zaaritha
Här i våra trakter har stulits massor av motorgräsklippare,
crosscyklar, andra maskiner!
En utländsk-skyltad "skåpbil", har setts av flera personer.
Nu säjer en av min mans jobbarkompisar att de kan stjäla hur mycket
som helst--om de ej är registrerade som svenska medborgare!?
Att då kan de ej bli "tagna av polis"?
Kan detta vara sant?
Anma
CITAT (zaaritha @ 28-10-2011, 23:20) *
Här i våra trakter har stulits massor av motorgräsklippare,
crosscyklar, andra maskiner!
En utländsk-skyltad "skåpbil", har setts av flera personer.
Nu säjer en av min mans jobbarkompisar att de kan stjäla hur mycket
som helst--om de ej är registrerade som svenska medborgare!?
Att då kan de ej bli "tagna av polis"?
Kan detta vara sant?

Nej, det är inte sant! För ett par år sen var det ett gäng polacker som åkte dit på båtmotorstölder här omkring.
*Stintan*
Nej det är inte sant!
malarmaster
CITAT (zaaritha @ 28-10-2011, 23:20) *
Här i våra trakter har stulits massor av motorgräsklippare,
crosscyklar, andra maskiner!
En utländsk-skyltad "skåpbil", har setts av flera personer.
Nu säjer en av min mans jobbarkompisar att de kan stjäla hur mycket
som helst--om de ej är registrerade som svenska medborgare!?
Att då kan de ej bli "tagna av polis"?
Kan detta vara sant?

nej,lagen är lika för alla,problemet uppkommer om man inte kan hitta ägaren/ägarna till stöldgodset o därmed bevisa att det är stöldgods,många slinker genom nätet. ett annat stort problem är att det mesta av godset försvinner utomlands via färjelägena och det inte finns kontroll på innehållet i lastbilar m.m.
det är oftast organiserade stölder o man avverkar område efter område. ulf
merlin68
Häromkring har det varit inbrottsvågor flera år i rad. För några år sedan var jag och hunden ensam hemma på kvällen då en kvinna helt plötsligt stod i vår hall. Tack gode gud för hunden som blev tokig och kastade sig nedför trappan. Kvinnan skrek till och ropade någonting på ett språk jag uppfatttade som ryska eller liknande och stack iväg fort som f'' och sprang till en skåpbil som stod med motorn på en liten bit bort. Hon slängde sig in i passererarsätet och bilen körde iväg med en rivstart. Allt sedan dess är dörren låst kvällstid, har aldrig funderat över att låsa den innan "incidenten"...
gnon49
Är nog så att för flera ligor från framförallt forna öst är Sverige rena godisbutiken. Man vet att det finns "godis" i varenda svenskt hem som går att avyttra i hemlandet. Eftersom gränskontrollerna numera är ett skämt så är risken minimal att åka dit. Bara att tuta o köra.
andersen
CITAT (zaaritha @ 28-10-2011, 22:20) *
Här i våra trakter har stulits massor av motorgräsklippare,
crosscyklar, andra maskiner!
En utländsk-skyltad "skåpbil", har setts av flera personer.
Nu säjer en av min mans jobbarkompisar att de kan stjäla hur mycket
som helst--om de ej är registrerade som svenska medborgare!?
Att då kan de ej bli "tagna av polis"?
Kan detta vara sant?


Nej det är inte sant.
ingrid fuxwall
Inbillar mig att det finns en massa inhemska som stjäl också
Anma
CITAT (ingrid fuxwall @ 02-11-2011, 19:44) *
Inbillar mig att det finns en massa inhemska som stjäl också

Självklart finns det de och de är mångfaldt fler.
Men jag förstod tråden som att det sprids rykte om dessa utländska ligor som ibland härjar, att de skulle gå straffria för att de inte är svenska medborgare. Så är ju inte fallet. Hur många utländska medborgare som helst har ju blivit dömda för brott i Sverige.
Rihane
Menar du om skåpbilen inte är svenskregistrerad?
Rihane
Glömde.
Utlandsregistrerade bilar kan undslippa vissa böter. Men om dom som sitter i bilen stjäl en massa så är det ett helt annat brott än trängsleskatt odyl.

Så svar: Nej det är inte sant.
gnon49
Visst är det bra att polis blivit effektivare att lagföra buset men trots det så minskar det inte. Sverige är allt för lukrativt för att avstås. Det gäller nog alla brott
där vinsten överskuggar riskerna. Smuggling, sexhandel, inbrott, bedrägeri, allt har oftast en internationell prägel där pengar o vapen är ledstjärnan.Trots övervakningssamhället så har Svenska myndigheter dålig koll på vilka som finns i landet illegalt.
Huggorm
CITAT (gnon49 @ 02-11-2011, 20:36) *
Trots övervakningssamhället så har Svenska myndigheter dålig koll på vilka som finns i landet illegalt.

Övervakningssamhället är inte alls utformat för att hålla koll på smågangsters från östeuropa, så dessa får lokalpolisen slåss i blindo med
andersen
CITAT (gnon49 @ 02-11-2011, 20:36) *
Visst är det bra att polis blivit effektivare att lagföra buset men trots det så minskar det inte. Sverige är allt för lukrativt för att avstås. Det gäller nog alla brott
där vinsten överskuggar riskerna. Smuggling, sexhandel, inbrott, bedrägeri, allt har oftast en internationell prägel där pengar o vapen är ledstjärnan.Trots övervakningssamhället så har Svenska myndigheter dålig koll på vilka som finns i landet illegalt.


Ja men det blir bättre tänker då på Razzian mot matleverantören som hadde illegala invandrare hos sig på arbetsplatsen, men straffen blir fel, invandrarna skickas hem och matlevraveratören får ett lågt straff säkert pga att företaget har lidigt skada.... sedan går det en tid och affärerna är tillbaka som vanligt pga vi konsumenter vill köpa så billigt som möjligt.
Huggorm
CITAT (andersen @ 03-11-2011, 00:48) *
Ja men det blir bättre tänker då på Razzian mot matleverantören som hadde illegala invandrare hos sig på arbetsplatsen, men straffen blir fel, invandrarna skickas hem och matlevraveratören får ett lågt straff säkert pga att företaget har lidigt skada.... sedan går det en tid och affärerna är tillbaka som vanligt pga vi konsumenter vill köpa så billigt som möjligt.

Om du tänker på det som hände vid Svinesunds köpcenter, så gick det inte riktigt till så. De illegala invandrarna blev säkert hemskickade, men de har redan fått avslag på sina asylansökningar så det är helt riktigt. Men de ansvariga åtalas bara för olaga hotelldrivande, eftersom de hade mer än nio personer boende hos sig. Det är nämligen för dyrt att åtala någon för människohandel, eftersom det är så mycket utredningar och tolkarvoden. Det rapporterades i alla fall så på nyheterna för en vecka sedan.
gnon49
Borde vara dryga böter om ett företag upptäcks med illegala arbetskraft. Man gör sig ju skyldig till ett flertal brott. Det undergräver ju också arbetsmarknaden och skapar inga arbeten på den reguljära arbetsmarknaden. Det skall svida ordentligt i skinnet. Annars har vi snart en tredje klassens arbetskraft som ingen har det minska koll på. Rätt o slätt slavarbetare, utan några som helst rättigheter eller ens tillstånd att vistas i landet. Dryga böter är nog det enda som kan avskräcka skrupelfria företagare.
andersen
CITAT (Huggorm @ 03-11-2011, 16:12) *
Om du tänker på det som hände vid Svinesunds köpcenter, så gick det inte riktigt till så. De illegala invandrarna blev säkert hemskickade, men de har redan fått avslag på sina asylansökningar så det är helt riktigt. Men de ansvariga åtalas bara för olaga hotelldrivande, eftersom de hade mer än nio personer boende hos sig. Det är nämligen för dyrt att åtala någon för människohandel, eftersom det är så mycket utredningar och tolkarvoden. Det rapporterades i alla fall så på nyheterna för en vecka sedan.


Nej, jag tänker på händelsen ifrån Jordbro....mål och medel
herkules
tredje klassens arbetare finns redan, kolla bara alla Rut-arbetare
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon