Blomstertanten
Rapport: nyktra får högre straff
"-Undersökningens resultat är fullständigt obegripligt.
Så säger tidigare överåklagare Sven-Erik Alhem om den forskningsrapport som visar att rattfulla får mildare straff än nyktra förare vid grova brott."

Hur sjutton kan man se det som en förmildrande omständighet att köra rattfull???? crying.gif
Att sätta sig bakom ratten full borde likställas med mord eller mordförsök!
Rihane
Hörde det på nyheterna.
-Måste hört fel, tänkte jag först. Men dom upprepade samma sak flera ggr.

Ska när jag hämtat mig försöka ta reda på hur detta kan vara möjligt.
gnon49
Kan det vara så att lagen ser något mildare på brott gjorda under drogpåverkan? Ja inte vet jag men.
xlxl67
CITAT (gnon49 @ 12-11-2011, 20:47) *
Kan det vara så att lagen ser något mildare på brott gjorda under drogpåverkan? Ja inte vet jag men.


Klart det är synd om en som har problem med droger men egentligen borde straffet bli längre.
Först straffet och sedan självinsikt och rehabilitering från missbruket.
omk
Är man packad/drogad, är man inte vid sina sinnens fulla bruk, dvs man kan inte få en fällande dom ...

Här är ett inlägg gjort i SvD (3/11 2011) av Madeleine Leijonhufvud och Suzanne Wennberg, professorer em. i straffrätt.

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/atala...fri_6598474.svd

Utdrag:
I en färsk HD-dom upphöjs berusning till en ursäkt för brott ...

... Det får till och med den befängda följden att den berusade eller drogade person som säger att han var så borta att han inte fattade att han satte sig i bilen och körde inte kan dömas för rattfylleri. Han uppfyller inte kravet på uppsåtligt handlande ...
Aqvakul
Sanslöst orimligt: Att sätta sig och köra bil i rejält berusat tillstånd är närmast att jämställa med mordförsök...
jaj-51
Lagen är väl knappast överensstämmande med den lilles rätsuppfattning?

Rika får lägre eller inget straff.
Har de dessutom kommit till riksdagen så är de nästan som kungen.

Den som paratar dåligt och bryter får längre starff.

Är rykte sant att riksdagens matsal severar snapps till morgon gröten?
Iren
CITAT (Aqvakul @ 13-11-2011, 06:42) *
Sanslöst orimligt: Att sätta sig och köra bil i rejält berusat tillstånd är närmast att jämställa med mordförsök...



Jag instämmer! Så då undrar man vad är det för signaler som skickas ut med den typen av domslut...
tomas99
Helt fel.
aanderss
vansinnigt
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon