Sidor: 1, 2, 3, 4, 5
Blomstertanten
Man blir så jävla förbannad!!!! ranting.gif -fear-.gif
Så går det när privata aktörer bara ser till vinsten!!!!! Valfrihet? Pyttsan! sleep.gif Inte fan kan gamlingarna välja att flytta!

DN: Kissblöjor vägs
Rebecca
Finns bara ett ord. Skandal.

Jag blir äcklad av att man kan behandla människor såhär.
Cacki
CITAT (Blomstertanten @ 11-11-2011, 07:34) *
Man blir så jävla förbannad!!!! ranting.gif -fear-.gif
Så går det när privata aktörer bara ser till vinsten!!!!! Valfrihet? Pyttsan! sleep.gif Inte fan kan gamlingarna välja att flytta!

DN: Kissblöjor vägs


Det finns mer vansinnigheter som pågår bakom kulisserna bland de privata vårdföretagen och som aldrig läcker ut till allmänheten tyvärr. En f.d arbetskamrat som började jobba för ett sådant företag fick order om att klocka varje gång de gick in till en boende för att mäta den "effektiva tiden" som det så vackert hette. Mellantider skulle tas när det bara handlade om "onödig tid" som t.ex. lite småprat med den boende. Allt för att se om det fanns något att göra för att reducera bort denna "onödiga tid". Det stannade dock vid att bara förbli ett idiotiskt förslag eftersom personalen vägrade.
Men att någon ens kan komma på en sådan idé säger väl en hel del...
*Stintan*
Ja jävlar så bra det är med privata aktörer inom välfärdsområdena. sick.gif
Eva i Skåne
CITAT (*Stintan* @ 11-11-2011, 08:27) *
Ja jävlar så bra det är med privata aktörer inom välfärdsområdena. sick.gif


Usch ja thumbdown.gif

VIDRIGT!

Jag funderar mer och mer på om jag kan klara att ta hand om mina föräldrar själv när den dagen kommer att dom inte klarar sig själv
Gossen Ruda
I dagens Sverige med nuvarande regering är det ok att tjäna pengar på allt, skola, sjukvård, äldrevård mm. Pengar som från början är skatteintäkter. Skall man däremot satsa skattepengar på annat behövligare blir det stora protester från högerhåll.
Eva i Skåne
behövligare? confused.gif
herkules
CITAT (Gossen Ruda @ 11-11-2011, 09:02) *
I dagens Sverige med nuvarande regering är det ok att tjäna pengar på allt, skola, sjukvård, äldrevård mm. Pengar som från början är skatteintäkter. Skall man däremot satsa skattepengar på annat behövligare blir det stora protester från högerhåll.

tummenupp.gif
japp, vi har en vidrig regering som kastat all normal syn på mänsklighet överbord. länge leve att sko sig på andra människors bekostnad och kapitalismen, gör väl inget att människor dör längs vägen ..
tramp tramp.
Gossen Ruda
CITAT (Eva i Skåne @ 11-11-2011, 09:04) *
behövligare? confused.gif

I betydelsen att det inte gynnar privata aktörer. Offentligt driven vård exempelvis, då skall det sparas.
Chamomille
Jaha. En politiktråd till alltså?

För övrigt kräks jag på dessa "nyheter" som TS skrev. Fyy faan!
Cacki
CITAT (Chamomille @ 11-11-2011, 09:16) *
Jaha. En politiktråd till alltså?

För övrigt kräks jag på dessa "nyheter" som TS skrev. Fyy faan!


Fast det är ju en konsekvens av nuvarande regerings politik.
Av vilken anledning framkallar nyhetena kräkningar hos dej?
Anki på Öland
CITAT (Cacki @ 11-11-2011, 08:15) *
Det finns mer vansinnigheter som pågår bakom kulisserna bland de privata vårdföretagen och som aldrig läcker ut till allmänheten tyvärr. En f.d arbetskamrat som började jobba för ett sådant företag fick order om att klocka varje gång de gick in till en boende för att mäta den "effektiva tiden" som det så vackert hette. Mellantider skulle tas när det bara handlade om "onödig tid" som t.ex. lite småprat med den boende. Allt för att se om det fanns något att göra för att reducera bort denna "onödiga tid". Det stannade dock vid att bara förbli ett idiotiskt förslag eftersom personalen vägrade.
Men att någon ens kan komma på en sådan idé säger väl en hel del...

Gör inte saken ett jäkla dugg bättre men samma idé har kommit till kommunala boenden också. Med samma resultat, personalen vägrade. Det är också något jag inte förstår i alla dom här "skandalerna" - hur kan personalen som ser hela eländet jobba på utan att larma någon förrän det är rena katastrofen.
Chamomille
CITAT (Cacki @ 11-11-2011, 09:24) *
Av vilken anledning framkallar nyhetena kräkningar hos dej?

Ja vad tror du? Jag blev ledsen i alla fall.
Cacki
CITAT (Chamomille @ 11-11-2011, 09:36) *
Ja vad tror du? Jag blev ledsen i alla fall.


Okej, jag undrade bara lite om du mår illa för att ytterligare en "politiktråd" skapats eller av Caremas sätt att försöka tjäna pengar.
Chamomille
CITAT (Cacki @ 11-11-2011, 09:46) *
Okej, jag undrade bara lite om du mår illa för att ytterligare en "politiktråd" skapats eller av Caremas sätt att försöka tjäna pengar.

Jag menade det senaste såklart. Usch. Hoppas jag dör här hemma knall å fall och sen blir kastad i krondiket.
Azur
Tror ni verkligen att kommunala vårdinrättningar är bättre? Kommunala hemtjänsten gav weight watchers (till en underviktig gammal tant! bara en sån sak!) frysmiddagar till min senildementa mamma som inte kom ihåg att hon var hungrig eller hur man använder en micro. De ställde in ett nytt paket i kylen varje dag, och tog bort de oöppnade förpackningarna. Hade vi inte kommit på det hade hon svultit ihjäl.
Vi fick avliva hennes katt för kommunala hemtjänstbesöken var strikt tidsplanerade och i den tiden ingick inte att städa kattlåda eller ens hälla upp kattmat.

Det suger att bli gammal. Kommunalt eller privat spelar ingen roll: de skiter lika fullständigt i dig.

Däremot är det roligt att läsa om i media, för är det en kommunal aktör som misskött sig står det "vårdhemmet tadigibrasan" och artikeln slutar med ett krav på mer resurser, men är det en privat aktör står det "det privata vårdhemmet tadigibrasan" och artikeln slutar med ett krav på hårdare regler.
Fjortispower
Äh, kör med kommunal äldreomsorg bara!
Gossen Ruda
Det skärs ner i de flesta kommunala budgetar, man kan fundera över vart alla pengar tar vägen. Jag vet inte ens om man kan skylla på något speciellt parti där. Samma på landstingsnivå. Jag har väldigt svårt att förstå att exempelvis sjukhus måste hälla sig till en viss budget. Så länge man levererar den vård samhället kräver tycker jag att man bara skall skaffa fram pengarna. Fast ett svart hål i alla sjukvårdsbudgetar är alla hyrläkare och hyrsyrror. Det är dags att utbilda mer folk så att man inte kan pressa sjukvården på pengar.
Cacki
CITAT (Anki på Öland @ 11-11-2011, 09:31) *
Gör inte saken ett jäkla dugg bättre men samma idé har kommit till kommunala boenden också. Med samma resultat, personalen vägrade. Det är också något jag inte förstår i alla dom här "skandalerna" - hur kan personalen som ser hela eländet jobba på utan att larma någon förrän det är rena katastrofen.


Nu kan jag inte uttala mej om just kommunala boenden men visst utförs klockningar även landstingens sjukvård. På mitt jobb har vi också gjort det en gång, men det handlade om hur mycket tid vi lade på att transportera patienter fram och tillbaks till olika undersökningar och operationer. Vi hade nämligen kommit med önskemål att få speciella transportörer som kunde hjälpa oss på avdelningarna. Syftena med klockningen kan alltså se lite olika ut.

Jag tror att det beror på att LEX-lagarna inte är tillräckligt vattentäta. Folk är helt enkelt rädda för att mista jobbet och därför fegar man ända till katastrofen är ett faktum tyvärr. De privata aktörerna är duktigast på att hitta kryphålen. Hot om uppsägning är ju inte ovanligt.
Gita
CITAT (Anki på Öland @ 11-11-2011, 09:31) *
Gör inte saken ett jäkla dugg bättre men samma idé har kommit till kommunala boenden också. Med samma resultat, personalen vägrade. Det är också något jag inte förstår i alla dom här "skandalerna" - hur kan personalen som ser hela eländet jobba på utan att larma någon förrän det är rena katastrofen.

Vanvård tycks förekomma lika frevkvent i offentlig som privat driven åldringsvård och är lika förfärligt vart det än sker, så att göra detta till partipolitik tror jag man skall akta sig för.
Två saker slår mig dock, för det första har väl kommun resp landsting tillsynsskyldighet vilket tydligen inte fungerar. Det andra är personalens flathet, att skylla på rädsla för represaleier från arbetsgivaren tycker jag inte håller. Arbetsmarknaden för utbildad vårdpersonal får väl anses relativt god, att byta jobb bör ju inte vara en omöjlighet.
Gita
Gunilla T
Det är förfärligt...vilken förnedring !

Att privatisera delar av den offentliga sektorn får aldrig bli ett självändamål av ideologiska skäl. Syftet måste alltid vara att det skall bli bättre vård och bättre omsorg.

Så var väl ambitionen också när det hela började. Kommuner som lägger över driften till privata aktörer har ett uppföljningsansvar men det verkar också ha brustit.

Riskkapitalbolag tar över mer och mer av offentlig skola, vård och omsorg och vinsterna förs ut ur landet till lågskatteländer.

Personal som är anställda inom offentlig förvaltning har en grundlagsskyddad meddelarfrihet. Det betyder i klartext att personal fritt skall kunna informera t.ex. media om missförhållanden. Det är straffbart att ens försöka luska ut vem källan är.

Det finns inte inom privata sektorn och det får naturligtvis konsekvenser.
fvd
Hur kan sådant här genomföras ? Varför är alla tysta , demokratin fungerar inte facket är osynliga anhöriga förtvivlade. Vad kan man hoppas på uppdrag granskning ? När blev vi så maktlösa ? Jag har jobbat i både kommun, landsting och staten hela mitt yrkesliv och aldrig har jag varit med om en sådan passivitet ingen vågar tala längre. Eftersom jag representerade arbetsgivaren fick jag mina fiskar varma så fort någonting var galet och tyckte det var bra. Den här frågan som tråden började med hade aldrig i livet kunnat hända på min tid. Det är ändå inte så länge sedan jag slutade jobba (5 år sedan) vi hade fört ett djävla oväsen både arbetsgivare och fack och jag lovar att vi hade aldrig gått med på dylikt. Eftersom som alla normala funktioner satts ur spel och alla är gisslan undrar jag vad som kan vända det här för det måste ske annars blir vi något annat än människor. Det enda jag kan komma på är ett jätteupprop via nätet och att alla går ut på gatorna och demonstrerar. Det har jag aldrig gjort tidigare men nu verkar det nödvändigt. Jag har sagt till mina barn att jag aldrig går med på att bo på ett sådant här ställe och äta näringsfattig mat i plastburkar. De får sälja mitt hus och jag skall bo på hotell och åka taxi till restaurang och nöjen. Det allra märkligaste är att vårdfacket aldrig uttalar sig var är dom ? Min mamma dog 2004 (hon blev 93 år) och då hade hon bott på ett gruppboende i 10 år personalen var fantastisk de lagade all mat tillsammans tog med sig pensionärerna ut på nöjen av alla möjliga slag, När vi frågade om de behövde mer pengar så behövdes det inte vi fattade inte hur det gick det till. Jag undrade hur de skulle gå när mamma blev sjuk var hon skulle hamna då. De sa att hon stannar hos oss och vi vårdar henne tillslutet. Jag var så lugn och trygg och behövde aldrig oroa mig. Jag och min brorsdotter hade kämpat hårt för att få den här vården eftersom hon inte kunde klara sig själv hon var dement och var ute och gick på nätterna mm. Plötsligt ringde föreståndaren och ville ha mitt tillstånd att flytta mamma till Stortorps sjukhem. Jag blev helt paff och frågade om hon var sjuk då säger hon att gruppboendet skall läggas ner och flytten sker dagen efter. Då blev jag iskallt förbannad och förstod att det var meningslöst att tala med henne och sade bara att hon absolut inte fick mitt tillstånd och sade adjö. Därefter ringde min brorsdotter som bor i Stockholm och skötte allt det praktiska och hon visste inte om det här. Sedan gick det fort vi fick hämta resterna av hennes grejer (en hel del var borta) och säga upp kontraktet. Vi var helt vilse vi hade velat träffa personalen och säga tack och höra vad de skulle göra, de var våra vänner. På Stortorp lade de henne i en säng och hon kom aldrig upp mer sista åren kände hon inte igen oss. Varför skall man ligga i en säng om man är pigg och kan vara uppe ? Dessutom måste det här ha blivit mycket dyrare. Huddinge kommun sparade och en annan kommun fick kostnaden. Detta handlar om inkompetens och dåligt samarbete. Om sprider ut ansvaret och snuttifierar allting blir det dyrt och dåligt.
herkules
CITAT (Anki på Öland @ 11-11-2011, 09:31) *
/.../Det är också något jag inte förstår i alla dom här "skandalerna" - hur kan personalen som ser hela eländet jobba på utan att larma någon förrän det är rena katastrofen.

meddelandeskyddet funkar ju inte hos privata aktörer så att personalen inte törs öppna munnen är fullt förståeligt.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Kommunala äldreboende fungerar inte bättre. Jag förstår inte att det hela tiden är regeringens fel så fort något händer.

Vi bor i en S styrd kommun och det fungerar inte alls bra, min gamla svärmor bor i ett kommunalt hem.

Landstinget är också styrd av S här och ingenting fungerar ändå i vården

Elisabeth
gnon49
Bra att sånt här kommer fram i ljuset. Carema har fått kalla fötter och förhoppningsvis sägs avtal upp med dom. Stordriften inom äldreomsorgen, både offentlig o privat, är förkastlig. Kommunerna har ett jätteansvar för dom äldre men verkar brista i den tillsyn dom skall göra. Vem som bedriver äldreomsorgen är ganska ointressant. Det är hur den bedrivs som är det viktiga. Och kommunerna har alltid ansvaret i slutändan.
Gossen Ruda
Det förekommer nog missförhållanden i alla kommuner oavsett styre men det är främst M som driver utförsäljningen av vård, skola och omsorg som en valfråga så nog har det gått politik i saken.
Cacki
CITAT (Gossen Ruda @ 11-11-2011, 12:26) *
Det förekommer nog missförhållanden i alla kommuner oavsett styre men det är främst M som driver utförsäljningen av vård, skola och omsorg som en valfråga så nog har det gått politik i saken.


Plus att aliansen gör allt för att urholka arbetsrättslagarna. Inte fasen kommer vårdpersonalen att våga öppna käften i första taget i större utsträckning framöver heller. Det är ALLA medborgare som måste protestera om något ska hända.
Alla tumskruvar som alliansen sätter på vård och skola kommer att slå tillbaka på varenda en av oss på endera sättet så småningom.
Men skyll inte på mej, jag röstade på den andra politiska planhalvan...
fvd
Precis så här kommer ansvariga undan. Folk börjar prata politik i stället för att ställa ansvariga mot väggen. Jag skiter fullkomligt i vem som har kommit på de här dåliga lösningarna så länge de kommer undan så blir det inga förändringar.. Jag är/blir brukare och kräver ett värdigt liv. Vi är så konflikträdda i Sverige annat är det söderut. Man måste göra det riktigt obehagligt för dem som håller i trådarna. Jag har aldrig varit med i någon demonstration men skulle inte tveka göra det nu.
Myosotis
CITAT (Blomstertanten @ 11-11-2011, 07:34) *

-fear-.gif -fear-.gif -fear-.gif
Gunilla T
CITAT (gnon49 @ 11-11-2011, 11:44) *
Bra att sånt här kommer fram i ljuset. Carema har fått kalla fötter och förhoppningsvis sägs avtal upp med dom. Stordriften inom äldreomsorgen, både offentlig o privat, är förkastlig. Kommunerna har ett jätteansvar för dom äldre men verkar brista i den tillsyn dom skall göra. Vem som bedriver äldreomsorgen är ganska ointressant. Det är hur den bedrivs som är det viktiga. Och kommunerna har alltid ansvaret i slutändan.


Är det??? Det finns nog olika uppfattningar om det;

http://www.aftonbladet.se/debatt/debattamn...icle13919587.ab
Cacki
CITAT (fvd @ 11-11-2011, 14:56) *
Precis så här kommer ansvariga undan. Folk börjar prata politik i stället för att ställa ansvariga mot väggen. Jag skiter fullkomligt i vem som har kommit på de här dåliga lösningarna så länge de kommer undan så blir det inga förändringar.. Jag är/blir brukare och kräver ett värdigt liv. Vi är så konflikträdda i Sverige annat är det söderut. Man måste göra det riktigt obehagligt för dem som håller i trådarna. Jag har aldrig varit med i någon demonstration men skulle inte tveka göra det nu.


Förstår verkligen din förtvivlan och frustration över att något måste göras här och nu, men hur ska man motivera folk att slå näven i bordet en gång för alla??
Man kan ju inte bortse från att alltihop härrör sej från politiska beslut och att det är där man måste sätta in stöten. Men det går inte så länge människor bara kortsiktigt ser hägrande sänkta skatter och mer klirr i egna plånboken framför ögonen.
Att man själv kan bli drabbad inser man inte förrän man står inför detta faktum och då är det så dags. Då har man redan hunnit bli "en missnöjd gnällspik och ytterligare en snyfthistoria ".
Gunilla T
Nu slåss Carema för sin överlevnad, slopar bonussystemen.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/efter-va...tem_6626382.svd

Kan vän av ordning förklara för mig hur man kan få bonus i form av kontanter (skattemedel) inom äldreomsorgen?
gnon49
CITAT (Gunilla T @ 11-11-2011, 15:32) *
Nu slåss Carema för sin överlevnad, slopar bonussystemen.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/efter-va...tem_6626382.svd

Kan vän av ordning förklara för mig hur man kan få bonus i form av kontanter (skattemedel) inom äldreomsorgen?

Enkelt. Genom att spara in på allt som går. Staten ger ju inte mer till det privata än det offentliga. Det är ju kommunerna som skapat situationen genom sina upphandlingar. Kommunen sparar pengar o dom äldre får sitta i mellan. Billigaste anbud vinner och kommunpamparna gnuggar händerna.
Gunilla T
CITAT (gnon49 @ 11-11-2011, 16:07) *
Enkelt. Genom att spara in på allt som går. Staten ger ju inte mer till det privata än det offentliga. Det är ju kommunerna som skapat situationen genom sina upphandlingar. Kommunen sparar pengar o dom äldre får sitta i mellan. Billigaste anbud vinner och kommunpamparna gnuggar händerna.


Det är kommunerna som ansvarar för äldreomsorgen och inte staten. Säkert är det så att kommunerna trott att man kan spara medel genom privatiseringen men inte kunnat överblicka konsekvenserna. Jag gick en gång en utbildning i lagen om offentlig upphandling och där poängterades väldigt noga att det inte handlade om enbart kostnader utan lika mycket om vad man fick för pengarna dvs kvalitet. Kanske är det borta nu...vi som arbetat inom offentlig sektor har ju ständigt fått höra hur ineffektiva och bakåtsträvande vi är. Rationaliseringar och effektiviseringar har länge varit ett mantra men hur man än vrider och vänder på det är skola, vård och omsorg inte ett löpande band arbete utan ett hantverk och kan inte hanteras på samma sätt som produkttillverkning.

I två decennier nu har osthyvelprincipen fått gälla inom offentlig sektor, nu är osten slut - enkel matematik.

Jag tror att här har man iscensatt en utveckling (avveckling) som ingen kunnat förutse förrän skandalerna är ett faktum...

Dethär handlar om avancerad skatteplanering;

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/vards...pel_6628786.svd
Blomstertanten
CITAT (Gunilla T @ 11-11-2011, 16:32) *
Det är kommunerna som ansvarar för äldreomsorgen och inte staten. Säkert är det så att kommunerna trott att man kan spara medel genom privatiseringen men inte kunnat överblicka konsekvenserna. Jag gick en gång en utbildning i lagen om offentlig upphandling och där poängterades väldigt noga att det inte handlade om enbart kostnader utan lika mycket om vad man fick för pengarna dvs kvalitet. Kanske är det borta nu...vi som arbetat inom offentlig sektor har ju ständigt fått höra hur ineffektiva och bakåtsträvande vi är. Rationaliseringar och effektiviseringar har länge varit ett mantra men hur man än vrider och vänder på det är skola, vård och omsorg inte ett löpande band arbete utan ett hantverk och kan inte hanteras på samma sätt som produkttillverkning.

I två decennier nu har osthyvelprincipen fått gälla inom offentlig sektor, nu är osten slut - enkel matematik.

Jag tror att här har man iscensatt en utveckling (avveckling) som ingen kunnat förutse förrän skandalerna är ett faktum...

Dethär handlar om avancerad skatteplanering;

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/vards...pel_6628786.svd

Även om det sägs att det inte enbart ska handla om priset utan även kvalitét så hävdar ju kommunen ( i alla fall i Örebro och när det handlar om upphandling av städning) att alla har samma kvalitét,
enbart priset skiljer.
Alltså blir det lägsta bud som vinner upphandlingen vilket i sin tur innebär att den personal som ska utföra arbetet får mindre timmar att göra mer på!
Den offentliga upphandlingen är ett j..la skit som stressar livet ur människor!!!! Och jag kan inte för mitt liv begripa hur man tror att det kan bli billigare, när det bara blir fler som ska tjäna pengar på det confused.gif
lamorran
Dessutom skickar väl kommunerna vinstpengarna till Caymanöarna för att slippa betala skatt ,eller??????
Gunilla T
CITAT (lamorran @ 11-11-2011, 17:25) *
Dessutom skickar väl kommunerna vinstpengarna till Caymanöarna för att slippa betala skatt ,eller??????


Kommunerna??? Kommuner är inga vinstdrivande företag.
lamorran
IRONI
mamamaggan
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 11-11-2011, 11:42) *
Kommunala äldreboende fungerar inte bättre. Jag förstår inte att det hela tiden är regeringens fel så fort något händer.

Vi bor i en S styrd kommun och det fungerar inte alls bra, min gamla svärmor bor i ett kommunalt hem.

Landstinget är också styrd av S här och ingenting fungerar ändå i vården

Elisabeth



Hur bra det fungerar har också med pengar att göra. Även kommunen och landstinget får allt mindre med pengar och måste spara . Det spartinget kommer i mångt och mycket från regeringen , kommunerna måste få sin ekonomi att gå ihop enligt vad de blivit ålagda om jag inte misstar mig alltför mycket.

Gunilla T
CITAT (Blomstertanten @ 11-11-2011, 17:08) *
Även om det sägs att det inte enbart ska handla om priset utan även kvalitét så hävdar ju kommunen ( i alla fall i Örebro och när det handlar om upphandling av städning) att alla har samma kvalitét,
enbart priset skiljer.
Alltså blir det lägsta bud som vinner upphandlingen vilket i sin tur innebär att den personal som ska utföra arbetet får mindre timmar att göra mer på!
Den offentliga upphandlingen är ett j..la skit som stressar livet ur människor!!!! Och jag kan inte för mitt liv begripa hur man tror att det kan bli billigare, när det bara blir fler som ska tjäna pengar på det confused.gif


"Alla har samma kvalitet" - ojdå...varför skall man då ha en ingående upphandlingsprocess, då är det ju bara att välja den billigaste rakt av.

Det har säkert gått att krama ut en del pengar ur systemet men precis som naturen så har även människor en "tipping point" när det går överstyr och och det ekonomiska rationaliseringstänkandet pötsligt blir oekonomiskt - t.ex. när sjukskrivningarna ökar.
fvd
Jag är varken förtvivlad eller frustrerad jag är arg. Jag är heller inte drabbad eftersom jag har sett om mitt hus. Däremot är jag riktigt orolig för hur det kommer att gå i framtiden om hela samhället avhumaniseras och var går gränsen för vanvård? Det går inte heller att skylla på det ena eller andra politiska partiet alla är lika skyldiga som varken säger eller gör något. Det finns ett regelverk som skall förhindra att sjuka människor far illa i vården och det gäller alla vårdformer. Det finns också tydliga regler för hur man anmäler missförhållanden och vem som är ansvarig oftast högsta chefen och i förlängningen ministern. Ett stort problem är de som inte har några anhöriga - de bör ha en ombudsman. Utöver det finns socialstyrelsen ett antal nämnder patientorganisationer och vården kan själva göra lex anmälningar. Brist på pengar som ofta anförs är inte heller ett argument som fråntar anordnaren av omsorg ansvaret, det finns en viss lagstadgad grundnivå då är i stället frågan om omprioriteringar. Vi är för tusan ett av världens rikaste länder.
Överbölingen
Katastrofalt att företag som utger sig för att kunna ta hand om vården inte kan utföra det de fått uppdraget att göra. Men det är en juridisk fråga och den lämnar jag åt dem som kan den saken.

Jag begriper inte det här resonemanget tillfullo eftersom ett antal deltidsarbetande vill vara deltidare. Såg ett TVinslag i kväll.
Båda sidor var mer eller mindre mot lagstiftning.
Personligen tycker jag att kommuner och landsting bör ha en rekommendation eller typ årlig förfrågan från socialstyrelsen: Hur många deltdsanställda har ni? Rekommendationen går ut på att fyra deltidare SKALL bli en heltjänst. Och två deltider. Har ett landsting 32 deltidare så innebär det 8 heltjänster: Men ! Det innebär också arbetslöshet för 8 personer som hamnar galet. Och sist anställd åker ut oaktat av hon/han är kompetent till.

Alltså ett tvetungat förslag.
Och nu är jag bara humanist. Sist in först ut är ett jävla nys. De bästa i just det jobbet skall var kvar. En gnatig och gnällig vaktmästare eller en skitsur kärring är bättre att ta bort än en aktiv och frammåtsträvande yngre förmåga. Förlåt om nu någon får ont när jag trampar på någons tår men förslaget är inte politiskt förankrat så det är politiskt fristående.


Grundläggande för en anställnig är ju hur vi än vrider på det: Den som är mest lämplig. Det är ju därför man har anställningsintervjuer.

Hur jag än vrider och vänder på den här frågan så återstår faktorerna kunskap, erfarenhet och lämplighet.

Därutöver kommer krav på:
Högre utbildning
Fortbildning lokalt
Fortbildning regionalt
Arbetgivarens välvillighet att stödja detta tidsmässigt och ekonomiskt.

Lokalt funkar det tydligen bra i vårt län av allt att döma för allt som oftast är en hälsocentral stängd pga fortbildning.
gnon49
Alla partier är ju för privata alternativ i samhället. Så hur skall man få det att fungera till allas bästa. Det är nog frågan. Bättre kontroller och hårdare regler vid privat etablering inom det offentliga kanske. Privata alternativ är ju här för att stanna. Det offentliga är ju en storkund och skall ställa krav på företag som dom inhandlar tjänster o varor hos. Och framför allt se till att inte bestickning o väntjänster florerar mellan kommun o företag som i Göteborg. Där var det verkligen handen i kakburken för kommunledningen och neråt.
Red Top
EU-parlamentarikern Carl Schlyter (MP) har skrivit en läsvärd debattartikel i SvD, med anledning av bla alla vårdskandaler.

Vårdskandaler sätter skattemoral på spel


Några utdrag, men läs gärna hela artikeln. smile.gif

"Alla politiker med ansvarskänsla borde vara eniga om att stoppa denna typ av avancerad skatteflykt."

"Gemensamt är även att de nu uppmärksammade bolagen är helt beroende av skattepengar för sin verksamhet. Apoteksbolagen säljer skattesubventionerade läkemedel och vårdbolagen har fått skattebetalarnas förtroende att ta hand om gamla och sjuka. Som grupp undanhåller riskkapitalbolagen många miljarder kronor från att beskattas. Problemet är dock mycket större än så. Förtroendet för hela skattesystem undermineras. Risken är att även andra företag och skattebetalare i allmänhet ifrågasätter vitsen med att betala skatt."
gnon49
Visst har han rätt Carl Schlyter om skattemoralen. Ändå är den väl laglig. Rent fusk kostade runt 130 miljarder årligen såg jag en siffra på. Låt skatteverket jaga med blåslampa. Trovärdigheten i skattesystemet är så viktig.
Motti
Det finns skitstövlar överallt alla politiska parti men det här tar priset angry.gif fy fan så får vi inte behandla våra gammla ranting.gif de gammla som nu sitter på äldreboende är dom som byggt upp det vi har nu !för fan visa dom lite respeckt .
Red Top
När landstingen auktionerar ut vården till den som kan göra det billigast, blir det som vi hade det för hundra år sedan. Varför inte prata klartext; gamla som inte klarar sig själva är till besvär för samhället. I det gamla bondesamhället hade man generationsboende. Det är inte vårt "moderna" samhälle byggt för. Nu blir alla gamla och sjuka, som inte klarar sig själva, en belastning för politikerna.

När man ska visa humanitet och det samtidigt inte får kosta, är det politikernas fel när det går snett. Politikerna är de vi valt att styra över våra skattemedel. Ingen av oss vanliga medborgare har något att säga till om, när vården planeras.

JOHAN ALVEHUS, ekonomie doktor som arbetar som lektor på Institutionen för Service Management, Lunds universitet, har skrivit ett i mina ögon bra inlägg på SvD Opinion.

Riskabelt att skapa låtsasmarknader i välfärden

"Under den senaste tiden har privata aktörer inom vården kommit i skottlinjen. Äldreboenden håller inte den kvalitet som utlovats; chefer har hemliga bonussystem; marknaden lider av koncentration till ett fåtal aktörer. Det är lätt att ironisera över den förvåning som kommer till uttryck från beställarhåll: Med bestörtning inser de plötsligt att riskkapitalbolag hemmahörande i skatteparadis inte primärt är intresserade av kvalitetsfrågor utan av att tjäna pengar."

"I realiteten skapas vinsterna i välfärdssektorn genom att den andra sidan av ekvationen betonas: kostnadssidan. Det är genom att leverera tjänsten billigare som företagen konkurrerar med varandra, det är på det sättet som man vinner upphandlingar och det är så man genererar vinst. Att inbilla sig att det i denna typ av kvalificerade verksamheter går att konkurrera med låga kostnader utan att det går ut över kvaliteten ska man inte göra."

"...när vi låter företag agera på låtsasmarknader, där kostnadsnedskärningar är det enda sättet att gå med vinst på kort sikt, är vi inne på en riskabel väg i välfärdsbyggandet."
fvd
Jag har precis läst DN. Där finns ett dubbelsidigt uppslag med kartläggning av ägarna. Det handlar om riskkapitalister som till 99 % finns i utlandet. Intervju med Maria Larsson som skyller på kommunerna m m Hoppas detta leder till översyn av regelsystemet.
Blomstertanten
Det stora problemet är ju att alla skyller på någon annan!
Ingen tar nåt ansvar, för det kan man alltid bolla över till någon annan. Och som vanligt är det alltid de svagaste i samhället som får ta smällen sleep.gif
Azur
Den konstanta kritiken mot privata vårdalternativ är ideologisk: socialdemokrater, vänsterpartister och miljöpartister är principiellt emot privata alternativ och principiellt för förstatligande av företag. Det är därför det alltid betonas att aktörer är privata när de missköter sig, medan ägandeförhållandet ignoreras när kommunala aktörer missköter sig.
Jag tror inte ett ögonblick på att privata vårdaktörer över lag är vare sig bättre eller sämre än kommunala aktörer vad gäller vården. Av mina personliga vårderfarenheter var de tre sämsta, med anhöriga som skadades eller dog pga undermålig vård, kommunala.
Jag vet å andra sidan inte om privata aktörer är billigare heller, mitt intryck är att kommuner älskar privata aktörer för att det går att byta ut dem, vilket man inte kan med kommunala aktörer. Vore intressant att se en oberoende utredning av saken.

Alla bolag har som första och enda prioritet att gå med vinst. Det är styrelsens plikt mot aktieägarna att göra allt de lagligen kan för att öka lönsamheten, att inte utnyttja alla lagliga möjligheter är tjänstefel. Det är alltså inte fel av bolag att utnyttja hål i skattelagstiftningen, felet ligger i skattelagstiftningen.

Vad jag tycker riktigt illa om är istället låtsasföretag (dvs "affärsdrivande" statliga eller kommunala bolag där man kombinerar det sämsta hos privata aktörer med det sämsta hos statliga. Ex: Apoteket AB och SJ AB), och när staten delar ut naturliga monopol till företag (framförallt elnätsidiotin).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon