Full version: Usla arbetskramrater
Fjortispower
Så glad jag blev när jag fick börja jobba. Äntligen hade man ett extrajobb vid sidan om studierna. Härligt förberedande inför framtiden. Men glädjen höll sig inte länge.

Chefen och jag hade kommit mycket bra överrens. Han visade mig runt och hjälpte mig mycket. Men när jag väl började jobba, eller t.o.m. på introduktionsdagen, hände det. Jag började bli trakasserad. Jag brukar aldrig bli trakasserad eller trakassera, jag är mer känd som charmtrollet. Kanske för jag aldrig tar åt mig och "ger igen" med min charm istället wink.gif Men den här gången var det helt annorlunda.
Vi var väldigt få som jobbade. Tre kvinnor, jag och så två killar. Killarna var inte inblandande, utan bara kvinnorna. Redan på introduktionsdagen blev de arga när jag gjorde fel, de skrattade åt mig och skämde ut mig för kunderna genom att vara hårda och skrika på mig. Kunderna blev t.o.m. skrämda över deras beteenden mot mig, och en av kunderna kom senare och frågade mig om det var okej med mig.
Under rasterna brukar de låsa rastrummet så att inte jag ska få äta tillsammans med dem. De kollar fult på mig varje dag och hälsar aldrig. Det enda de gör är att de klagar om jag gör det minsta fel. Men på sistone har de skapat rykten om mig. Om att jag missköter mig på jobbet, kommer sent, är dum mot kunderna, mm, mm. Chefen vill nu prata med mig om detta.

Vad skulle ni ha gjort? Vad finns det att göra? Självklart kommer jag stå för sanningen, men tror inte det skulle hjälpa.

Kan tillägga att jag ska sluta jobba där såklart.
silos
Vilka elaka kvinnor! thumbdown.gif
Jag skulle fråga dem anledning till varför de är så mot dig.Så skulle jag absolut inte ta åt mig utan fortsätta att vara den jag är!
Låt dem INTE vinna över dig!!!
De har säkerligen problem själva i sina liv och låter det nu gå utöver dig!

Lycka till! smiley_small_hug.gif
malcolm
Jag skulle kunna tänka mig att de är avundsjuka på din ungdom, min dotter råkade ut för samma sak på den praktikplats hon hade medan hon utbildade sig till frisör. Vid ett tillfälle hade ett företag skänkt gratisprover till personalen men hon skulle inte få något trots att firman ifråga även räknat med henne men en av kvinnorna hade smusslat undan även till dottern så hon inte blev utan. Fattar inte varför en del männskor beter sig på detta viset och försöker göra livet surt för andra. Bra att du sagt upp dig och dottern såg till att få byta praktikplats sedan och hamnade på en annan salong där de var hur trevliga som helst.
mamamaggan
Det är otroligt hur en del kan uppträda mot andra. Varför ? Ja det kan man ju fråga sig men hur som helst borde de vara vuxna nog att veta att så här gör man inte oavsett vad som hänt .


Bra att du sagt upp dig och ta inte åt dig . Om jag vore som dig skulle jag tycka synd om dem , de verkar ju inte kunna uppföra sig utan beter sig som barnungar , och så går de miste om att få lära känna dig bättre.

Lycka till med att få ett nytt jobb!
Klint
Nej usch vad knepiga människor det finns.Du verkar vara glad och framåt hoppas du får ett annat jobb det du råkade ut för hör till ovanligheterna smiley_small_hug.gif
Peztis
Det finns ju flera sätt att bemöta detta...

Först och främst så är ju frågan VARFÖR de har betett sig på detta sätt. Där kan det finnas många orsaker och det behöver egentligen inte vara just du som är orsaken utan chefen som kan ha anställt dig utan att fråga "om lov". Är det kvinnor som jobbat länge på företaget?

Vissa människor drivs av att förstöra för andra, dessa kallas för energitjuvar och finns överallt. De frodas på att skapa osämja - ju mer desto bättre och kan de framställa sig i en bättre dager - jamen då är det ju jättebra! För dem, alltså.

När du har ditt samtal med chefen, försök att vara saklig och lugn, ha gärna några exempel att ta upp. Fråga hur du skulle ha betett dig osv.

det är inte lätt att komma in i en grupp. Antagligen finns det redan osämja dem emellan och nu kan de då plötsligt kanalisera det mot en tredje part, någon som egentligen inte alls är inblandad i den egentliga orsaken.

Om du är fackansluten ska du definitivt kontakta dem, detta är en fråga om trakasserier och det är olagligt.

Om du slutar, se till att du kan sluta med gott samvete och att du har någon som kan ge dig ett bra intyg på dina arbetsinsatser och som kan ställa upp som referens om så behövs.

Det är jättejobbigt när det skiter sig på jobbet, man mår jättedåligt. Men håll huvudet högt, särskilt om du känner att du inte har begått något fel varken internt eller mot kunder.
Myosotis
trostar.gif Så där kan du ju inte ha det, mycket bra beslut att säga upp dig. Sånt kan man ju bli sjuk av. Konstigt hur det kan bli så, finns ingen ursäkt ändå så försök komma därifrån så fort som möjligt och glöm dem, de är inte värda att fundera över thumbdown.gif
smiley_small_hug.gif
merlin68
Du får en stor styrkekram av mig! smiley_small_hug.gif Tror att det är sura avundsjuka människor (kvinnor?) som beter sig så för att du är ung och har livet framför dig. De borde skämmas!!!!! Blir så arg åt dina vägnar ranting.gif Får jag komma över och slä ner dem ? w00t.gif devil.gif
Nej skämt åsido - jag tycker det är bedrövligt att vuxna människor beter sig så under all kritik!
Gå inte i defensiv när du pratar med chefen utan stå på dig och säg som det är. Är han en bra chef lyssnar han på det du har att säga och ser till att detta slutar omedelbums. Om inte, säg upp dig - det finns andra arbetsgivare som vet att uppskatta dig var så säker yes.gif
xlxl67
Såhär får det inte gå till. g.gif

Skulle nog ta kontakt med fackombudsmannen.
Mobbning är det värsta som finns inom arbetslivet. ranting.gif

Skulle pratat med chef/fack och slutat direkt. Vägrat vara kvar helt enkelt!
Det är inte du som skall lösa det - du skall kunna komma o mötas av respekt o leenden. Annars är det fel på arbetsplatsen och då skall du ha hjälp att komma därifrån. Blir riktigt upprörd nu. Du får återkomma o berätta hur det går - 95% av alla man möter där ute är bra.
Iren
Så tråkigt för dig, men så bra du pratar om det! Ska hålla tummarna för att du hittar en lösning o som xlxl67 skriver, återkom gärna så vi får höra hur det gått.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon