EKLO
Jag har en vinkaraff i klarglas som jag brukar servera rödvin i. Med åren har beläggningarna blivit omöjliga att diska bort på vanligt sätt, och karaffen har en fyrkantsform som gör det omöjligt att komma åt i alla hörn.

Är det någon som har goda råd att dela med sig av?

tack på förhand!
hattstugan

Grovt salt och lite vatten! Ruska och skölj!
Anma
Om inte det hjälper, varmt (kokande) vatten och maskindiskmedel. Låt stå under natten.
EKLO
tusen tack för snabba svar, ska testa detta och meddela hur det går! Håll tummarna!
netaave
Prova ättika o salt annars
Peztis
Ättika och varmt vatten, det hade jag provat.
Gunilla T
Du har fått så många bra svar så antagligen hjälper något, om inte, testa något basiskt ämne eftersom rödvin är surt, t.ex bikarbonat eller aska upplöst i vatten. Låt det ligga kvar ett tag...
Gossen Ruda
Det kan inte vara glassjukan?
EKLO
tack för fler tips,

men glassjukan, ingen aning - vad är det?
mojan
Glassjuka är ju en vit "beläggning." Den borde inte sätta sig i bara hörnen.
Glassjuka är en åldringsprocess/kemisk proscess på gammalt glas som man inte kan stoppa utan glaset pulveriseras till slut.
EKLO
Okej, då vet jag vad ni menar, men det här är inte glassjuka. Beläggningarna är färgade av vinet.
Motti
Ättika eller vinäger ska du kanske pröva låt det stå över natten ! mild vätesuperoxid 3 % kan kanske fungera ännu bättre .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon