Christa
Min sambo och jag har haft influensa och jag läste att årets influensa inte kommit hit än. Vi börjar undra om det är svininfluensa vi haft.

Min sambo fick en förfärlig hosta som gick långt ner i luftrören och han hostade upp massor av slem.

Jag hade så ont i musklerna så jag knappt kunde sitta på en stol och fick en förfärlig frossa och senare 39 graders feber.

Huvudvärk hade vi också.

Kan man få sådana symptom av en förkylning?
Huggorm
Jag vet inte, men jag och många av mina arbetskamrater hade en snarlik åkomma för några veckor sedan.
*Stintan*
Ja har man en rejäl förkylning kan man må sådär. Inte heller ovanligt att det sätter sig i luftrören.
KRT
Visst är det influensa här, det har bara inte slagit till ordentligt ännu. Men det kan vara andra virus också; här nere har det gått något som kännetecknas av feber, dock inte lika långvarig som influensa. En del får ockå hosta i samband med infektionen och de flesta får huvudvärk och ffa frossa.
Enl en barnläkare jag pratade med ha det dessutom kommit in (för årstiden) mycket feberkramper vilket kan tyda på att något virus som ger feber grasserar just nu......
Christa
Det är det där med värk i kroppen som jag har läst är just influensa. Har man dessutom alla dom andra symptomen som är typiska för influensa så undrar man ju.
KRT
Njae, det är snarare så att virus av en viss typ ger ett visst svar/en viss reaktion i kroppen och det är därför man mår som man gör. Har för mig att det beror på en plötslig exposion i interferonproduktionen.
Men jag tror inte att någon identifierat viruset zsom grasserar här, det kan mycket väl vara någon typ av influensa eller influensalikt virus.....
mojan
Det finns alltid ett antal olika virus i omlopp som ger "influensasymtom" som värk i leder och hög feber.


Christa
Ja då kan det ha varit vad som helst med andra ord. Jag hade ju nästan hoppats lite på att det varit Svinis för då hade vi inte behövt oroa oss för att få den.

Vi är inte vaccinerade men det hade kanske inte hjälpt inför denna säsongen ändå om man varit det.
KRT
Som du säkert vet förändras virus alltid hela tiden, ibland mer och ibland mindre, från säsong till säsong. Men för de mesta finns likheter kvar, vilket gör att immunförsvaret känner igen viruset. Detta gör att man vanligen har ett visst skydd även åren efter att man varit sjuk eller vaccinerat sig. Däremot är det omöjligt att förutsäga hur viruset förändras, om det blir mer/mindre virulent, om det förändras mycket eller lite osv. Detta göra att känsliga personer bör ta det säkra före det osäkra och vaccinera sig varje år. Men jag vet att du vet det Christa, eftersom jag förklarat det tidigare i andra diskussioner wink.gif
Christa
CITAT (KRT @ 31-10-2011, 21:20) *
Som du säkert vet förändras virus alltid hela tiden, ibland mer och ibland mindre, från säsong till säsong. Men för de mesta finns likheter kvar, vilket gör att immunförsvaret känner igen viruset. Detta gör att man vanligen har ett visst skydd även åren efter att man varit sjuk eller vaccinerat sig. Däremot är det omöjligt att förutsäga hur viruset förändras, om det blir mer/mindre virulent, om det förändras mycket eller lite osv. Detta göra att känsliga personer bör ta det säkra före det osäkra och vaccinera sig varje år. Men jag vet att du vet det Christa, eftersom jag förklarat det tidigare i andra diskussioner wink.gif


Jag bedömde risken att bli sjuk av kvicksilvret i vaccinet som så stort att jag inte vågade vaccinera mig. Men nu när en del fått narkolepsi av det så kanske det finns vaccin utan kvicksilver.
Meriona
Gubbarna på jobbet är hemma med hög feber, men inte vet jag om det är influensa. Typiskt gubbar att bli sjuka. Jag vet inte om jag nånsin haft riktig influensa ens, hur känner man skillnad på det och vanlig förkylning? Värk får man ju och feber menar jag.
abbbe
Eller så var det en vanlig influensa.

Det var inget som talade om att svininfluensa var värre än alla andra influensor kan man intyga nu.
Biggan_
CITAT (abbbe @ 31-10-2011, 21:38) *
Eller så var det en vanlig influensa.

Det var inget som talade om att svininfluensa var värre än alla andra influensor kan man intyga nu.


Jo, för dom som dog var det värre!
Myosotis
CITAT (Christa @ 31-10-2011, 19:12) *
39 graders feber

Har hört att man inte får feber vid en förkylning, bara vid influensa, men jag vet inte om det är sant? Jag brukar inte veta vad det är jag har, lite slarvigt kallar man det väl förkylning när det är lindrigt och influensa när man är så sjuk som du var.

Edit, kan inte ens stava till influensa wacko.gif
andersen
CITAT (abbbe @ 31-10-2011, 21:38) *
Eller så var det en vanlig influensa.

Det var inget som talade om att svininfluensa var värre än alla andra influensor kan man intyga nu.


Jag kan intyga om att jag blev mycket sjuk föra året då jag fick den, och vet inte hur det hadde gott om jag inte blev inlagd på sjukhuset, hadde innan inte förståt att man kan bli så sjuk av det, och då annser jag mej något så när vältrännad och om man är äldre eller lider av någon sjukdom, så skall man passa sig, det kan leda till döden.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon