Eva i Skåne
I sovrummet i stugan har en påfågelsöga gått i vinterdvala, men den vaknar till varje helg vi kommer upp och sätter på elelementen. Under veckorna är där 8-10 grader, men när vi kommer upp och sätter elementen på 22 grader börjar den strax fladdra runt. Den bor under gardinen, men flyger runt mot allt med blommönster. Det är synd om den, men vad kan jag göra?
Jag har inte funderat på det förr, men trodde nog att fjärilarna dog på senhösten och att det var puppor eller nåt som blev nya fjärilar nästa år, men hur är det egentligen?
Betty
De flesta fjärilar övervintrar som puppor men t.ex. Påfågelsöga, Citronfjäril och Nässelfjäril övervintrar som fullvuxna fjärilar.
Gossen Ruda
Många övervintrar som puppor, ibland flera år, men alla varianter finns. Som ägg, nykläckt larv inne i äggskalet, ung larv, äldre larv, inne i en spunnen kokong för förpuppning till våren, som puppa och som fullbildad fjäril. Även larven kan övervintra flera gånger om den växer långsamt som vissa trälevande arter.

Larven till min signaturbild till exempel, Allmän poppelglasvinge, Sesia apiformis. Den övervintrar 2 ggr. Likaså gör den allmänna träfjärilens larv detta.

Beträffande den instängda påfågelögat så är det inte bra att den vaknar upp flera ggr under vintern. Den förbrukar för mycket av den upplagrade fettreserven då. Det är bättre att försöka fånga in den och släppa ut den om det inte är för kallt ute eller försöka sätta den på ett skyddat ställe. Den tål frost.
Eva i Skåne
Tack för svaren. Jag ska försöka flytta ut "min" fjäril i vedboden nästa gång jag är i stugan. Jag var rädd att den skulle frysa ihjäl, men nu vet jag bättre. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon