abborrmaster
Man ska tydligen spela barrock och annan klassisk, helst lugn musik för blommorna, man har gjort undersökningar med bland annat barrock, tuggummipop och hårdrock.

Givetvis var hårdrocken värst och barrocken bäst. Synd för mej som stenhårt maidenfan och allergisk mot barrock hehe,... eller synd för mina växter kanske jag ska säja.

/Simon
Betty
Lugn musik för blommorna, hmmm...
Det beror väl på vad det är för sorts blommor!
Jag menar, smaken är väl som baken för dom med???
Och förresten, om dina blommor "bara" får höra Meiden så vet dom ju inte vad barock är, eller om dom skulle gillat det mer, eller...
abborrmaster
hehe, kan ligga något i vad du säjer... men kanske inte iallafall...

Jag tror att det handlar om vad de äldre generationerna blommorna fått höra. Altså släktingarna, det är nog troligare att deras "förrfädrar" har hört barrock än maiden med tanke på att maiden bildades 1978 och att det nog tar längre tid än så för att införa en "biologisk vana" eller vad man nu kan kalla det...

Äh nu pladdrar jag skit och improviserar teorier igen, troligast är nog att blommor är känsliga och harmoniska saker som föredrar lättsvald musik, patetiska typer måhända wacko.gif ehehehe laugh.gif , Nä nu har jag redan yttrat mej för mycket, men jag vet iallafall att det gjorts undersökningar, jag har däremot fått höra detta muntligt av en lärarinna för några år sedan och sådana kan ju prata ganska mycket... ...skit. smile.gif


/Simon
Annki
Simon! Du behöver inte spela musik för blommorna. Det räcker om du pratar med dem. Sure, man känner sig lite löjlig när man står där och snackar med en pelargon, men de mår fantastiskt bra av luften vi andas ut och av lite "närkontakt". Ja, kanske inte dagen efter en krogsväng, men gärna annars. Det är som om de sträcker på sig lite extra, när man talar om för dem hur fina de är! Och om man läser lusen av dem och visar dem sophinken, börjar de blomma. Testat med framgång flera gånger.
Ina
Klart att växter uppskattar barr-rock! biggrin.gif laugh.gif biggrin.gif tongue.gif
abborrmaster
hehehe... Barr-rock...

förresten betty, snacka med blommorna gör jag hela tiden, känner till de där med dioxider eller vad det nu var.... att det däremot fungerar med att skälla ut dem visste jag inte. Nu är jag kanske inte så mycket av en blommoman utan mera av en fruktogrönsakobäroman blink.gif o andra växter som är... ja inte vet jag. Men dom tål väl bara mer skit.

Varför jag har filosoferat över musiken är väl kanske för att jag spelar iron maiden för mej själv... men men, mina växter är fortfarande relativt unga (med undantag från en del prydnadsväxter) och oom de får en härdad ungdom så blir de väl bara starka lagom till hösten kanske...

/Simon
abborrmaster
kan man få dom att gro snabbare genom att befalla dem? Jag känner mej smått otålig.... smile.gif

/Simon
Betty
Njae...det tror jag inte...
De gror nog fortare om du pysslar om dom!
Sen, NÄR dom har grott, DÅ kan du börja snacka, befalla och skrika åt dom!
Då blir det nog fart på tillväxten!
Men gör det på ganska kort avstånd så dom får MYCKET koldioxid på sej! biggrin.gif
abborrmaster
lite på det... Än så länge är det alså bara ananasen och nån växt som härstammar ifrån mina akvarietokiga tider som får skäll...

/Simon
Hannele
Vilken musik är bäst i mitt 1600-tals Shakespearehörna??
Utom bisurr, fåglar och fjärilar.
Annki
Shakespeare-hörna? Då är väl Henry Purcell gjuten. The Fairy Queen eller The Tempest. Eller någon läcker kyrkomusik!
abborrmaster
flower power musik kanske rolleyes.gif

/Simon
Eva i Norrköping
När det gäller kossor vet man i alla fall att de mjölkar bäst till Mozart...så det kanske stämmer för växter också...?
abborrmaster
CITAT (Eva i Norrköping @ 24-02-2003, 19:48)
När det gäller kossor vet man i alla fall att de mjölkar bäst till Mozart...så det kanske stämmer för växter också...?

hmm... läs järna ämnet om termiter...

hum hum "termiter arbetar dubbelt så snabbt om de får lyssna på ritkigt hård heavy metal" stod det där iallfall...

Prövat med det o kor ohmy.gif Kanske får dubbelt så mycket mjölk på samma tid eller nåt... Blablablabla jaja ämnet kanske inte gjordes mer oseriöst pga detta inlägg då biggrin.gif

/Simon
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon