Margith
I vårt badrum har vi ett vanligt dubbelt fönster. Huset är ombyggt för länge sedan och badrummet har sannolikt varit ett vanligt rum tidigare.
Så här i adventstider hade jag velat ha en adventsljusstake i fönstret, men det finns ju inte vanliga elkontakter i ett badrum. Finns det nåt som går på batteri eller solcell eller nåt sånt? Nåt som går att ha tänt dygnet runt. Jag är ute efter nåt som kan lysa dygnet runt fram till jul. Fönstret är nästan rakt i söder, så resten av året behövs ingen extrabelysning.
Nån som har ett förslag?
Rihane
Ikea har ledbelysning(advent) som går på batteri. Borde finnas på fler ställen
gammelnalle
Varför har du inga "vanliga" uttag i badrummet???
Det är helt OK OM den föregås av en FAST monterad jordfelsbrytare på max 30mA och att den inte står i fel zon... (inne i dusch eller område nära badkar. (Inte badkarl!!)

Men batteristake verkar väldigt smart!!!!!

b
Eva i Skåne
CITAT (gammelnalle @ 29-11-2011, 21:34) *
Varför har du inga "vanliga" uttag i badrummet???
Det är helt OK OM den föregås av en FAST monterad jordfelsbrytare på max 30mA och att den inte står i fel zon... (inne i dusch eller område nära badkar. (Inte badkarl!!)

Men batteristake verkar väldigt smart!!!!!

b


batteristake! Nej med vet hut nallen. Här är vi anständiga flirting.gif
Biggan_
CITAT (Eva i Skåne @ 29-11-2011, 21:36) *
batteristake! Nej med vet hut nallen. Här är vi anständiga flirting.gif

a0a.gif
Meriona
Eva, du är underbar! rotfl.gif

El-idéerna har ändrats mycket under åren, förr fick inte ens lysknapparna sitta på insidan utan utanför dörren. Sen kunde man ha 110 V och nu kan man ha 230 V om man har jordfelsbrytare. Det har jag och det underlättar väldigt. Fast jag har inget fönster istället så jag har ju ingen glädje av nån adventstjärna där ändå. wink.gif
Kryddan03
Valfri adventsljusstake för vanliga ljus och sådana här http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=166933513 (4-pack för 149 kr om inte jag läser helt galet) kanske? g.gif
malcolm
CITAT (gammelnalle @ 29-11-2011, 21:34) *
Varför har du inga "vanliga" uttag i badrummet???
Det är helt OK OM den föregås av en FAST monterad jordfelsbrytare på max 30mA. Men batteristake verkar väldigt smart!!!!!

b

30 mA är alldeles för högt då dödlig ström ligger på ungefär 6 mA.

Batteridrivna lampor är inte heller ett realistiskt alternativ om belysningen skall vara tänd många timmar per dygn såvida man inte släpar in ett bilbatteri som har en kapacitet på ca. 60 Ah och sedan är det bara att räkna på hur många timmar ansluten förbrukare skall vara tänd.
gnon49
I förra lägenheten hade jag jordfelsbrytare i badrummet. Den var så hyperkänslig att den bröt strömmen ganska ofta. Säkert helt rätt men väldigt enerverande. Slutade att använda det eluttaget. Men köper man uppladdningsbara batterier och en ljusstake av led så har man ju ett både säkert och bra alternativ. Led-ljus i sig är väl säkrare än vanliga ljus har jag för mig. När priserna går ner så kommer det nog stort även i hemmamiljö.
Red Top
CITAT (Eva i Skåne @ 29-11-2011, 21:36) *
batteristake! Nej med vet hut nallen. Här är vi anständiga flirting.gif

Du är obetalbar! [attachment=66414:hilarious.gif]
Klint
CITAT (Eva i Skåne @ 29-11-2011, 21:36) *
batteristake! Nej med vet hut nallen. Här är vi anständiga flirting.gif


a0a.gif
Margith
CITAT (Eva i Skåne @ 29-11-2011, 21:36) *
batteristake! Nej med vet hut nallen. Här är vi anständiga flirting.gif


Ni är ju bara sanslösa!
Finns det batteristakar med lyse i g.gif
Nej, för guds skull, skicka ingen länk fear.gif

Kryddans förslag från C Ohlson låter som ett bra förslag.

Tack för hjälpen (men jag skrattar fortfarande...)
Kryddan03
CITAT (Margith @ 30-11-2011, 16:09) *
Ni är ju bara sanslösa!
Finns det batteristakar med lyse i g.gif
Nej, för guds skull, skicka ingen länk fear.gif
[...]
Tack för hjälpen (men jag skrattar fortfarande...)


Jupp, det finns det. Men, fråga mig inte hur jag vet det! blush.gif rotfl.gif

CITAT (Margith @ 30-11-2011, 16:09) *
Kryddans förslag från C Ohlson låter som ett bra förslag.

Då kan du ju dessutom pynta den precis så som du vill ha den. Och om de funkar bra kan det ju vara idé att investera i laddare och laddningsbara batterier (om du inte redan har förstås). smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon