus, om det nu är en sådan, ska man inte vända, eller rotera. Det är då bladen trillar. Det som kommer ut är troligen växtsaft. Låt växterna torka upp ordentligt, vattna underifrån, i ytterkrukan så att rötterna drar vattnet. Låt bli att rotera växterna, skydda från stark sol, gärna mycket ljus men inte stark sol alltså. Klipp bort det risiga, ta bort nerfallna blad i krukan. Fyll gärna på nu med ny jord, det gör växterna gott och ser fräschare ut. Med tanke på bilden så är det svårt att säga annars vad som kan vara för fel.
allakantralla
CITAT (CillaM @ 04-01-2012, 20:36) *
Den du har på bild, är det en fikus eller? Ofta så vattnas växterna alldeles för mycket, speciellt på höst och vintern. O fikus, om det nu är en sådan, ska man inte vända, eller rotera. Det är då bladen trillar. Det som kommer ut är troligen växtsaft. Låt växterna torka upp ordentligt, vattna underifrån, i ytterkrukan så att rötterna drar vattnet. Låt bli att rotera växterna, skydda från stark sol, gärna mycket ljus men inte stark sol alltså. Klipp bort det risiga, ta bort nerfallna blad i krukan. Fyll gärna på nu med ny jord, det gör växterna gott och ser fräschare ut. Med tanke på bilden så är det svårt att säga annars vad som kan vara för fel.



Tack för hjälp! Jag ska fylla på med jord och jag har förmodligen vattnat ihjäl den... Nu hoppas jag den klarar sig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon