Full version: Snabba rackare !
Blomstertanten
biggrin.gif Vilka snabba rackare !
Fröna jag sådde för tre dagar sedan har tagit sig. Massor med små plantor börjar komma upp. Elefantöra, blomman för dagen och spikklubborna. Väntar bara på att känguruäpplet ska visa sig.

Men om alla klarar sig kommer jag att ha hundratals plantor ! Tur jag har snälla grannar som kan ta hand om dom jag inte har plats för. tongue.gif
Sylvia
Blomman för dagen brukar jag direktså - annars har jag 2 m lååånga tunna trådar att passa långt innan de går att sätta ut... ohmy.gif
Maria i Helsingborg
Kunde du inte sagt det liiiiite tidigare, Sylvia huh.gif
eva-louise, S-Halland
Hej
Jag binder upp min blomma för dagen inne så tar jag hel snöret med ut o plnanterar o binder upp. Fungerar bra o rankerna växer inte in i andra växter inne.
Annelie
En liten fråga. Kan man toppa plantorna efterhand som de skjuter i höjden? Jag har fått upp ett par plantor nu och vill inte att de ska bli allt för långa och taniga innan jag kan sätta ut dem..

Toppa - eller inte? Det är frågan! rolleyes.gif
Fenja
Hej Annelie!
Min erfarenhet är att de flesta anuella plantor blir yvigare och finare om du toppar, men du ska kanske vara lite försiktig med perennerna för det är inte alla som uppskattar det. Luktärtor, Blomma för Dagen, Rosenbönor och Slingerkrasse till exempel grenar sig och blir hur bra som helst av toppning.
Mvh
Fenja
Annelie
Tack för det! Nästa frågar blir då - när toppar jag? Efter andra bladparet eller ska de få växa lite mer?
Sylvia
Japp, efter andra bladparet blir bra. Har den fina toppskott så kan du pröva att rota dom också.
Perenner toppar jag inte, bara de flesta annuellerna.
Ella
Här har du en till som redan sått Ipomoea! Jag får väl göra likadant.

Det var så trist förra året det tog så lång tid innan de började blomma...
Blomstertanten
Jag satte dom också med tanke på att jag vill ha tidigare blommning.
Gjorde så förra året och det funkade bra tyckte jag.

Inga spår av känguruäpplet ännu ! Har ju ingen aning om dom tar lång tid på sig . Vet överhuvudtaget inte mycket om den.
Kanske någon här kan visa bild och berätta hur den vill ha det för att trivas ?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon