Full version: Litet test
Nutten
Håller fortfarande på och jobbar med layouten till en liten hemsida, men jag skulle behöva respons på den från opartiskt håll. Har fått order om att vänta med att koda alltihopa tills jag har fått lite andra synpunkter än från bara familj, vänner och självklart de jag gör hemsidan åt.

Ett par kommentarer först: det fungerar inte att klicka på något än, så försök inte ens! Hemsidan ska dessutom inte ligga på mitt privata utrymme (vilket den gör nu), så kommentera inte det heller! Det jag än så länge vill veta är om hemsidan ser tilltalande ut, hur lång tid den tar att ladda, verkar den lättfattlig, sådant.


Finns ännu mer förstås, men det här är ett litet urval som ger en idé om vad jag är ute efter för slags layout. Något jag dessutom inte lagt till än men som kommer, är en "sök på siten"-funktion.
*Erika*
Åh...den sidan har jag längtat efter! wub.gif

Var minsann där i torsdags och inhandlade minipenséer och minipåskliljor...de pryder sin plats på yttertrappan. smile.gif

Jag tycker hemsidan ser bra ut. Lättöverskådlig med behagliga färger och lagom textstorlek. Om sen öppettiderna kommer finnas lite lättåtkomligt (för glömska personer som jag själv), kanske direkt på första sidan, så tror jag sajten blir en klar hit! smile.gif Snabb att ladda var den oxå, men vi har en hyfsat snabb lina så det är nog bättre att få ett utlåtande från någon på modemuppkoppling om det.

Lycka till!

// Erika
Fialotta
Fungerade snabbt med modem...jag kan inget om hemsidebygge, så för mig såg den jätte proffsig ut.

Jättemycke Lycka till wub.gif
Annelie
Hej Nutten,

Vilken trevlig site! Snygg layout och sköna färger! Här kommer ändå ett par kommentarer..

Navigeringstexten till vänster tycker jag ska ha samma storlek som toppmenyn.

Bilderna till höger på startsidan bör ligga på samma avstånd från texten som bilden till vänster, vilket du lyckats med på location.html - kanske är det texten som ska justeras och inte bilderna?

Och sedan som *Erika* säger - öppettider. Det finns utrymme för det i top, till höger om logon. Kanske en bra och tydlig placering?

Det var allt smile.gif
Tesa
Kan bara hålla med Maudan, det gick hyfsat fort även med "världens trögaste" uppkoppling -startsidan ca 40 sek dom andra fortare.
Jag tyckte det såg bra ut -en sida man vill se mer på.... smile.gif
Ella
Jag vet inte om jag är ovanlig men jag sitter fortfarande på en 14 tums skärm och jag tycker att det är så irriterande att behöva skrolla för att se hela sidan.

I övrigt så tycker jag att den är bra. Den fungerar bra både i netscape och explorern. Snygg behaglig sida dessutom.

I översikten över lokalen så känns namnen på utrymmena väldigt kryptiska tex krukhallen, krukhuset och kruktorget.
Nutten
Oj vad roligt att höra så många positiva saker! smile.gif biggrin.gif wub.gif Ger blodad tand...

CITAT
kanske är det texten som ska justeras och inte bilderna
Jo det stämmer nog, för bilderna till höger ska gå kant i kant med slutet på sidhuvudet. Textens förhållande till bilderna kommer ordna sig så snart jag har kodat sidorna och gjort korrekta style sheets.

CITAT
I översikten över lokalen så känns namnen på utrymmena väldigt kryptiska tex krukhallen, krukhuset och kruktorget.

Det kan jag hålla med om, men det är inte mitt påhitt, de heter så på jobbets planritning och skyltar...Enda trösten är väl att varje avdelning får sin egen lilla sida med vad som hittas just där!

CITAT
irriterande att behöva skrolla för att se hela sidan

Tja, varje sida blir olika lång och ska man klämma in fina bilder så att den som surfar vill titta vidare, så tror jag det är rätt svårt att undvika. Har du annars något bra exempel på någon som har en snygg och lättnavigerad hemsida där man INTE behöver scrolla?
Hans i Mälardalen
Den laddades snabbt och jag tycker att den var estetiskt tilltalande. Den ger en känsla av att det är ett seriöst företag.

MvH
renate
Snygg hemsida,snabb att ladda ner helt OK.
Renate
nilla
Blir jättebra!

Möjligen tycker jag att det är för många menyval. 12 stycken direkt man kommer in är nog lite överväldigande - kanske kan man lägga ihop några? T.ex kan ju vägbeskrivning och ev. kontakt finnas under Om företaget. Egen odling också kanske?
Vad det gäller laddtiden är det svårt att säga nåt innan den är kodad, men den ser ju tillräckligt "slimmad" ut så det blir nog bra.

Gunilla
Nutten
De i toppmenyn är mer tänkt som "snabbknappar" till sådant som återfinnes under huvudmenyn till vänster, därav den mindre texten. rolleyes.gif
MRLINDELL
Jag tycker det ser bra ut. Inte meningsfullt att lämna synpunkter pga att man vet inte hur det var tänkt riktigt. So far so ...
Jag kommer att åka förbi där i sommar mot Gessie Villastad, Klagshamn mm. Får väl titta in och se vad det finns för kul.

Min enda åsikt är alltid logotyper som ofta är så överarbetade så att de tappar "rötterna" wink.gif

Jag hade behållt blomman och använt två olika kulörer i den så att X-et framträdde. I stället för att den pekar upp och kladdar ihop sig med T't.
Eleganse framför krångel. Den där har du gjort själv?
Nutten
CITAT
Den där har du gjort själv?
Nej, den var gjord långt innan jag började jobba där, jag är fullständigt oskyldig tongue.gif Ska jag jämföra med den gamla loggan så är den här snyggare, men hade jag fått välja själv hade jag nog inte heller gjort den som den är nu. Vet faktiskt inte vem som har gjort den, men det tänker jag ta reda på nu. Du har satt myror i skallen på mig!! laugh.gif

CITAT
Får väl titta in och se vad det finns för kul.
Du får göra det! Tills dess är stället nog ännu finare och förhoppningsvis är även hemsidan online då (vi får se, jag har ingen tid över till den i april-maj...)
Ella
CITAT (Nutten @ 09-03-2004, 15:51)
CITAT
irriterande att behöva skrolla för att se hela sidan

Tja, varje sida blir olika lång och ska man klämma in fina bilder så att den som surfar vill titta vidare, så tror jag det är rätt svårt att undvika. Har du annars något bra exempel på någon som har en snygg och lättnavigerad hemsida där man INTE behöver scrolla?

Förlåt mig har visst varit otydlig. Jag menade att behöva skrolla både i höjdled och i sidled. Visst du har jätterätt i att alla bra sidor behöver man skrolla i höjdled.

Det är kanske väldigt ovanligt att sitta med en så liten skärm...
Nutten
Ja själv har jag 17 '' och det trodde jag var rätt normal storlek. På min skärm är det riktigt riktigt gott om "tomt" utrymme till höger. Vet inte hur många som sitter med 14 '' men det är nog ingen stor skara. Min sambo sitter med 15 '', men där är det visst hela bildytan som motsvarar den storleken, så bilden ser lika stor ut där som här.

Förstår dock att det inte kan vara så kul att sitta och scrolla i sidled hela tiden!
pewa
Tja, har lite att kommentera :-) sålla och ta åt dig det du vill.

Först så håller jag med om kommententarerna ang loggan :-)
Sedan tycker jag att du har börjat i rätt ända, ta ett urval sidor för att försöka hitta en fungerande design.


Nu till mina kommentarer.

Varför bakgrundsbild bakom texten? vad till för den? laddningstid... bättre att plocka in fina bilder på växter. Det kan var detaljbilder eller liknande som lockar. Nu ser man den men inte tillräckligt för att lockas. Den försämmrar dock läsbarheten.

Menyerna. Två olika. Du skriver att den ena är ett snabbval. OK. Men ställ dig i användarens situation.
Han har inte en aning om att det är det, efter ett tag kanske han upptäcker det så men annars är det bara förvirrande.
I dagens webvärld börjar man också förvänta sig undermenyer när det är en horisontell/vertikal meny. Horisontellplacering brukar användas till huvudmenyval.

Den övre menyraden hänger lite i luften, den är inte brödtext men skiljer sig ändå inte särskilt mycket från den. Låt den istället bilda en enhet, kanske mer integrerad med topdelen.

Typsnitt, dessa varierar mellan sidor rubrik och brödtext. A och O är konsekvent användning.

Försök även hålla ner antalet storleksgrader på texterna. Nu varierar det ganska mycket vilket kan ge ett rörigt intryck.

Varför ha olika färger i den vertikala menyn?

Texten i huvudet är en bild. Bättre med text sökmotorer uppfattar texterna och det blir lättare att hitta sidan via dem.
Skall du ha en bild se till att texten inte är dittrad.

Storleken på sidan. Nu är den ett litet mellanting mellan anpassning till 800x600 och 1024x768 upplösning. Vill du utveckla för 1024 så har du mer utrymme att använda. Nu behöver fönstret 880 px bredd för att inte behöva ha en vertikalscroll.

Vertikalmenyn. När den viks ut så ökar avståndet till nästa huvudmeny. Dessa hamnar lite flytande för sig själva.

Ja, det var några av min kommentarer. En bra start men skall den lyftas från en vanlig site till en professionell affärssite behövs den arbetas lite till på. Det beror på var man lägger sitt fokus.

Funderade ett tag på om jag skulle skriva något. Hoppas du inte uppfattare det som en helsågning, det är inte menat så. Men eftersom jag arbeter med användargränssitt till webapplikationer så är mina mål/förväntningar på siter högt ställda.

Lycka till i webutvecklandet
Pewa
Nutten
Varför bakgrundsbild? Tja, för att många finner det lockande (du undantaget). Roligare än en blank bakgrund och när det gäller läsbarheten så är det inga problem när bilden med flit är så ljus.

Menyerna: du har rätt i mycket du säger om dem. Det var mitt "bollplank" som tyckte jag skulle ha toppmenyn, den var inte inplanerad från början. Färger och typsnitt är inte spikade, även om jag faktisk har samma typsnitt på de sidor du tittade på (Helvetica/Arial). Åtminston är det gjort så (får uppenbarligen dubbelkolla).

Storleksgraderna är inte menade att variera som sjutton. Har bara skrivit som när man gör en uppsats eller så. Rubrik, mindre underrubrik, brödtext och bildtext. Det är bara inte lika lätt att göra så fina nyanser i html som i ett textdokument. Har bara xs,s,m,l osv att välja på. Inte direkt 10, 11,12,13,14,15 punkter osv, eller är jag bara för okunnig?

Texten i huvudet: hoppas innerligt att du menar adressen och det, för själva loggan kan inte vara något annat än bild!

Hemsidan ska för övrigt vara huvudsakligen inspirerande och lockande, med informativa inslag eller hur jag nu ska uttrycka det. Att kombinera det med en affärsmässig look är kanske som att kombinera en populärvetenskaplig artikel med en rent vetenskaplig? Det gäller att hitta balansen!

Har du fler kommentarer om hemsidan så får du gärna maila mig. Alla infallsvinklar är bra.
Virgo
Jag är lite allergisk mot reklam i forum.
Men sidan blir bra och uppladdningstiden på de länkar är snabb tom med ett gammalt modem.

Jag förväntar mig att alla som har svarat i detta tema får en värdecheck från företaget för besväret att tycka till. tongue.gif
Nutten
Virgo, det var inte menat som reklam! Ville bara ha andras åsikter om det hela och vad bättre än att ta upp det här bland trädgårdsintresserade?

Kommer du på besök ska vi se vad vi kan ordna (DET lät däremot som reklam) tongue.gif wink.gif
Nutten
Nu har hemsidan fått en ny layout igen, där menyerna och lite annat är något bättre ordnade.

Tack för alla kommentarer, jättegulligt att ni orkade ta er tid smile.gif
MRLINDELL
Lyssna bara inte på självskrivna WEB arkitekter i forumet, då blir det varken "hackat eller malet". Det är alltså sällan meningsfullt att ge synpunkter som i stort ändrar hela systemet. Då blir det ännu mera synpunkter och så kan man hålla på tills man blir >trött!< helt i onödan.

Satsta på enkelt & funktionellt. Någon stackare skall underhålla sidan. Flashiga sidor med dagsfakta blir snart inaktuella pga ointresset att underhålla dem. Många WEB hackare tror att ett hemsidehack är en engångsföretelse, det kan kanske bero på att fakturan är det biggrin.gif
Nutten
Visst, men målet är att få en hemsida som passar majoriteten smile.gif

Så här ser det ut nu:
http://w1.404.comhem.se/~u40418282/brudbuketter.html
smile.gif
vickeva
CITAT (Nutten @ 11-03-2004, 17:30)
Visst, men målet är att få en hemsida som passar majoriteten smile.gif

Så här ser det ut nu:
http://w1.404.comhem.se/~u40418282/brudbuketter.html
smile.gif

Hej
Jag kommenterade inte den förra sidan, för jag kom inte på vad det var som var fel, men idag var jag på Skåneplantor (i Staffanstorp) och då kom jag på det... färgerna var alldeles för lika deras. Så det tänkte jag att jag skulle skriva nu, men när jag gick in och kollade, hade du redan tagit bort det gula och gjort det gröna lite mossigare i färgen, mycket snyggare!!
Nutten
Hoppsan, det hade jag själv inte uppmärksammat! Skälet till färgvalet på den förra layouten var att den skulle likna våra annonser, men som den är nu tycker jag själv den är bättre. Det är extra bra om den nu skiljer sig från en så nära konkurrent som Skåne-Plantor laugh.gif
Helen i Skåne
Jag kan inte se var den sidan är någonstans, är också nyfiken! laugh.gif
*Felix matte*
Här ser du sidan. biggrin.gif
Nutten
Det tråkiga är att efter dagens möte med bl a en grafisk designer, så låter det som om jag i princip får stryka väldigt mycket...Var visst för ambitiös med tanke på företagets storlek. Får inte ha all den här kundinformationen jag ville gå ut med mm. Det blir nästan ingen info kvar alls i mitt tycke...o ännu färre bilder och framför allt mindre. Trots att de som har sett hemsidan mestadels haft positiva saker att säga! Det blir förmodligen en "en i mängden-sida" i slutändan. Vi får se vad det blir av det hela. unsure.gif wacko.gif
vickeva
CITAT (Nutten @ 12-03-2004, 19:06)
Det tråkiga är att efter dagens möte med bl a en grafisk designer, så låter det som om jag i princip får stryka väldigt mycket...Var visst för ambitiös med tanke på företagets storlek. Får inte ha all den här kundinformationen jag ville gå ut med mm. Det blir nästan ingen info kvar alls i mitt tycke...o ännu färre bilder och framför allt mindre. Trots att de som har sett hemsidan mestadels haft positiva saker att säga! Det blir förmodligen en "en i mängden-sida" i slutändan. Vi får se vad det blir av det hela. unsure.gif wacko.gif

Vad skumt, varför vill de inte ha en bra hemsida?? Det kostar väl inte dem mer...???
Nutten
Resonemanget är att det är för få som eftersöker all den informationen och det ska gå väldigt snabbt att titta in på hemsidan. Dessutom är det lätt att glömma uppdatera sådant som aktuella erbjudanden och de vill inte lägga ner hur mycket tid och pengar som helst på det hela.

Det lustiga är att internet ändå är ett sätt att nå ut till väldigt många...och ju mer välarbetad en sida är, destor mer imponerade blir väl de potentiella kunderna?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon